Eigen-werk band optreden ... maar waar ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Waarom "moet" ik geld vragen voor een optreden? Er bestaat ook nog zoiets als netwerken. Als het zover komt dat de band bekend is en meer volk trekt dan pas gooien we de prijs omhoog. Gevalletje vraag en aanbod.

En het bandjescicuit gaat echt niet dood door bands die (zoals wij) tegen onkosten spelen maar door de talloze bands die gewoon niet goed genoeg voor het podium zijn maar daar wel staan en er niemand een plezier mee doen. Dit is zelfs zo erg dat ik liever niet meer naar bandjes ga kijken in de stad, 90 procent van de tijd is het toch ruk.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Maar het wordt wel tijd dat een van de mods dit topic even opsplitst en de discussie naar één van de andere threads die hier over gaan verplaatst.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
DiMarco

Bericht door DiMarco »

En daarmee het vrije karakter van een forum als discussieplatvorm de nek omdraait.
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Het ging over waar men kan spelen met een eigen werk band. Nu gaat het over de vraag of je wel of geen geld moet vragen voor optredens en of dat de markt kapot maakt. Dat zijn twee verschillende dingen toch?

Moderators, kom d'r maar in!
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Haico

Bericht door Haico »

Wiro schreef:Voel ik hier een nieuw topic aan komen waaien?
Of is dit aspect recentelijk reeds uitgebreid aan bod geweest?
Waar dan? Dan ga ik in dat tipokc verder. :) Even goed...
DiMarco schreef:En het bandjescicuit gaat echt niet dood door bands die (zoals wij) tegen onkosten spelen maar door de talloze bands die gewoon niet goed genoeg voor het podium zijn maar daar wel staan en er niemand een plezier mee doen.
Als iedere band het bedrag vraagt dat ze waard zijn, dan kan de kroegbaas kiezen of hij:
1) Een goedkope kutband neerzet en zijn klanten daarmee wegjaagt...
2) Een goede bans neerzet, maar daar wél wat centen voor neerlegt...

Als ELKE band voor onkosten speelt, dan bestaat deze keuze niet meer. Dat betekent ook dat elke band aan bod kan komen. Ook de bands zonder bestaansrecht. En zo krijg je dat 90% van de muziek ruk is, terwijl die nog gewoon in de oefenruimte zouden moeten staan. Dus dat 90% ruk is, daar help je zelf aan mee.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

phoerd schreef:@ ruis : we hebben meer dan twee uur (vol) aan materiaal en zijn nog weer met nieuwe nummers bezig. Kunnen we makkelijk 3 setjes a drie kwartier mee vullen zonder de ge-ijkte trucjes van "er kwam net nog een verzoekje tijdens de pauze, daarom nogmaals ...."
Een avondvullend programma neerzetten zal daarom niet een probleem vormen. :wink:


@ jelles : top, thnx !
eigen werk bands die niet van het caliber paradiso uitverkocht zijn, set van maximaal een half uur, als je headlined misschien 35 minuten spelen en klaar ermee.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik heb met mn eigen werk dingen altijd een minimum van 45 minuten muziek aangehouden: dan kun je vrijwel alle settings aan waar je realistisch gezien voor gevraagd kunt worden.
meestal is dit alleen relevant in het eerste jaar, tenminste als je als band een beetje productief bent.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

sorry, die 35 had 45 moeten zijn. Als wij headliner shows doen met Herder spelen we max. tussen de 40 / 45 minuten. Staan we ergens tussenin rond de 30 a 35 en dan is het klaar. Nietszeggende bands een uur of langer aan moeten horen (tenzij het echt megabriljant is) is echt verschrikkelijk ..

Buiten dat, zorg dat je muziek gewoon ECHT goed is, creeer een (online) buzz rondom je band en de mensen vragen jou wel, met Herder hebben we geen probleem met de aanbiedingen die binnenkomen, of we ze dan ook daadwerkelijk gaan spelen is weer een ander verhaal ;). We zijn redelijk picky op wat/waar we wel en niet spelen.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Stinky schreef:ik heb met mn eigen werk dingen altijd een minimum van 45 minuten muziek aangehouden: dan kun je vrijwel alle settings aan waar je realistisch gezien voor gevraagd kunt worden.
meestal is dit alleen relevant in het eerste jaar, tenminste als je als band een beetje productief bent.
Nja en mocht het een keer een uur worden - met een of twee covers en een jam of experimenteel nummer er bij ben je daar ook.

Zijn met Sister Johnson bijna klaar met de 1e CD, maar hebben genoeg werk liggen om een uur te kunnen spelen. Nu nog die 'waar'-vraag beantwoorden. ;)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Haico schreef:
Als iedere band het bedrag vraagt dat ze waard zijn, dan kan de kroegbaas kiezen of hij:

.
Wie bepaalt dan wat muziek waard is? Ben het wel met je eens dat de onkostenvergoeding een strop is waar,behalve een kroegbaas, niemand beter van wordt. Maar smaak valt niet mee te twisten, wat de ene te gek vindt is voor de ander pure bagger.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Je moet ergens beginnen. Als je een kwalitatief goede band bent die staat als een huis, maar nog niemand heeft ooit van je gehoord dan kan je simpelweg niet verwachten dat een kroegbaas of zaal eigenaar grif geld voor je gaat neerleggen.

De veronderstelling dat elke band geld mag/kan verdienen aan gigs is een grove denkfout.

Op onze eerste gig liep de tent helemaal vol en kregen we op het eind vd avond dubbel uitbetaald door de kroegbaas. Volgens mij valt het dus allemaal wel mee met de bandjesmarkt. Je zal wel volk moeten trekken en zodoende voor een beetje bar omzet zorgen. Zo steekt het nou eenmaal in elkaar.

Als je geld wilt zien zal je het wel eerst moeten verdienen. Ondermaats presteren moet niet beloond worden, dat is elders ook zo. Bouw dus liever een reputatie op met je band ipv anderen de schuld te geven van dat je niet veel bereikt, dan verandert vanzelf je beperkte visie en ga je het grotere plaatje wellicht zien.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

als "den muzikant" gewoon wat meer gezond verstand, zelfkennis en een realistische kijk op zaken zou hebben, zouden wij deze discussie wss niet eens voeren.
persoonlijk heb ik toen ik nog als amateur speelde nooit de dringende behoefte gevoeld om betaald te worden voor wat ik deed: ik had immers inkomsten uit mn gewone baantjes en ik speelde enkel vanuit mn passie voor het instrument en de muziek.

pas toen mij duidelijk werd dat ik een toekomst wilde opbouwen als aspirerend professioneel muzikant en daar ook het talent en vaardigheden voor had, ben ik daar waarde aan gaan hechten.

ik merk echter nauwelijks wat van al die goedkope "concurrentie" in de praktijk want het kaf wordt toch van het koren gescheiden en als je succes wilt hebben, in welke mate dan ook, moet je geen prutswerk afleveren en je band moet gewoon ge-wel-dig zijn!
dat zijn er uiteindelijk toch maar enkele, en dat zie je ook als je rondkijkt welke bands veel spelen en succes hebben.
en dat staat ook nog eens helemaal los van de muziek die ze spelen en de scene waar ze in werken: het komt uiteindelijk toch écht op kwaliteit aan. :wink:
Haico

Bericht door Haico »

aap schreef:Wie bepaalt dan wat muziek waard is? Ben het wel met je eens dat de onkostenvergoeding een strop is waar,behalve een kroegbaas, niemand beter van wordt. Maar smaak valt niet mee te twisten, wat de ene te gek vindt is voor de ander pure bagger.
Bottom-up methode? Kijk naar de totale kosten die de band gemaakt heeft om te bereiken waar ze nu zijn. Schrijf dit af als een investering over een periode van pakweg 35 jaar. Instrumenten over een bedrag van 5 jaar. Plus reiskosten en uurloon. Dat zou een methode kunnen zijn. maar dan kom je lang niet in de buurt bij wat de band Gratis Bier uit Schubbekutteveen krijgt (kom je te hoog uit). En ook niet wat RHCP/U2/Metallica krijgt voor 2 uur Pinkpop (kom je te laag uit). Absoluut onrealistisch.

Top-down methode? Wat verdient de programmeur/boeker/kroegbaas aan jou? Hoeveel subsidie krijgt het jeugdhonk om bandjes neer te zetten? Lijkt me interessant om eens uit te rekenen. Ik denk dat deze informatie zelden bij muzikanten terecht komt. Ik kan er in ieder geval geen getallen aan hangen. Dood spoor.

Ik denk dat je het beste een reality check kan doen. Kijk objectief naar andere bands in je scène. Welke kwaliteiten heb je en hoe verhoudt dit met andere bands?! Wat heb je bereikt? Wat heb je bieden? Als je dat objectief kan, dan kan je je band best op waarde schatten! :)
DiMarco schreef:Je moet ergens beginnen. Als je een kwalitatief goede band bent die staat als een huis, maar nog niemand heeft ooit van je gehoord dan kan je simpelweg niet verwachten dat een kroegbaas of zaal eigenaar grif geld voor je gaat neerleggen. De veronderstelling dat elke band geld mag/kan verdienen aan gigs is een grove denkfout.
Ahhh! Dan kom je bij het geval dat je band nog niets op zijn conto heeft. Moet je dan niets krijgen? Ik vind van niet. Een schoolverlater zonder werkervaring heeft ook nog niets gepresteerd. Moet deze ook niets krijgen? Nee, daarvoor hebben wij in Nederland een wettelijk minimumloon. Deze beschermt de werknemer tegen onderbetaling. Werkt prima!

Stel, half Polen komt naar Nederland om asperges te steken en muurtjes te stucen. Zwart. Stel, jij ben stucadoor. Zou jij ook maar onder het minimumloon gaan werken om daarmee te kunnen concurreren? Of zou je dan liever hebben dat men de regeltjes ervoor bijstelt?

Mijn mening is dat muzikanten die zich laten misbruiken onder het motto "het is maar een hobby" zichzelf (en anderen!) enorm tekort doen. Een andere hobby van mij is het klussen aan oude auto's. Als ik een onderdeel wil kopen en de verkoper biedt mij het onderdeel aan voor 2 keer de marktwaarde, dan krijgt hij ook een dikke vinger. Dan maar niet. Ik ga mij niet laten misbruiken omdat het "maar een hobby" is.

Ik pleit daarom voor een ondergrens voor bands, een soort minumumloon. De overheid zal dit niet regelen, daarom moeten amateurmuzikanten elkaar ervoor behoeden om onder die ondergrens te gaan zitten. Ik durf ook te wedden dat door een dergelijke ondergrens de programmeurs/kroegbazen bewuster bandjes zullen gaan boeken, wat de kwaliteit ten goede komt.

Ik wil ook nog even benadrukken dat in dit tipokc een aantal alternatieve suggesties zijn langsgekomen hoe je "exposure" kan krijgen voor je band zonder jezelf te hoereren. Het kán wel, lieve mensen! :) Je hoeft niet je ziel te verkopen aan de duivel.
DiMarco schreef:Bouw dus liever een reputatie op met je band ipv anderen de schuld te geven van dat je niet veel bereikt.
Hier wil ik mij graag van distantiëren. Het is niet op toepassing van mij. :)
Laatst gewijzigd door Haico op 28 aug 2014, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Haico schreef:Een andere hobby van mij is het klussen aan oude auto's.
Mag ik jou namens de garagehouders bedanken voor het verpesten van de markt ? :roll:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Green Goblin schreef:
Haico schreef:Een andere hobby van mij is het klussen aan oude auto's.
Mag ik jou namens de garagehouders bedanken voor het verpesten van de markt ? :roll:
Sinds wanneer staat hobby gelijk aan geld verdienen?

Dus ieder DHZer verpest de instrumenten markt omdat hij potverdriedubbeltjes zelf iets doet ipv voor de simpelste oplossing te kiezen?
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Plaats reactie