Eigen-werk band optreden ... maar waar ?
Inderdaad.. Blijkbaar vind je jouw/jullie muziek danwel aanwezigheid niet meer waard dan reiskosten en een biertje Niet lullig bedoeld maar dat is wel hoe ik het zie.Haico schreef:...aldus de moordenaar van het bandjescircuit.phoerd schreef:Het is gelukkig voor ons niet dat we er rijk van hoeven worden. Als we de benzinekosten eruit halen is dat prettig en verder een drankje tussen de sets en dan is het al wel goed.
EDIT: Ik doel dus op Phoerd, niet op Haico
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Als we eenmaal op Pinkpop hebben gespeeld gaan de bedragen wel omhoog
Maar serieus. Ik denk weldegelijk dat de muziek van een niveau is dat we gewoon goed betaald zouden moeten krijgen voor een optreden.
Het lastige is vervolgens om dat te krijgen. Er is nooit heel veel tijd besteed aan promotie. Ik speel nu een jaar bij deze band en we beginnen er nu wat meer werk van te maken. Maar als ik dan na ga dat ik met een coverband in een café doorgaans 5- a 6-honderd euro kreeg voor muziek waarvan de uitbater vooraf al wist dat zijn bezoekers het leuk zouden vinden dan kun je niet meteen beginnen dezelfde bedragen te vragen voor muziek welke iedereen daar voor de eerste keer hoort. Dat is een risico voor een uitbater wat ze doorgaans niet willen nemen en dus lijkt het me gepast om daar in het begin rekening mee te houden. Dat zal voor sommige kroegen betekenen dat je na aftrek van de benzine-kosten er niks aan overhoud. Behalve meer naamsbekendheid en hopelijk een paar fans. Naarmate het duidelijk wordt dat je goed ontvangen wordt door het publiek kun je daarmee ook je vraagprijs omhoog doen.
Dat is hoe ik het zie. (ironisch genoeg ben ik duurder als ik ergens ga invallen als bassist dan ik nu out of the blue zou durven vragen voor de hele band .... maar dat veranderd nog wel)
Maar serieus. Ik denk weldegelijk dat de muziek van een niveau is dat we gewoon goed betaald zouden moeten krijgen voor een optreden.
Het lastige is vervolgens om dat te krijgen. Er is nooit heel veel tijd besteed aan promotie. Ik speel nu een jaar bij deze band en we beginnen er nu wat meer werk van te maken. Maar als ik dan na ga dat ik met een coverband in een café doorgaans 5- a 6-honderd euro kreeg voor muziek waarvan de uitbater vooraf al wist dat zijn bezoekers het leuk zouden vinden dan kun je niet meteen beginnen dezelfde bedragen te vragen voor muziek welke iedereen daar voor de eerste keer hoort. Dat is een risico voor een uitbater wat ze doorgaans niet willen nemen en dus lijkt het me gepast om daar in het begin rekening mee te houden. Dat zal voor sommige kroegen betekenen dat je na aftrek van de benzine-kosten er niks aan overhoud. Behalve meer naamsbekendheid en hopelijk een paar fans. Naarmate het duidelijk wordt dat je goed ontvangen wordt door het publiek kun je daarmee ook je vraagprijs omhoog doen.
Dat is hoe ik het zie. (ironisch genoeg ben ik duurder als ik ergens ga invallen als bassist dan ik nu out of the blue zou durven vragen voor de hele band .... maar dat veranderd nog wel)
- trippy demon
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30
Als je nog niet bekend bent moet je door het benzinekosten/biertjes circuit, dat is nou eenmaal de realiteit, heeft niets met moordenaar van bandjescircuit te maken.
en verder moet je het vooral leuk vinden om voor publiek te staan, verwacht er niet teveel van en heb vooral plezier in wat je doet...
In Amsterdam kan je kijken of je bij de Winston terecht kan, best werkt daar als je er nog één of twee bandjes bij haalt. Probeer daar ook een 'publiekstrekker' (in ieder geval een bandje met een beetje fans) tussen te zetten.
'The last Waterhole' misschien, maar ik weet niet of dat wat oplevert. Maar ook veel toeristen in het publiek, wie weet speel je je bij iemand in de picture.
De MuzyQ had een podium, ging falliet, en zijn nu weer aan het opstarten als Qfactory, als ze het podium weer opengooien is dat een leuke plek om voor publiek te spelen, je kreeg er alleen helemaal niets voor...
Het Patronaat café is ook een mogelijkheid.
Wat voor ons werkt is kleine festivals in onze muziekscene afgaan en vrienden maken met bands en organisatoren, dan komt er nog wel eens wat goodwill los. De bandjes die we zo hebben leren kennen probeer je ook weer in A'dam uit te nodigen op een avondje.
De meeste optredens komen via via, en soms kom je er door bij een aangeschreven tent.
en verder moet je het vooral leuk vinden om voor publiek te staan, verwacht er niet teveel van en heb vooral plezier in wat je doet...
In Amsterdam kan je kijken of je bij de Winston terecht kan, best werkt daar als je er nog één of twee bandjes bij haalt. Probeer daar ook een 'publiekstrekker' (in ieder geval een bandje met een beetje fans) tussen te zetten.
'The last Waterhole' misschien, maar ik weet niet of dat wat oplevert. Maar ook veel toeristen in het publiek, wie weet speel je je bij iemand in de picture.
De MuzyQ had een podium, ging falliet, en zijn nu weer aan het opstarten als Qfactory, als ze het podium weer opengooien is dat een leuke plek om voor publiek te spelen, je kreeg er alleen helemaal niets voor...
Het Patronaat café is ook een mogelijkheid.
Wat voor ons werkt is kleine festivals in onze muziekscene afgaan en vrienden maken met bands en organisatoren, dan komt er nog wel eens wat goodwill los. De bandjes die we zo hebben leren kennen probeer je ook weer in A'dam uit te nodigen op een avondje.
De meeste optredens komen via via, en soms kom je er door bij een aangeschreven tent.
+ + + LOST IN SPACE + + +
Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Al krijg je €50 of €75 per persoon, het gaat even niet om de hoogte. Je moet jezelf aanleren om geld voor optredens te vragen op het moment dat jij denkt dat het geld waard is. Je geeft aan dat de muziek van een niveau is dat je er voor betaald zou moeten krijgen, dan kun je dat ook best eisen
Natuurlijk is het logisch dat je niet vanaf dag 1 geld krijgt voor je eigen werk optredens. Vandaar dat ik zeg , vraag er geld voor op het moment dat jij denkt dat het goed genoeg is.
Natuurlijk is het logisch dat je niet vanaf dag 1 geld krijgt voor je eigen werk optredens. Vandaar dat ik zeg , vraag er geld voor op het moment dat jij denkt dat het goed genoeg is.
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
- trippy demon
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30
Daarom zeg ik ook, "op het moment dat jij het geld waard vindt". Als jij dat vindt, maar heel Nederland niet maak je een inschattingsfout. Als de kroeg om de hoek vindt dat je voor niks moet komen maar de rest van Nederland wil er voor betalen maakt de kroeg een inschattingsfout
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Band met eigen werk? Ga eerst eens uitvinden of er mensen überhaupt naar je willen luisteren. Tover je oefenhok om tot club. Zet er een bank neer en nodig je beste vrienden uit te gaan zitten en te luisteren. Ga in een schuur of garage spelen voor eigen publiek. Doe het acoustisch op de hoek van de straat. Kortom, wees creatief en ga gewoon spelen.
Als je meteen op een podium wilt staan, dan moet je wedstrijdjes proberen. Of jezelf suf bellen naar kroegjes in de hoop dat 1 op de 20 zegt dat ze "misschien" wel een keer een plek voor je hebben (been there, done that and it works!).
Wil je ook meteen betaald krijgen, zorg dan dat je muziek top is en je tering goed promotiemateriaal hebt. En liefst ook een paar goeie netwerkers om je heen.
Goodluck.
Als je meteen op een podium wilt staan, dan moet je wedstrijdjes proberen. Of jezelf suf bellen naar kroegjes in de hoop dat 1 op de 20 zegt dat ze "misschien" wel een keer een plek voor je hebben (been there, done that and it works!).
Wil je ook meteen betaald krijgen, zorg dan dat je muziek top is en je tering goed promotiemateriaal hebt. En liefst ook een paar goeie netwerkers om je heen.
Goodluck.
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Sinds een aantal maanden ben ik ook met een (eigen liedjes) bandje bezig. Wat we nu hebben is sowieso al een gig in Friesland (stukje rijden vanuit Utrecht, maar wel ruime reiskosten en versnaperingen) en een soort 2meter sessie hier bij de lokale RTV.... Voor de rest zijn we nu bezig om een stukje tijd te krijgen bij jamsessies.
Nu spelen we ook met het idee om een keer een soort van streamoptreden te doen..... Dus een live optreden vanuit ons oefenruimte. Ook hadden we al het idee om in de oefenruimte een stuk of 5 mensen uit te nodigen om te komen kijken en zo.
Nu spelen we ook met het idee om een keer een soort van streamoptreden te doen..... Dus een live optreden vanuit ons oefenruimte. Ook hadden we al het idee om in de oefenruimte een stuk of 5 mensen uit te nodigen om te komen kijken en zo.
басиста
Je zegt het alsof het een hele normale zaak is. Ik ben het deels met je eens. Maar waarom is het een benzinekosten/biertjes-circuit en is het geen 75-euro-per-persoon-circuit? Zeg nou zelf, zou dat niet veel mooier zijn? Die vraag zal ik zelf beantwoorden: omdat er blijkbaar bands zijn die genoegen nemen met de benzinekosten en 5 consumptiebonnen! Dat is het minste wat een kroegbaas kan aanbieden. Dat is de huidige ondergrens...trippy demon schreef:Als je nog niet bekend bent moet je door het benzinekosten/biertjes circuit, dat is nou eenmaal de realiteit
Bands met integriteit moeten concurreren met bands die zich wél schaamteloos laten hoereren om bestaansrecht af te dwingen. Niet te doen. Als deze trend verder gaat, dan gaan we dezelfde pay-to-play praktijken krijgen als in de VS. En ik zit daar niet echt op te wachten. Daarom daag ik elke muzikant uit om wel zijn/haar integriteit te behouden. Ook als de band even "veel exposure *kots* nodig heeft".
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
- Green Goblin
- Berichten: 4850
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48
Al aardig uitgekauwd inderdaad.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
- Green Goblin
- Berichten: 4850
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48
En de echte schuld ligt natuurlijk bij de eikels die hun muziek op gingen nemen ipv gewoon fatsoenlijk te gaan optreden, zodat de kroegeigenaar ook beschikking heeft over muziek zonder een bandje ! Als nou niemand meer platen maakt, dan hebben we natuurlijk heel veel optredens en kunnen we een fatsoenlijke gage krijgen !
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst