Badass bruggen?
Badass bruggen?
Tegenwoordig zijn ze heel moeilijk te vinden? waarom eigenlijk? en waar kan je ze wel nog vlot vinden?
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
De verkoper PITI13 [pffft ] heefter alvast eentje.
Is een tijdje enorm hip geweest, alles moest een BadAss brug hebben. Ik vind het wel een hele klomp metaal wat voor een moderne sound prima is, maar vintage wordt het niet gauw meer in mijn beleving.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.
Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
GOTOH 201 is een redelijk alternatief.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
persoonlijk vind ik de Badass weer enigzins achterhaald door de concurrentie: de faam vd Badass stamt ook vooral uit de tijd dat er niet zoveel aftermarket bruggen te krijgen waren.
nu heb je me toch een keus zeg, en de één doet niet eens meer zoveel onder voor de ander.
als ik nu een brug nodig had, werd het een Hipshot A model: massief, semi traditioneel en simpel, goed instelbaar maar vooral ook rete handig door het inhaken vd snaren.
als er één brug is die ik liever nooit meer wil hebben, heb hier nog twee bassen met zo'n brug, dan is het wel de Schaller 3D brug.
werkt verder wel ok maar als je een dikke B door het gaatje moet proppen, dan verlang je naar een inhaaksysteem en de zadelrollertjes verschuiven bij het snaar wisselen constant waardoor je nog een extra taak hebt als je klaar bent: checken of de uitlijning nog wel goed staat.
nu heb je me toch een keus zeg, en de één doet niet eens meer zoveel onder voor de ander.
als ik nu een brug nodig had, werd het een Hipshot A model: massief, semi traditioneel en simpel, goed instelbaar maar vooral ook rete handig door het inhaken vd snaren.
als er één brug is die ik liever nooit meer wil hebben, heb hier nog twee bassen met zo'n brug, dan is het wel de Schaller 3D brug.
werkt verder wel ok maar als je een dikke B door het gaatje moet proppen, dan verlang je naar een inhaaksysteem en de zadelrollertjes verschuiven bij het snaar wisselen constant waardoor je nog een extra taak hebt als je klaar bent: checken of de uitlijning nog wel goed staat.
Die Schaller-bruggen met die rolletjes lijken in 1e instantie prachtig , omdat ze zo mooi verchroomd en glimmend zijn , maar het materiaal van die rotdingen = giet-zink ( oftewel : "Zamac" ) ,
da's een legering van zink , aluminium en een heel klein beetje koper .
Vroeger dacht ik ook dat die fancy dingen een "verbetering" opleverde, ----- maar helaas , ik nam gewoon me eige daarmee in de maling
Het geluid ging er nog eerder mee achteruit ,....dat originele stalen hoeklijntje van Fender voldoet gewoon prima
Ik trap nooit meer in die onzin
da's een legering van zink , aluminium en een heel klein beetje koper .
Vroeger dacht ik ook dat die fancy dingen een "verbetering" opleverde, ----- maar helaas , ik nam gewoon me eige daarmee in de maling
Het geluid ging er nog eerder mee achteruit ,....dat originele stalen hoeklijntje van Fender voldoet gewoon prima
Ik trap nooit meer in die onzin
Het verschil in klank toen ik de vintage style Fender-brug op mijn Jazz verving door een Badass II was aanzienlijk: strakker laag, fel en agressief hoog, en langere sustain. Ik wás er heel blij mee. Maar inmiddels weet ik niet zo goed meer wat ik ervan vind. Misschien zet ik de oude brug er binnenkort weer eens op, even kijken hoe dat me bevalt. Ik bespeel die bas nog maar weinig, misschien wel vanwege de klank, en ik heb zelfs al meerdere keren overwogen om hem te verkopen. Zou zonde zijn als achteraf blijkt dat dat door de Badass komt.
Ik ben het met Stinky eens dat het een achterhaald ding is. Zo'n Hipshot style A, of een ABM Mueller, is een stuk gebruiksvriendelijker omdat je alles kunt verstellen. Op de Badass zijn alleen actie en intonatie instelbaar, maar de spacing niet: bij het plaatsen van de Badass moet je de zadels zelf in (laten) vijlen in de spacing van jouw voorkeur, en daarna kun je nog wel groeven bijmaken, maar dat is niet helemaal de bedoeling.
Ik ben het met Stinky eens dat het een achterhaald ding is. Zo'n Hipshot style A, of een ABM Mueller, is een stuk gebruiksvriendelijker omdat je alles kunt verstellen. Op de Badass zijn alleen actie en intonatie instelbaar, maar de spacing niet: bij het plaatsen van de Badass moet je de zadels zelf in (laten) vijlen in de spacing van jouw voorkeur, en daarna kun je nog wel groeven bijmaken, maar dat is niet helemaal de bedoeling.
toch snap ik niet helemaal waar het voordeel dan zit dat je de string spacing kunt veranderen?
als een bas gebouwd wordt, gebeurd dat met een bepaalde string spacing in gedachte die ideaal is voor die toets: maw de snaren ad zijkanten vd toets staan niet te dicht bij de rand maar laten ook niet onnodig veel ruimte over. beide situaties kunnen namelijk ook problemen opleveren.
als je zelf gaat liggen klooien met de mogelijkheden van zijdelings beweegbare zadeltjes wordt het er nooit echt beter van is mijn ervaring.
als een bas gebouwd wordt, gebeurd dat met een bepaalde string spacing in gedachte die ideaal is voor die toets: maw de snaren ad zijkanten vd toets staan niet te dicht bij de rand maar laten ook niet onnodig veel ruimte over. beide situaties kunnen namelijk ook problemen opleveren.
als je zelf gaat liggen klooien met de mogelijkheden van zijdelings beweegbare zadeltjes wordt het er nooit echt beter van is mijn ervaring.
bij de originele brug kun je de spacing best nog wel redlijk corrigeren door de busjes te laten kantelen dmv de inbusboutjes ongelijk te verstellen .
Het resultaat van aftermarket bruggen is afhankelijk van de prijs die er men voor betaald heeft en de genomen moeite om 't ding er op te timmeren .
( per slot van rekening heb je er voor betaald , dus 't moet met geweld dan een "wereld-verbetering" zijn )
Een basgitaar heeft een zwak punt voor z'n sustain : Dat is de kop van dat ding .
Druk 'm maar eens met een beetje kracht tegen de deurpost aan als je er op speelt,
De sustain zal merkbaar toenemen .
Die brug dient alleen maar hard te wezen en de snaren goed op de kast te verbinden.
Er is ook zo'n periode geweest dat iedereen de topkam voor een messing exemplaar verving ,
en dat moest ook toen zo'n "enorm" positief verschil opleveren
Het verschil was idd enorm ( weinig )
Het resultaat van aftermarket bruggen is afhankelijk van de prijs die er men voor betaald heeft en de genomen moeite om 't ding er op te timmeren .
( per slot van rekening heb je er voor betaald , dus 't moet met geweld dan een "wereld-verbetering" zijn )
Een basgitaar heeft een zwak punt voor z'n sustain : Dat is de kop van dat ding .
Druk 'm maar eens met een beetje kracht tegen de deurpost aan als je er op speelt,
De sustain zal merkbaar toenemen .
Die brug dient alleen maar hard te wezen en de snaren goed op de kast te verbinden.
Er is ook zo'n periode geweest dat iedereen de topkam voor een messing exemplaar verving ,
en dat moest ook toen zo'n "enorm" positief verschil opleveren
Het verschil was idd enorm ( weinig )