Houtsoorten en klankeigenschappen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
bass-L
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:56

Houtsoorten en klankeigenschappen

Bericht door bass-L »

Ik zou wel eens meer willen weten over de relatie tussen de houtsoorten waar een basgitaar uit bestaat en de klankeigenschappen van een bas. Kan iemand me daar lectuur over aanraden? Ik heb wel eens iets bij stijlvorm op het internet gevonden maar dit geeft weinig inzicht in typische klankeigenschappen van bassen zoals knor. Het valt me op dat je vaak wel knor hebt, maar weinig laag bijvoorbeeld. Maar misschien zit ik er naast.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Die knor heeft meer te maken met de plaatsing van het element dan het hout. En een nadeel van die plaatsing is dan weer, dat je laag verliest doordat je zo dicht op de brug zit en de uitslag van de snaar daar niet zo groot is. Die bevinding klopt dus idd :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
bass-L
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:56

Bericht door bass-L »

Dat zal ook uitmaken. Maar een ebben toets lijkt me weer minder te knorren dan een rosewood of wenge. Dus zou ik over de relatie tussen houtsoorten en klank van bassen meer willen weten. Trouwens sowieso, of is het allemaal flauwekul dat gedoe over houtsoorten?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Daar is altijd wat gedoe over; er zijn mensen die vinden dat het hout enorm veel uitmaakt en er zijn mensen die stellen dat het puur in de elektronica zit. In mijn beleving heeft het hout zeker invloed op de manier waarop de snaar trilt, waardoor dit ook weer invloed heeft op de klank. Elementplaatsing en winding heeft wel een veel grotere invloed, net als de plek waar je als bespeler aanslaat :) Dat is ook allemaal natuurkundig te onderbouwen.

Als je kijkt naar de manier waarop houtsoorten met trillingen omgaan, kun je er wel rekening mee houden bij het bouwen om nog meer richting jouw sound te komen. Dan kun je stellen dat hout met een hogere dichtheid meer het hoog zal benadrukken en dus 'feller' klinkt. De omschrijvingen bij Stijlvorm zijn wat dat betreft heel bruikbaar.

De grootste invloed wat het hout betreft zit in de hals en de afwerking daarvan. Een dikke laag lak maakt ook weer verschil. Nogmaals: in mijn beleving is het allemaal vrij subtiel ten opzichte van de elektronica en plaatsing/winding van de elementen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
bass-L
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:56

Bericht door bass-L »

Thanks Rieno, dat is een duidelijk standpunt. Misschien moet dit topic dan:"Alle variabelen m.b.t. klankeigenschappen" heten.
Gebruikersavatar
rsint
Berichten: 291
Lid geworden op: 29 mar 2006, 19:39

Bericht door rsint »

en dan is de factor snaren ook nog een hele belangrijke......van de basale verschillen tussen falt-ground-round- nickel-coated tot de verschillen tussen merken, Dr snaren klinken weer heel anders dan rotosound.
"Ik ben nu echt G.A.S. vrij......... :roll: "
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

De invloed van hout op de klank is subtiel, er zijn plenty variabelen die veel grotere invloed hebben op het geluid, de meeste mensen baseren het verschil in geluid voornamelijk op wat zij zien met hun ogen i.p.v. wat zij horen.
Ik heb intussen alle belangrijke hout soorten wel gebruikt in mijn zelfbouw projecten en hout is niet de hoofd factor voor de klank! Het heeft invloed op het geluid maar is in mijn beleving marginaal.
bass-L
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:56

Bericht door bass-L »

Thanks, ik heb kennelijk nog het een en ander te leren wat betreft klank en alles wat er invloed op heeft.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2526
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Wij ook. Daarom hebben we hier een heel forum om over alle aspecten daarvan lekker met elkaar van mening te verschillen :D
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik kocht eens jááááren geleden voor een drol een oud "Vester" jazz basje .

Het ding klonk geweldig MOOI ! :cheer:

Maar goed ,-----toch eventjes de boel maar thuis wat fijner afstellen ,
en dat leverde een teleurstelling op :

De hals was getordeerd waardoor de G-naar eigenlijk niet meer met een wat lagere actie kon worden afgesteld. :|

De potmeters- , elementen- , en bus- solderingen nagelopen , waarbij het meteen opviel dat die elementen eigenlijk van "peppie & kokkie"-kwaliteit waren qua constructie .
( losse pooltjes met bisonkit verlijmd op een scheef afgeknipt stukkie ijzer , met een slordig gewikkeld spoel-lichaam er omheen :facepalm: , waarbij het hele circus dan wel weer voor het oog met een net plastic kappie bedekt/verstopt was :mrgreen: )

De body was gemaakt van lauwan hecht-hout , en door een dikke verflaag was dat niet aan de buitenkant te zien ( gewoon goedkope rotzooi dus. )

Maar ondans alles , klonk dat ding echt SUPER :cheer: :cheer:
bass-L
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 nov 2012, 16:56

Bericht door bass-L »

Wiro schreef:Misschien heppie hier wat an?

https://www.jerzydrozdbasses.com/blogit/ ... s-toolkit/

Afbeelding
Hij heeft ook een boek over houtsoortkeuze voor bassen, zag ik...
In het Spaans, jammer maar helaas..
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Op gitaarnet.nl stond ooit eens een onderzoekje van een forumlid. Die had alle gebruikelijke houtsoort gekocht, een doos elementen geleend en aan de slag gegaan en alle combinaties getest en uitgemeten. In welke eenheid durf ik niet meer te zeggen maar ik geloof dat hij de frequentie op een a -snaar testte.

De conclusie van het onderzoek was dat elementen het grootste verschil maakte, bijna 2 keer zoveel dan de houtsoort.

Uiteindelijk is dan de lak (aantal lagen, laagdikte, soort lak enz.), hals, electronica, enz, enz, enz, ook van toepassing op het geluid.

Ik kan nog eens kijken of ik het onderzoekje terug kan vinden (mocht het iemand interesseren?)
bvaes
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 mei 2014, 12:05

Bericht door bvaes »

Op de site van Warmoth staat er wel een en ander uitgelegd over houtsoorten.

Ook heb ik gisteren een Dimarzio P-element overgezet naar een andere bas. Beide bassen zijn vrij gelijk (maple neck, rosewood toets, short scale, zelfde snaren), alleen is de ene van populier (en een beetje MDF) en de andere van agathis. Ik denk wel dat ik een verschil hoor (of het zit gewoon in men kop), maar de agathis klinkt iets minder aggresief, minder mid laag maar meer hoog/mid hoog.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

stel nou, dat je veel geld uitgegeven hebt bij een instrument-bouwer voor een mooie geflamde walnoten-houten body.

Hoeveel % van de mensen is dan genegen om nadien openbaar te verkondigen dat 't geen zak ( of bijna geen reet ) uitmaakt ? :mrgreen:
Plaats reactie