Houtsoorten en klankeigenschappen

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

MR. LEE schreef:stel nou, dat je veel geld uitgegeven hebt bij een instrument-bouwer voor een mooie geflamde walnoten-houten body.

Hoeveel % van de mensen is dan genegen om nadien openbaar te verkondigen dat 't geen zak ( of bijna geen reet ) uitmaakt ? :mrgreen:
Niemand. Maar wanneer je veel geld uitgeeft bij een instrumenten bouwer mag je er van uit gaan dat er op de rest ook niet bespaard wordt. Dus 99 vd 100 keer zal zo'n plank goed klinken. (en laat die mensen dan denken dat het door het gebruikte hout komt :) )
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

kijk ,....dat bedoel ik :D
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

De klank zit 'm voornamelijk in de hals en de elementen ,

en de rest is zo'n beetje science fiction ( oftewel : "saaie fictie " :mrgreen: )
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

MR. LEE schreef:stel nou, dat je veel geld uitgegeven hebt bij een instrument-bouwer voor een mooie geflamde walnoten-houten body.

Hoeveel % van de mensen is dan genegen om nadien openbaar te verkondigen dat 't geen zak ( of bijna geen reet ) uitmaakt ? :mrgreen:
Ik!
Okay, ik heb niet veel geld uitgegeven aan de bouwer... want dat ben ik zelf, maar ik heb verder niet zuinig gedaan op de gebruikte materialen en hardware, het gebruikte hout heeft maar een minimale invloed op de klank.

Pickups (typen en plaatsing) en preamp zijn de grootse bepalers voor de klank, daarna volgt degelijke constructie, en dan doel ik niet op neck-through of bolt-on o.i.d. maar gewoon goed gebouwd.

Wat ook vaak een 'make or brake' punt is, is simpelweg goede aarding en afscherming, ik heb hiermee al zo vaak bassen en gitaren op een veel hoger plan gezet als dat ze ooit uit de doos kwamen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

geen goede afscherming is niet zozeer klank-gerelateerd , dan wel zeer storend

( vooral als je zowat kunt gaan "soleren" over je eigen "brom" :mrgreen: )
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

iemand die netjes vanaf "niks" z'n eigen bas kan bouwen , dat heeft wel m'n bewondering overigens :wink:


( kant-en-klaar bouw-kitje telt niet :| )
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

MR. LEE schreef:geen goede afscherming is niet zozeer klank-gerelateerd , dan wel zeer storend

( vooral als je zowat kunt gaan "soleren" over je eigen "brom" :mrgreen: )
Zonder brom en ruis klinkt een single coil vele malen beter. :wink:
Plaats reactie