Plectrum vs fingerstyle

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Plectrum of fingerstyle

Plectrum
31
34%
Fingerstyle
59
66%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Haico

Bericht door Haico »

Stinky schreef:en tuurlijk is er een mogelijkheid om fingerstyle in rock en metal te gebruiken, denk bv aan een Bryan Beller, Steve Harris of onzer eigen Haico, maar ik heb die sound niet in mn vingers en dus moet ik terug vallen op wat generaties voor mij gedaan hebben in zo'n muzikale situatie.
You're far too kind, broeder. :) :oops:
Haico

Bericht door Haico »

Ik zie het ook zoals Stinky: Apparatuur is slechts een aanvulling op het geluid wat in de vingers zit. De ene heeft een warme, ronde toon in de vingers, de ander een snijdende en springerige klank. De snaren, basgitaar, effecten en versterking (en overige factoren) zorgen alleen maar een vertaling van deze klank. Daarbij kan je het geluid van je vingers enigszins accentueren of camoufleren. Maar de basis blijft de aanslag.

De algemeen aangenomen stelling "voor een rock sound moet je een plectrum gebruiken", vind ik dan ook vrij te kort door de bocht. Dat impliceert dat ieders aanslag hetzelfde is.

Ik speelde vorig jaar in een orkest een musical geschreven door Jim Steinman. Je weet wel, die liedjesschrijver voor Meat Loaf en Bonnie Tyler. Slepende ballads afgewisseld met up-tempo, duwende rocknummers. Voor de ballads koos ik juist voor plectrum. Dit deed ik voor de beheerste klank met een langere sustain. De drukkere nummers vulde ik in met meer dynamischer spel met mijn vingers. Dat werkt voor mij juist beter.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Haico schreef:
Stinky schreef:en tuurlijk is er een mogelijkheid om fingerstyle in rock en metal te gebruiken, denk bv aan een Bryan Beller, Steve Harris of onzer eigen Haico, maar ik heb die sound niet in mn vingers en dus moet ik terug vallen op wat generaties voor mij gedaan hebben in zo'n muzikale situatie.
You're far too kind, broeder. :) :oops:
Hij zei niet dat je het ook goed doet he :)

Ik speelde in mijn progmetalband ook alleen maar met de vingers. Nu speel ik vaker met plectrum maar ik heb er niet veel ervaring mee, dus het is nog wat onwennig. Om die reden heb ik ook ongeveer elke dikte plectrum wel in huis, van die flintertjes tot dikke van 3 mm. Vooralsnog kan ik best uit de voeten met de 1.4mm van Dunlop, die groene.

Toevallig ben ik wat aant experimenteren met fretless en plectrum.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Vroeger speelde ik alleen fingerstyle en soms met mijn duim, zodat ik dan met mijn palm kon muten.
Maar sinds ik in een bandje moest zingen merkte ik dat dat veel makkelijker ging als ik met plectrum speel, dus nu wissel ik het een beetje af.

De dikte van de plectrum kan trouwens ook veel uitmaken vindt ik. Hoe dikker de plectrum hoe ronder de klank, met die dunne plectrums kan je zo'n lekkere agressieve Chris Squire-klank krijgen
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ik speel vooral fingerstyle op het podium, soms een oefenavond met een plectrum wanneer een van de gitaristen wat laat slingeren. En geen idee wat dat voor dikte dit dan is. Ik hou wel van het felle geluid van het spelen met plectrum en zeker in combinatie met afdempen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een hele avond heb staan spelen met een plectrum.
Ik zie het als een aanvulling. :jaaaaa:
Haico

Bericht door Haico »

rich13 schreef:Hij zei niet dat je het ook goed doet he :)
:D Verre van goed. Verschirkkelijk! Maar toch is het mooi om in dat lijstje genoemd te worden.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Ik speel wel eens met een plectrum en ik vind dat ook wel lekker klinken - kort bij de brug, met de muis van de rechterhand de snaren een klein beetje afdempen -, maar ik raak die dingen altijd kwijt en dan gebruik ik weer gewoon m'n vingers.

Tegenwoordig hou ik de nagels van m'n rechterhand kort - nagels klinken totáál niet op de rubberen snaren van een Kala U-Bass, vind ik - maar vroeger liet ik die wat langer, om tussendoor wat klassieke gitaar te spelen - deed/doe ik steeds minder. Dan gebeurde het wel eens dat m'n leraar basgitaar verbaasd vroeg, als ik met m'n rug naar 'm stond: "Hé, speel jij nu met een plectrum?" Nee, dus, maar met vingernagels kon ik blijkbaar best wel een geloofwaardig plectrumgeluid produceren.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Haico schreef:
rich13 schreef:Hij zei niet dat je het ook goed doet he :)
:D Verre van goed. Verschirkkelijk! Maar toch is het mooi om in dat lijstje genoemd te worden.
In da pocket!!!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

MacDaion schreef: Nee, dus, maar met vingernagels kon ik blijkbaar best wel een geloofwaardig plectrumgeluid produceren.
Ik speel al 35 jaar met m'n nagels maar als ik er een pick bij pak ( normaal tortex 1mm :wink: ) klinkt die toch echt een een stuk direkter, met meer attack en vooral ook een stukkie harder. Ook als ik oefen met het losjes vasthouden ( voor mijn oortjes het beste geluid met een pick ).
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »



enjoy.
Gebruikersavatar
Joost van Laake
Berichten: 2799
Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33

Bericht door Joost van Laake »

Lekker!!
:worship:
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Wat kan die man een groove neerleggen..echt geweldig om te horen, elke keer weer :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie