Plectrum vs fingerstyle

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Plectrum of fingerstyle

Plectrum
31
34%
Fingerstyle
59
66%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Ik speel altijd fingerstyle; met een plectrum lukt het echt niet, maar daarmee wil ik zeker niet zeggen dat dat "minderwaardig" of zo zou zijn. Het is een andere sound, en sommige dingen kan je enkel mét of net zonder plectrum, naar mijn mening. Ik ben blij met de verschillende dingen die ik met mijn vingers kan en ik laat het plectrum aan een ander; de periode van "alles" te willen kunnen is achter de rug, eigen stijl en creativiteit staat nu op de voorgrond. Als ik meer gedefiniëerde dingen wil doen pleeg ik wel eens beheerst te slappen, à la Larry Graham dan, en op flats, zoals wijlen Bernard Edwards in pakweg You Are Beautiful van Chic...

Leven en laten leven zou ik zo zeggen, alles in functie van de muziek!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ach, ik kan het allebei niet.

Voorheen in het Punk Hardcore ding Sickfit baste ik vingerstylo maar sinds ik daarmee gestopt ben en een nieuw projekt heb wat een behoorlijke tand langzamer gaat ben ik hard aan het oefenen om met plectrum te spelen. Ik vind het verre van gemakkelijk(er). Het lijkt wel alsof de samenspraak tussen de linker en rechterhand geblokt wordt door dat stukje plastic :?

Ik vind wel het geluid met plectrum veel en veel toffer. Veel meer definitie en attack.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

bobbelmans schreef:Ach, ik kan het allebei niet.

Voorheen in het Punk Hardcore ding Sickfit baste ik vingerstylo maar sinds ik daarmee gestopt ben en een nieuw projekt heb wat een behoorlijke tand langzamer gaat ben ik hard aan het oefenen om met plectrum te spelen. Ik vind het verre van gemakkelijk(er). Het lijkt wel alsof de samenspraak tussen de linker en rechterhand geblokt wordt door dat stukje plastic :?

Ik vind wel het geluid met plectrum veel en veel toffer. Veel meer definitie en attack.
Ik krijg het dikwijs voor elkaar de derde snaar aan te slaan terwijl mijn linkerhand toch echt op de tweede snaar gedrukt staat... :facepalm:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Jep, dat soort dingen aan de lopende band. Of gewoon simpel 1 keer aan willen slaan (als in "downstroke") en een soort frulleloing krijgen omdat je hand een geheel eigen leven begint te leiden.
Knap lastig zo'n plectrum.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

bobbelmans schreef:Jep, dat soort dingen aan de lopende band. Of gewoon simpel 1 keer aan willen slaan (als in "downstroke") en een soort frulleloing krijgen omdat je hand een geheel eigen leven begint te leiden.
Knap lastig zo'n plectrum.
Wat mij opvalt is dat je in een punkband speelde en met fingerstyle speelt.
Zou ik je dan om met plectrum te spelen dan toch eens The Stranglers aan mogen raden?
Erg fijn om mee te spelen om met plectrum te oefenen, heb ik veel door geleerd. (en het geluid wat eruitkomt als je aan de brug aanslaat op een P is zo ongeveer het lekkerste geluid ever, maar dat terzijde ;) )
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Voornamelijk vingers.
Fender
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14302
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Beiden: het is afhankelijk waar het nummer om vraagt. En op welke bas ik speel: op mijn fretloos doe ik alles met de blote vingers, op mijn T-Bird alles met plectrum.
de grote storthoop heeft gesproken
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Bij een aggressieve attack plectrum, bij voorkeur fingerstyle. Vind ik lekkerder voelen, meer "basgevoel". Maar soms is het geluid van een stubby dichtbij de brug bijzonder smakelijk!
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Wiro schreef: Euh, :oops: :?: waarom heb je met je vingers meer dynamiek en expessie-mogelijkheden dan met een plectrum. Ik heb zelf een groter (beheerst) dynamisch bereik met een plectrum dan met mijn vingers. En hoe je precies met een plectrum omgaat heeft nogal wat invloed op het geluid wat je maakt...

Aan de stille kant (pppppppp) van het volume-spectrum gaan plectrum en vingers gelijk op. Maar aan de forte kant kun je met je vingers veel heftiger uithalen. Daarnaast kun je kiezen of je met je nagel of met de top van je vinger aanslaat of de hele lengte van drie kootjes (en alle gradaties tussen deze extremen in) evenwijdig aan de snaren legt en hiermee uitrekt totdat je 'm loslaat als een boogschutter. Dan heb ik het nog niet over het vermogen van een vinger om harder en zachter te zijn, rigider en soepeler, afhankelijk van je spier- of eigenlijk pees-spanning. En wat dacht je van de mogelijkheid om met twee of drie vingers tegelijk aan te slaan waardoor je of meer kracht kunt zetten of roffel-achtige effecten kunt maken. En als laatste de mogelijkheid om te 'tappen' met je rechterhand (als je rechtshandig bent wel te verstaan). Voor het dempen met name van de individuele snaren op specifieke momenten zijn je vingers ook veel inzetbaarder zonder plectrum.

Kortom voor m'n rechterhand is het bassen een feessie met alles d'rop en d'raan. :cheer: Met een plectrum spelen voelt alsof ik een te strakke broek aanheb en m'n danspasjes niet meer kan maken.
Ok, snap ik :D

Ikzelf kan harder met plectrum dan met vingers (trouwens ook sneller :oops: ). Bij plectrum kan je ook je vinger mee gaan pakken (soort dubbele aanslag), akkoorden spelen en slagjes die met je hand niet (op dezelfde manier) lukken. Dat is voor mij niet een beperkter spectrum, maar gewoon een ander spectrum 8)
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Akkoorden speel ik net zo makkelijk en snel met de nagels van drie vingers down- en duimnagel upstroke. Het geeft echter een andere vibe en ik wil gewoon mezelf niet limiteren door voor het één of het ander te gaan. Wel is het zo dat ik met fingerstyle behendiger ben omdat ik dat veel vaker gebruik dan spelen met een plectrum.

Daarnaast hangt er ook veel van je basje af. Een Ric komt bijvoorbeeld echt tot leven wanneer je haar met een plectrum neemt. Heerlijk gewoon!
Op mijn aktieve Warwicks en Marcus Miller JB klinkt het met een plectrum meh en speel ik eigenlijk altijd fingerstyle.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Welke plectrums gebruiken jullie overigens voor bas? Ik altijd een Dunlop Jazz III. Klein rood plectrumpje, 1mm dik met een scherp puntje. Hierbij gebruik ik soms ook een stukje van mijn duim om een ander geluid te krijgen.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Dunlop Big Stubby, meestal 2-3 mm:

Afbeelding

Bijvoorbeeld bij Bax.

Goeie grip, ook een scherp puntje en lomp genoeg voor mijn vingers.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

2-3mm?! :shock:
Vind dat zo dik dat ze uit mijn hand vallen als ik de snaren sla.
Prefereer de 1.14mms van Dunlop, volgens mij Tortex.
Als ik al met plectrum speel, speel ik voornamelijk op die.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Hmmm ik merk dat de overall tendens een beetje is dat een plectrum lastiger bast. Ik vind eigenlijk van niet, maar ben ook oorspronkelijk gitarist dus weet niet beter dan met plectrum te spelen. Voelt voor mij heel natuurlijk, ik raak geen verkeerde snaren en laat hem nooit vallen. Meestal speel ik met een stevige plectrum, maar liever niet zo'n stubby ding. Maar ik kan overal mee overweg als het moet. Die hele kleine jazz dingetjes vind ik wat lastiger vast te houden want ik heb best grote handen.

Vingers gebruik ik ook heel graag hoor, je bent wat vrijer en meer in touch met je instrument.

Of ik plectrum of vingers gebruik hangt in eerste instantie af van wat ik wil zeggen met mijn spel. Wil ik een bepaald gevoel in mijn spel leggen dan vraagt dat om een bepaalde techniek, dus dat bepaalt de keuze tussen vingers of plectrum. Verder vind ik ook bepaalde bassen lekkerder met vingers (mijn Jazz) of plectrum (mijn Thunderbird). Op bijvoorbeeld mijn Danelectro gebruik ik vingers en plectrum door elkaar (per nummer dan wel he :wink: ) en op een Rick ook...

Wat ik mensen zou willen aanraden is; probeer beide technieken in de vingers te krijgen, zo kan je je weer wat beter uitdrukken op je instrument. Het maakt je veelzijdiger! 8)
Plaats reactie