Plectrum vs fingerstyle

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Plectrum of fingerstyle

Plectrum
31
34%
Fingerstyle
59
66%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Bieden, net waar ik zin in heb en wat bij het nummer past :) Dat gezegd hebbende, ben ik met m'n vingers een stuk handiger dan met een plectrum.

Het voordeel van met je vingers spelen vind ik vooral dat je er meer hebt! Ok, met plectrum heb je down- en upstrokes..maar ik ben veel bezig om met 3 vingers te leren spelen (en uiteindelijk richting de Gary Willis technieken). Dan is een plectrum ineens een stuk trager zonder enorm op rust, ontspanning en ergonomie in te leveren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

JoostT schreef:
Wiro schreef:Alles met de vingers vanwege meer dynamiek en meer expressie-mogelijkheden.
Euh, :oops: :?: waarom heb je met je vingers meer dynamiek en expessie-mogelijkheden dan met een plectrum. Ik heb zelf een groter (beheerst) dynamisch bereik met een plectrum dan met mijn vingers. En hoe je precies met een plectrum omgaat heeft nogal wat invloed op het geluid wat je maakt...
Aan de stille kant (pppppppp) van het volume-spectrum gaan plectrum en vingers gelijk op. Maar aan de forte kant kun je met je vingers veel heftiger uithalen. Daarnaast kun je kiezen of je met je nagel of met de top van je vinger aanslaat of de hele lengte van drie kootjes (en alle gradaties tussen deze extremen in) evenwijdig aan de snaren legt en hiermee uitrekt totdat je 'm loslaat als een boogschutter. Dan heb ik het nog niet over het vermogen van een vinger om harder en zachter te zijn, rigider en soepeler, afhankelijk van je spier- of eigenlijk pees-spanning. En wat dacht je van de mogelijkheid om met twee of drie vingers tegelijk aan te slaan waardoor je of meer kracht kunt zetten of roffel-achtige effecten kunt maken. En als laatste de mogelijkheid om te 'tappen' met je rechterhand (als je rechtshandig bent wel te verstaan). Voor het dempen met name van de individuele snaren op specifieke momenten zijn je vingers ook veel inzetbaarder zonder plectrum.

Kortom voor m'n rechterhand is het bassen een feessie met alles d'rop en d'raan. :cheer: Met een plectrum spelen voelt alsof ik een te strakke broek aanheb en m'n danspasjes niet meer kan maken.
Laatst gewijzigd door Wiro op 11 sep 2014, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Met een plectrum kun je niet slappen....
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

tja, persoonlijk denk ik dat de discussie nogal zinloos is.
Ik heb in bands gespeeld waar plectrum techniek en super veel mids de sound bepaalden en in bands waar dat juist helemaal niet aan de orde was.
Moet iedereen perse een signature sound hebben?
Ik heb er denk k geen, ik streef er niet naar en vind het geen doel.
Mijn doel is eerder te spelen wat de muziek op dat moment verlangt en dat is soms plectrum en soms niet.
Ik vermijd alleen liever slappen (ik hou er niet zo van en ik kan er ook niets van)...
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Da's waar ook.
Slappen doe ik nooit een heel nummer. Soms enkele noten, soms een passage.
En in het verlengde hiervan: Zo nu en dan trek ik aan een snaar en laat 'm tegen de toets kletteren.
Dit krijg je met een plectrum ook niet voor elkaar.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ja hoor, maar het is wel lastig. En zinloos :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

Als ik met een bassist praat over de muziek die ik mijn bandje speel en zeg dat we metal spelen krijg ik vaak gelijk de vraag of ik dan met plectrum speel om hoorbaar te zijn.

Ik merk dat ik vaker met plectrum ga spelen. Idd om met een flinke 'growl' meer als instrument in het totaal hoorbaar te zijn.

Maar met mijn vingers is het weer veel makkelijker om octaven en flinke snaarafstanden te overbruggen. Maar vind de sound wel echt minder, mis de knor/mids. Bij covers kijk ik tocht vooral naar het gevoel en de sfeer in het nummer. Die probeer je te benaderen. Welke stijl je dan op uit komt...ach.

Kan toch niet kiezen.
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Laus schreef:Als ik met een bassist praat over de muziek die ik mijn bandje speel en zeg dat we metal spelen krijg ik vaak gelijk de vraag of ik dan met plectrum speel om hoorbaar te zijn.

Ik merk dat ik vaker met plectrum ga spelen. Idd om met een flinke 'growl' meer als instrument in het totaal hoorbaar te zijn.
Het is niet zo dat je met plectrum beter hoorbaar bent. Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren. Met een plectrum heb je minder fundament bas toon. Wat je misschien beter hoort zijn de hoge klik-geluiden en bijgeluiden. Maar misschien is dat net wat ze willen horen?

en met 'knor' wordt doorgaans toch fingerstyle bedoeld, a la Jaco bij de brug spelen.

Voor de rest maakt het eigenlijk totaal niet uit hoe je het speelt, uiteindelijk gaat het alleen over het muzikale resultaat. Een niet-bassist interesseert het meestal geen moer, dus dit zijn voornamelijk discussies die alleen voor bassisten interessant zijn.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

basloze fret schreef: Het is niet zo dat je met plectrum beter hoorbaar bent. Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren. Met een plectrum heb je minder fundament bas toon. Wat je misschien beter hoort zijn de hoge klik-geluiden en bijgeluiden. Maar misschien is dat net wat ze willen horen?
jij speelt niet zo vaak metal of hard rock Fret?
in die muziek werkt een plectrum baslijn namelijk erg goed: elke noot in je baslijn krijgt eenzelfde sterke attack waardoor de baslijn veel beter in de mix ligt met, meestal, twee scheurende gitaren.
heb al vaker de situatie gehad dat we zowel een finger- als plectrum partij opnamen en bij het terugluisteren, tot mijn grote spijt, moesten erkennen dat de pick partij gewoon beter klinkt in het stuk.

soms baal ik daar wel van want mn frasering is nu eenmaal stukken beter en expressiever als ik met de vingers speel, maar ja, één ding heb ik wel geleerd ondertussen: je speelt wat nodig is. ;)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Altijd vingers. Omdat ik vind dat je daarmee veel meer controle hebt en omdat ik gewend ben geraakt om snaren met mijn aanslaghand te dempen.
Maar ik ben van plan om mij de komende tijd meer op plectrum spelen te gaan toeleggen, omdat dat soms inderdaad gewoon beter klinkt.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1465
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

basloze fret schreef: Een niet-bassist interesseert het meestal geen moer, dus dit zijn voornamelijk discussies die alleen voor bassisten interessant zijn.
Vandaar dat dit ook het Basgitaar-forum is :facepalm:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Koen heeft een punt :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

haha..terechte opmerking hierboven.
Ik bedoel eigenlijk dat we vaak over dingen discussiëren die andere muzikanten voor geen meter boeien en niet-muzikanten al helemaal niet. Uiteindelijk gaat het om wat voor muziek eruit komt, niet hoe je het doet.
Stinky schreef:
basloze fret schreef: Het is niet zo dat je met plectrum beter hoorbaar bent. Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren. Met een plectrum heb je minder fundament bas toon. Wat je misschien beter hoort zijn de hoge klik-geluiden en bijgeluiden. Maar misschien is dat net wat ze willen horen?
jij speelt niet zo vaak metal of hard rock Fret?
in die muziek werkt een plectrum baslijn namelijk erg goed: elke noot in je baslijn krijgt eenzelfde sterke attack waardoor de baslijn veel beter in de mix ligt met, meestal, twee scheurende gitaren.
(Gelukkig) al lang niet meer. Vroeger wel veel gedaan trouwens, en altijd met de vingers. Met vingers heb je mijn inziens toch meer fundament in je toon. Bovendien zoals hierboven al gezegd kun je met je vingers veel meer variatie in speeltechnieken maken. Maar ieder zijn ding. Ik heb absoluut niks tegen plectrum, want er zijn genoeg toffe plectrum bassisten zoals Bobby Vega of Chris Squire. Op Bobby Vega na zijn er trouwens maar zeer weinig bekende bassisten die het allebei op een hoog niveau doen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Stinky schreef:
basloze fret schreef: Het is niet zo dat je met plectrum beter hoorbaar bent. Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren. Met een plectrum heb je minder fundament bas toon. Wat je misschien beter hoort zijn de hoge klik-geluiden en bijgeluiden. Maar misschien is dat net wat ze willen horen?
jij speelt niet zo vaak metal of hard rock Fret?
in die muziek werkt een plectrum baslijn namelijk erg goed: elke noot in je baslijn krijgt eenzelfde sterke attack waardoor de baslijn veel beter in de mix ligt met, meestal, twee scheurende gitaren.
heb al vaker de situatie gehad dat we zowel een finger- als plectrum partij opnamen en bij het terugluisteren, tot mijn grote spijt, moesten erkennen dat de pick partij gewoon beter klinkt in het stuk.

soms baal ik daar wel van want mn frasering is nu eenmaal stukken beter en expressiever als ik met de vingers speel, maar ja, één ding heb ik wel geleerd ondertussen: je speelt wat nodig is. ;)
Deze redenering is vrees ik te kort door de bocht en hangt van meer factoren af dan plectrum/vingers. Je hebt het hier over definitie van je toon oftewel het 'door de mix heenprikken'. Factoren die hiervoor minstens zo belangrijk zijn: Je bas en pu's, ingebouwde pre-amp, welke snaren en waar sla je ze aan, externe voorversterker, eindtrap en cabs. Ik vrees dat jij een set hebt die in het laag weinig definitie geeft en dit voornamelijk van het mid en hoog moet hebben. Met mijn set-up prik ik met m'n vingers veel beter door de mix dan met plectrum in elk geval. (Nu ben ik dan ook tientallen jaren bezig geweest om met name dit aspect zo perfect mogelijk te krijgen.)

Hier nog even een voorbeeld van een baspartij waarvan ik vermoed dat deze onmogelijk zo soepeltjes met blote vingers te spelen is:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NwnCi9cTq4I[/youtube]
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Wiro schreef: Deze redenering is vrees ik te kort door de bocht en hangt van meer factoren af dan plectrum/vingers. Je hebt het hier over definitie van je toon oftewel het 'door de mix heenprikken'. Factoren die hiervoor minstens zo belangrijk zijn: Je bas en pu's, ingebouwde pre-amp, welke snaren en waar sla je ze aan, externe voorversterker, eindtrap en cabs. Ik vrees dat jij een set hebt die in het laag weinig definitie geeft en dit voornamelijk van het mid en hoog moet hebben. Met mijn set-up prik ik met m'n vingers veel beter door de mix dan met plectrum in elk geval. (Nu ben ik dan ook tientallen jaren bezig geweest om met name dit aspect zo perfect mogelijk te krijgen.)
nee nee, ik denk dat wij twee gewoon een totaal haaks op mekaar staande visie hebben op bas sounds: jij doet het duidelijk meer met de "juiste" apparatuur en ik redeneer toch meer vanuit mn eigen spel.

al die technische factoren die jij hierboven aanhaalt, schat ik bv veel lager in qua prioriteit en gewicht als het op sound of door de mix snijden aankomt: imho komt nl 95% van je tone uit je aanslag en je techniek.
de enigen die goeie spullen goed kunnen laten klinken, zijn immers ook goeie bassisten.

en tuurlijk is er een mogelijkheid om fingerstyle in rock en metal te gebruiken, denk bv aan een Bryan Beller, Steve Harris of onzer eigen Haico, maar ik heb die sound niet in mn vingers en dus moet ik terug vallen op wat generaties voor mij gedaan hebben in zo'n muzikale situatie.

en het werkt als het spreekwoordelijke tietje dus voor mij is het allemaal al lang duidelijk.



die aanname over hoe mijn setjes klinken, vind ik ook wel een beetje ver gezocht trouwens... :D
Plaats reactie