Plectrum vs fingerstyle

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Plectrum of fingerstyle

Plectrum
31
34%
Fingerstyle
59
66%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Plectrum vs fingerstyle

Bericht door Mach1 »

De titel verraadt het al en wellicht is er al veel over gesproken, maar hoe speel je en waarom?

Leek me een leuk topic om te starten omdat ikzelf 20 jaar met plectrum heb gespeeld vanwege de attack, definitie en growl maar daarna zo'n 8 jaar met vingers heb gespeeld. Dit, omdat ik met James Burton een tour heb gedaan in Europa en zijn muziek vroeg om een zompiger sound. Ben nu aan het twijfelen om weer met plectrum te gaan spelen; laatste repetitie gedaan en opgenomen en ben nu nog blijer met mijn sound. De FAD bepaalt voor een groot deel de sound die heel anders is dan andere, bekendere buizenbakken en met plectrum nog meer tot zijn recht komt. Moet wel weer flink gaan oefenen om de snelheid van weleer terug te krijgen. Merkte wel meteen dat mijn timing beter werd, het gaat meer als vanzelf.

Wat jullie? Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Edit: Oepsie, beter kijken, je kan zowel plektrum als fingerstyle kiezen. Maar zo zie je niet wie alletwee de opties kiest in de uitslag... Ik doe beide afhankelijk van wat ik wil horen en wat ik speel (en hoe snel het moet gaan :-))

(en misschien ook nog fingerstyle met of zonder lange nagels, maakt ook nogal wat uit heb ik de laatste tijd gemerkt, omdat ik ben gestopt met nagels bijten :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door JoostT op 10 sep 2014, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Beiden, uiteraard.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Beide. Waar het nummer om vraagt.

Waarom zo dramatisch meteen? Heb je zin in plectrum, doe je plectrummen. Heb je zin in vingers, doe je... Nouja. :)

Kos niks.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Hier ook beide. Afhankelijk wat voor nummer het is en welke sound ik wil.
Mensen die tegen de een of de andere techniek zijn vind ik kortzichtig.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Omdat ik van mening ben dat beide een heel eigen techniek vereist en je professionele bassisten vooral hun signature sound ziet maken met een van beide technieken. Mijn vraag herbergt dan ook de vraag of je in beide manieren vreselijk goed kunt zijn. Ik denk van niet namelijk.

Leuke discussie en daarom opende ik het topic ook. :mrgreen:
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Mach1 schreef:Omdat ik van mening ben dat beide een heel eigen techniek vereist en je professionele bassisten vooral hun signature sound ziet maken met een van beide technieken. Mijn vraag herbergt dan ook de vraag of je in beide manieren vreselijk goed kunt zijn. Ik denk van niet namelijk.
Waarom zou dat niet kunnen? Het is geen rocket science.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Nou, bijvoorbeeld omdat je met je geluid een bepaald stempel wilt drukken en je het met me eens zult zijn dat het een enorm verschil maakt. Vooral naar de motivatie over de sound ben ik benieuwd, niet zozeer naar de techniek.
Voor de duidelijkheid: ik kan me beide technieken voorstellen en respecteer ieders keuze daarin maar wil graag weten waarom een techniek gekozen is als voorkeur.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Alles met de vingers vanwege meer dynamiek en meer expressie-mogelijkheden.
Is mede het gevolg van enkel eigen werk spelen, waarbij ik naar believen de baspartijen kan invullen.
In een coverband nam ik zo nu en dan wel een plectrum ter hand omdat sommige nummers hierom vragen vanwege de sound. Zoals 'Locked out of heaven' van Bruno Mars.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=e-fA-gBCkj0[/youtube]

Owner of a Lonely Heart speelde ik dan wel weer met m'n vingers.
Laatst gewijzigd door Wiro op 10 sep 2014, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik zie het meer als een nuancering van de sound dan als een manier om je stempel te drukken op je sound.
Staccato of legato zegt me meer over ritme dan over sound. Natuurlijk is er een grijs gebied.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Da's een goeie. Is het grijze gebied dan bepalend voor of je met 1 van beide technieken een betere timing krijgt bijvoorbeeld?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Allerlei factoren spelen een rol in de keuze. En zelfs die keuze is niet in rots gebeiteld.
Je kiest wat je op dat moment de beste optie vindt. Bijvoorbeeld: Thin Lizzy- of ACDC-achtige stukken zal ik eerder een plectrum pakken. Maar bij Black Crowes- Of ZZ top-achtige nummers eerder fingerstyle.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Wiro schreef:Alles met de vingers vanwege meer dynamiek en meer expressie-mogelijkheden.
Euh, :oops: :?: waarom heb je met je vingers meer dynamiek en expessie-mogelijkheden dan met een plectrum. Ik heb zelf een groter (beheerst) dynamisch bereik met een plectrum dan met mijn vingers. En hoe je precies met een plectrum omgaat heeft nogal wat invloed op het geluid wat je maakt...
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik heb gek genoeg de laatste nummers vaak met duim gespeeld. En dan de snaren heel erg dempen.

Maar ik speel net zo goed met plectrum. Ook gebruikt voor punk nummers. Ik vind beide erg fijn qua geluid, maar ik speel vaker met vingers omdat dat een grotere uitdaging is.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

98% vingers, 2% plectrum. Ik heb wel meer plectrums dan vingers :)

Ik ben het met Wiro eens, de expressie maakt dat ik bij voorkeur voor mijn vingers kies. Natuurlijk kan ik nuanceren met een plectrum, qua aanslag en stuk van de punt die je gebruikt, maar als je echt dezelfde expressie wil bereiken met een plectrum moet je om de maat van plectrumdikte wisselen. Je vingers kun je veel subtieler mee spelen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie