Drop A.

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
merlijnverduin
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 dec 2012, 13:39

Drop A.

Bericht door merlijnverduin »

Ik speel op mijn 5-string normaalgesproken liedjes in B standaard. Nu wil ik proberen een paar Slipknot-nummers in drop-A proberen. Het gaat met de B omlaag gestemd nog wel. Toch wil ik proberen de A iets strakker te laten klinken. Heeft iemand suggesties? Ik gebruik momenteel Fender 8250 Bass strings.

https://www.fender.com/en-NL/accessories ... -set-of-5/" onclick="window.open(this.href);return false;

Merlijn.
Go play bass they said, it wil be fun they said...
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Met een .130 zou dat al best strak moeten klinken. Ligt vaak nog het meest aan je bas zelf. Als die niet meewerkt, helpt vrijwel niets anders.

Dus...wat is het euvel en wat gebruik je?
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Gebruikersavatar
merlijnverduin
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 dec 2012, 13:39

Bericht door merlijnverduin »

Dank voor de snelle reactie.

Bas:
https://www.fender.com/en-NL/series/mode ... pic-white/" onclick="window.open(this.href);return false;

Versterkert:
https://www.stringweb.nl/glx-gt-20-b-bas ... -watt-8448" onclick="window.open(this.href);return false;

Snaren:
https://www.fender.com/en-NL/accessories ... -set-of-5/" onclick="window.open(this.href);return false;
Go play bass they said, it wil be fun they said...
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Zo'n lage A krijg je nooit poepstrak uit zo'n versterkertje.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat is idd een issue. Hoe lager de noot is die jij wilt horen, hoe meer vermogen je nodig hebt om dat ook echt strak uit de versterker te krijgen en hoe groter de speaker. Wat je nu gaat horen is een hoop boventonen van die gezochte A en waarschijnlijk voor een deel niet eens heel mooi versterkt.

Qua snaren heb ik nog altijd de indruk dat stainless steel snaren strakker aanvoelen dan nickels, maar dat is volkomen subjectief en dus misschien niet eens waar. Met die .130 die er nu opzit zou je echt geen rare sound moeten krijgen hoor. Verder heb je nog de keus er Warwick Dark Lords op te zetten, die zijn serieus dik :lol:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
merlijnverduin
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 dec 2012, 13:39

Bericht door merlijnverduin »

Het gaat dus om vermogen in W en grootte van de speaker. Jullie raden mijn vraag misschien al:

Wat zal ik dan moeten doen de versterking? Welke speakergrootte is goed (genoeg) en met welk vermogen knal ik die A er retestrak uit?
Go play bass they said, it wil be fun they said...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Als je versterker de lage B trekt zou hij in principe ook de lage A moeten trekken. Die ene toon lager maakt het verschil niet. Wat belangrijker is is de spanning van de snaar, een lage B heeft op de meeste bassen sowieso al een lagere spanning, als je hem dan naar A stemt is dat nog meer een probleem. Een bas met een langere mensuur zorgt meestal voor een strakkere B (of A in jouw geval). Of anders een snaar met hogere spanning.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat je dit soort dingen (luidhuid, weergegeven frequenties) als vermogen in Watt kunt uitdrukken is een algemene misvatting die erg hardnekkig is :) Watts zeggen feitelijk niets. Dus om nu te zeggen dat je met 210W precies genoeg hebt of iets, zou onzinnig zijn. Het is maar net op welke manier de versterker omgaat met de binnengekomen signalen en hoe deze dit naar buiten gooit richting de speaker.

Wat betreft de grootte van de speaker is het ook weer zoiets. Een 15" kan logischerwijs lagere tonen aan, maar een goed gebouwde 4x10" kast gaat misschien nog wel weer lager. De grondtoon ga je waarschijnlijk toch al niet halen (32Hz voor een B is al enorm laag voor een bas om weer te geven, laat staan de speaker).

Korte versie: gewoon een goede versterker van een paar honderd Watt halen met een fatsoenlijke, efficiënte speakerkast en alles rolt er strak uit. Dat is een relatief veilige stelling.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7420
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Wie gaat die lage A horen?
Ik in ieder geval niet. In die regionen word je alleen vaag gerommel gewaar en vraag je je af of je honger hebt of dat je darmen van streek zijn.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Je Vader
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 jul 2013, 08:15

Bericht door Je Vader »

Nou...het gaat ook niet om de allerlaagste A, maar wel om de knallende punch! Vooral als je in een beetje metalband speelt wil je die laagste snaar snoei-strak hebben.

Mijn ervaring met Fender bassen is echter dat die laagste snaar niet altijd even strak is. Uitzonderingen daargelaten, want Christiaan Olde Wolbers van (ex) Fear Factory speelde ook op Fenders. Stainless steel snaren kunnen iets helpen. Die zijn in mijn ervaring inderdaad vaak strakker en geven meer punch. Maar je bas bepaalt het grootste deel van de punch.

Daarbij indedaad die versterker. Een 20watt B-merk. Gaat hem niet worden. Zelfs ik krijg met mijn loeistrakke Ibanez Sr3006 of mijn Stingray 5 geen serieuze B uit mijn Roland 30w versterkertje. Gelukkig wel uit mijn 500W Markbass + TecAmp combinatie.

Ik zou je bas eens meenemen naar een muziekzaak en kijken of ie daar op dikke versterkers wèl serieus geluid laat horen. Probeer daar meteen ook eens wat andere bassen uit. Of kom naar de Meetup in Antwerpen op 26 oktober.
Al eens een natte eend geprobeerd te knijpen?
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Resumé: het is een combinatie van een goede versterking, juiste mensuur (liefst 35" ipv 34") en hoge snaarspanning.
En idd gewoon eens bij een muziekzaak een aantal versterkers uit gaan proberen en dan daar ook eens een 35" pakken en proberen.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Resumé: Is een nieuwe versterker en evt bas kopen het wel waard voor een paar Slipknot nummers? Trekt een tuner de lage A wel snel? Of sta je dadelijk een paar minuten om te tunen?
Gebruikersavatar
merlijnverduin
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 dec 2012, 13:39

Bericht door merlijnverduin »

M'n tuner bereikt A1 zonder moeite. Normaal doe ik over het stemmen van 5 snaren 2 minuten.
Go play bass they said, it wil be fun they said...
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Goed advies om je bas eens mee te nemen naar een zaak waar veel verschillende versterkers en cabs staan, daar leer je veel over je eigen wensen.
Laatst gewijzigd door Bolobass op 14 dec 2014, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Thomas90
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2014, 21:42

Bericht door Thomas90 »

Ik zie een aantal reacties over de versterkers. Sluit ik me bij aan. Tevens raad ik ook dikke snaren aan. Voor de Drop A stemming, wil ik je toch een .140 of .145 B adviseren. Is best dik, I know, maar echt handig wil je een goede strakke lage A snaar behouden. Naar mijn mening is .130 gewoon te dun en doet .135 het ook niet al te denderend. D'addario bied een .145 B aan, zowel nickel wound als stainless steel.

https://schneidermusik.de/shop1/product ... ts_id/4548" onclick="window.open(this.href);return false;

https://schneidermusik.de/shop1/product ... s_id/21393" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie