Break van het hele bandgebeuren (zeur zeur)

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

MR. LEE schreef:ohhh , gelukkig ,-----ik ben dus niet de enigste die compleet misselijk wordt van die anouk-troep

:mrgreen:
Ik ga tegenwoordig gewoon een sigaretje roken, pilsje drinken of naar een andere tent wanneer een bandje begint met Jeruzalem van Anouk. Je kunt dan op je vingers natellen dat er nog een hitje van De Dijk langs komt, n slechte versie van Kings of Leon, 3 Doors down, Zombie van Cranberries, zo kan ik wel even doorgaan.

Ik snap de muzikanten in die bandjes niet zo goed. Die moeten die nummers ten eerste ook al beu zijn en ten tweede begrijpen dat er niemand op zit te wachten?

Hoewel ik een echte metalhead ben, kan ik echt wel genieten van een poprock bandje die een feestje durven maken met "minder veilige" nummers. En of dat het dan nummers uit de oude doos zijn... Zolang het maar swingt!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik vrees dat je je vergist...helaas.
Mensen zitten daar imo wél op te wachten en vinden het niet erg dat het diezelfde opgewarmde meuk is.
Iemand zei me ooit eens : "Mensen houden vooral van muziek die ze kennen" en ik merk dat hij gelijk heeft. Er is een reden waarom men muziek meestal op het einde van een tv-show steekt want dan zappen de mensen weg.
We hebben het met een covergroep ooit eens aangedurfd om eens wat alternatiever te gaan qua muziekkeuze en de dansvloer bleef leeg.
Bijna in paniek werd er door de zanger overgeschakeld op diezelfde troep die iedere groep uit heel de wereld speelt (I Wish, I will survive,I'm so excited, Disco inferno, enz) en binnen de minuut stond de dansvloer vol.
Je kan met 20 nummers je hele leven lang blijven spelen als je voor covers kiest (zeker voor de grootste niche).
Een publiek in die markt heeft meestal niet zo echt veel zin in avontuur.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

sommige mensen willen gewoon graag op het podium staan en veel spelen en denken dat te doen door "commercieel te denken", wat in de praktijk meestal betekent dat ze dezelfde setlist spelen die al die crappy middle-of-the-road coverbandjes spelen.
en vaak, is dat ook precies wat de organisator zoekt.
dat er bestaansrecht is voor dat soort bandjes is dus schijnbaar een feit.

sommige mensen willen écht groot worden en denken dat te doen door zgn "originele muziek" te gaan spelen.
wat in de praktijk meestal betekent dat ze moeten vechten om eens ergens te kunnen optreden met hun vaak door hunzelf toch ietwat overgewaardeerde zelfgeschreven rock/metal/alto/pop liedjes die bol staan van de jeugdige cliches en decennia oude riffs en schema's.
meestal vind je dit soort bandjes op de plaatselijke festivals in de zomer of de lokale kroeg in de winter maar wees er snel bij want ze houden zich slechts een jaar of twee/drie.

sommige mensen willen alleen spelen als de band "leuke muziek maakt waar ze zelf 100% achter staan".....maar die spelen niet vaak want het woord "compromis" is hun meestal vreemd.
meestal is het wel erg gezellig op de repetities maar vaak ook niet omdat de één of ander zn motivatie begint te verliezen.

sommige mensen willen alleen spelen: maakt ze niet uit wat of hoe, áls ze maar kunnen live kunnen spelen.
maakt niet uit welk genre, welke venue of gelegenheid, anything goes.
door hun open instelling hebben ze meestal aardig wat ervaring opgedaan en is hun spel nivo vaak behoorlijk hoog.
doordat ze zoveel gespeeld hebben, met zoveel verschillende mensen, is hun netwerk ook heel groot en hun people skills goed en worden ze vaak gebeld voor allerlei uiteenlopende muzikale dingetjes.

sommige mensen willen gewoon muziek maken als hobby en zijn heel content om enkel thuis te spelen.
als je dan eens in de zoveel tijd met iemand afspreekt om samen wat te doen, is dat meestal ook een big deal en vaak ontzettend leuk en gezellig.

sommige mensen hebben schijnbaar veels teveel tijd en zitten hier lange epistels te schrijven over bassisten en hun gedoe terwijl ze eigenlijk toch écht eens moeten gaan koken.... :wink:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

:-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

wombatboter schreef:Ik vrees dat je je vergist...helaas.
Mensen zitten daar imo wél op te wachten en vinden het niet erg dat het diezelfde opgewarmde meuk is.
Iemand zei me ooit eens : "Mensen houden vooral van muziek die ze kennen" en ik merk dat hij gelijk heeft. Er is een reden waarom men muziek meestal op het einde van een tv-show steekt want dan zappen de mensen weg.
We hebben het met een covergroep ooit eens aangedurfd om eens wat alternatiever te gaan qua muziekkeuze en de dansvloer bleef leeg.
Bijna in paniek werd er door de zanger overgeschakeld op diezelfde troep die iedere groep uit heel de wereld speelt (I Wish, I will survive,I'm so excited, Disco inferno, enz) en binnen de minuut stond de dansvloer vol.
Je kan met 20 nummers je hele leven lang blijven spelen als je voor covers kiest (zeker voor de grootste niche).
Een publiek in die markt heeft meestal niet zo echt veel zin in avontuur.
Ik ben het volledig eens met je punt qua herkenbaarheid! Ik ben echter wel van mening dat er genoeg herkenbare en goede nummers zijn die niet door de doorsnee coverband worden gespeeld.
Niet dat ik ze zo 1,2,3 op kan noemen maar ik zag bv afgelopen weekend een bandje nummers van phil Collins, Dire Straits, en nog n hoop oudere klassieker spelen maar dan in een echte rockvariant. Zonder 1 nummer van Anouk te spelen hebben ze toch de tent plat gespeeld. Daarbij gezegd dat het wel stuk voor stuk steengoed muzikanten zijn.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

wombatboter schreef:Ik vrees dat je je vergist...helaas.
Mensen zitten daar imo wél op te wachten en vinden het niet erg dat het diezelfde opgewarmde meuk is.
Iemand zei me ooit eens : "Mensen houden vooral van muziek die ze kennen" en ik merk dat hij gelijk heeft. Er is een reden waarom men muziek meestal op het einde van een tv-show steekt want dan zappen de mensen weg.
We hebben het met een covergroep ooit eens aangedurfd om eens wat alternatiever te gaan qua muziekkeuze en de dansvloer bleef leeg.
Bijna in paniek werd er door de zanger overgeschakeld op diezelfde troep die iedere groep uit heel de wereld speelt (I Wish, I will survive,I'm so excited, Disco inferno, enz) en binnen de minuut stond de dansvloer vol.
Je kan met 20 nummers je hele leven lang blijven spelen als je voor covers kiest (zeker voor de grootste niche).
Een publiek in die markt heeft meestal niet zo echt veel zin in avontuur.

ja,-----maar je hebt het per ongeluk over wat belangrijks : "dansbaar" ! :wink:


dat is die eerder genoemde klote dreun van bijv. die Cranberries niet ! :|
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 26 nov 2014, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik wou dat het anders was maar als sommige mensen kunnen kiezen tussen een eigenwijs gebracht nummer van ik zeg maar wat : Robbie Williams en voor de miljoenste keer "Proud Mary" vrees ik helaas voor de uitslag.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

je kunt toch die lekkertjes er uit pikken die zowel voor publiek als de band leuk zijn om te doen?
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

De kunst is vaak om je set voornamelijk te laten bestaan uit herkenbare en vooral dansbare recht-door-zee meuk én daar tussendoor verrassende nummers te spelen. na afloop van de gig krijg je dan mensen die roepen "wat een gaaf optreden" en ze complimenteren je vooral over die verrassinkjes.

Andere taktiek is om een afgezaagd nummer te nemen en dan in je eigen stijl om te bouwen zonder dat de kracht van het nummer verloren gaat. Lastig, maar het proberen waard.

Proud Mary mag dan overigens afgezaagd zijn, maar vooral omdat iedereen het speelt en niet omdat het muzikaal beroerd is. Dat zou ik van een willekeurig nummer van Stevie Wonder sowieso niet durven zeggen! Ik merk dat ik dat soort nummers best leuk blijf vinden om te spelen. Ik vind het als muzikant pas afgezaagd als er geen muzikale uitdaging meer in zit zoals de repetetieve meuk van Bruno Mars. But that's me.
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

wombatboter schreef:Ik wou dat het anders was maar als sommige mensen kunnen kiezen tussen een eigenwijs gebracht nummer van ik zeg maar wat : Robbie Williams en voor de miljoenste keer "Proud Mary" vrees ik helaas voor de uitslag.
Nee, daar heb je ook volledig gelijk in. Het is eigenlijk ook een goede truc. De bovengenoemde coverbandjes spelen vaak in cafés of op feestjes waar vooral het oudere publiek aanwezig is die 3 keer per jaar de deur uit gaan en nog net weet dat een gitaar snaren heeft. Die interesseren zich niet hoe goed het klinkt zolang het maar herkenbaar klinkt.

Maar in de kringen waarin ik me begeef krijgen deze bands zeer weinig respect. Ik gun elke muzikant het zijne, maar ik kan het niet waarderen. Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om in zo'n bandje te bassen. Maar ik vind wel dat je als band zijnde moet doen wat jij leuk vind. Pakt het publiek dat op dan is dat een gevoel van erkenning. En dat gevoel zal voor mij altijd zwaarder wegen dan een avondje de meest clichégevoelige nummers spelen. Want dat zou ik geen 5 optredens volhouden. Maar nogmaals: elke muzikant mag van mij doen wat hij/zij leuk vindt.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik heb niet alles gelezen maar wil wel even mijn gedachte kwijt.

Ik heb 11 jaar in een metalband gespeeld die ik een beetje heb "grootgemaak" door veel meer te doen dan spelen. Optreden boeken, CD opnames regelen, hoesontwerp, T-shirts laten drukken, ... bepaald moment begonnen mensen van in de band commentaar te geven over de geregelde optredens. Dat er te weinig drankbonnen waren, dat de gelegenheid of zaal niet naar hun zin was, dat de prijs te laag was, ... dat was het moment dat alles veranderde.

Ik vertelde hen dat ik stopte met alle extra moeite, buiten het repeteren of optreden. Stilaan kwam de band toen is en slop die geëindigd is in een totale stop. Ik heb "mijn kind" uiteindelijk laten doodbloeden :?

Maar nu ben ik wat teleurgesteld dat ik niet eerder met die band gestopt ben, want ik ben nu bezig met andere mensen, wat verfrissend werkt. Ik werk met een vriend (zanger) die ik altijd goed heb gevonden, een drummer die ik zeer verdienstelijk vind en waar ik graag mee wilde samenwerken en dan de gitarist van de - ter ziele gegane - metalband. De repetities zijn nu iets om naar uit te kijken ! De muziek krijgt een andere vorm dan oorspronkelijk voor ogen gehouden, omdat de karakters daarvoor zorgen. Ik ben de oude zak in de band, met 44 en de gitarist is 23.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

je bent een jonkie ,----ik word over een paar weekjes al 59 :cry:

( maar voor me gevoel kon 't gewoon pas gisteren wezen dat ik op me Zündappie in de rondte scheurde :mrgreen: )
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Madmac schreef:Ik heb niet alles gelezen maar wil wel even mijn gedachte kwijt.

Ik heb 11 jaar in een metalband gespeeld die ik een beetje heb "grootgemaak" door veel meer te doen dan spelen. Optreden boeken, CD opnames regelen, hoesontwerp, T-shirts laten drukken, ... bepaald moment begonnen mensen van in de band commentaar te geven over de geregelde optredens. Dat er te weinig drankbonnen waren, dat de gelegenheid of zaal niet naar hun zin was, dat de prijs te laag was, ... dat was het moment dat alles veranderde
Heel herkenbaar. In mijn vorige band (tribute/metal) regelde ik ook letterlijk alles. Optredens, website, social media, planning, ik schreef voor de toetsenist alle partijen uit, kocht een keyboard voor hem op eigen reiskosten, posters, shirts, backdrop ontwerpen en de rest. Noem het maar op... Letterlijk alles.
Wanneer we volop optredens hadden staan was er nooit veel aan de hand. Maar er waren periodes dat we niks hadden staan en dan begon het gezeik. Nieuw repertoire werd niet geoefend, regelde ik her en der wat gigs dan kreeg ik daarcweer gezeik over.
Mijn argument was steevast dat ik van de rest ook eens n keer wat inzet wou zien ipv enkel commentaar. Maar zij wisten toch dat ik uiteindelijk alles weer regelde en ik vond dat ook leuk zelfs.

Uiteindelijk kon de leadgitarist er niet meer tegen dat ik regelmatig commentaar had dat er van de rest zo weinig uitging. En toen is band geploft. Voor mij was het de ideale band. Ik wist als gitarist mijn beperkingen maar kon dat door de muziek wel maskeren. We waten echt een vriendengroep en deden veel samen.
Toen dat wegviel ben ik n jaar bandloos geweest en daar werd ik behoorlijk depri van. Toen ben ik me meer gaan richten op kijn basspel. Nu ik eenmaal een tijdje in n nieuwe band speel vind ik het een verademing om te zien dat iedereen zijn taak heeft en we allen 100% inzet vertonen.
Heerlijk dat ik niet meer alle lasten draag.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Nou, alle zaken die hier door iedereen benoemd zijn, daar herken ik wel wat van.

Het moeilijkste is om een bandje op de langere termijn bij-elkaar te houden , omdat al naar gelang de tijd gaat voort-schrijden , je je steeds meer aan alle tekortkomingen kunt gaan storen.

Je moet dan voor jezelf dingen gaan afwegen of je zo door wilt ( want die eigenaardigheden/tekortkomingen , daar verander je meestal helemaal niks aan ) , of 't maar moet nemen zoals het is , en er een beetje in berusten.
( Je komt 'r waarschijnlijk toch niet mee in de AHOY te staan met 't hele spul :mrgreen: )

Ga je je stutten trekken , en kom je na veel omzwervingen en zoektochten , loze beloftes , bla-bla-verhalen en idioot hoge telefoonrekeningen weer 'ns in een ander bandje terecht , dan zul je daar na verloop van tijd ook weer van alles gaan bemerken wat de schoonheidsprijs niet verdiend :mrgreen:

Ik heb onderhand me portie wel gehad, en ik tel de zegeningen.
Een om een paar waardeloze kut-liedjes te moeten "bommen" , die dan helaas ook in de setlijst voorkomen , daar bijt ik dan me wel effe doorheen :facepalm:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 27 nov 2014, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Tis niks anders dan relaties. ;)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Plaats reactie