Wat zoek jij in een leraar?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
EddiePlaysBass
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mei 2010, 12:01

Wat zoek jij in een leraar?

Bericht door EddiePlaysBass »

Ik speel intussen een kleine 12 jaar, en ik ben wat je zou noemen een "degelijke bassist." Niet flashy, maar ik kan meer dan een grondnootje spelen en ik weet wanneer ik best toch bij die grondnoten blijf. In de afgelopen 12 jaar heb ik een paar keer les gehad, met name in het begin.

Aangezien ik binnenkort bandloos ben, leek dit mij een goed moment om een leraar te zoeken. Alleen is dan de vraag: wat moet die beste man of vrouw mij dan juist leren? Ik kan spelen, mijn techniek is oké en liedjes zoek ik zelf wel uit. Ik heb dus geen echt idee ... Bijgevolg vraag ik me dan af: waarom dan een leraar? Omdat iedereen zegt dat het moet?

Begrijp me niet verkeerd: ik weet verre van alles. Integendeel :D Maar ik ben oprecht nieuwsgierig naar het volgende:

- wat zocht jij specifiek in een basleraar, en heb je het ook gevonden?
- wat omvat jouw huidige baslessen?

Bij voorbaat dank!

EPB
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik denk dat het belangrijkste van een leraar de "klik" is. Heb je een prettig gevoel bij hem/haar? Als dat er niet is, zal de gegeven informatie en de lessen ook moeilijker binnenkomen.
Ook is het imho belangrijk is dag het wordt uitgelegd in een voor jou begrijpbare taal. Niet stoffig uit een lesboekje opgedreund, maar op een manier dat het voor jou logisch in de oren klinkt.
En de passie van de leraar/lerares is wel belangrijk denk ik. Als diegene geen passie voor het spelen en het instrument heeft, zal het waarschijnlijk jouw passie ook niet vergroten.
Een arsenaal aan theoretische en praktische kennis komt - voor mij persoonlijk - daarna pas, wat een leraar/lerares zou moeten/mogen hebben.
de grote storthoop heeft gesproken
Jack

Bericht door Jack »

Ik denk dat een kennismakings les bij een goede leraar al heel, heel veel verheldering aan jouw vraag zal geven. :wink:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Inspiratie. Bijvoorbeeld door je met dingen te confronteren waar je zelf niet aan zou denken.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Wat hiervoor is genoemd plus iemand die theorie draaglijk kan maken.
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Wat zoek jij in een leraar?

Bericht door Asat77 »

Ik zocht een docent die me kon helpen in een juiste houding de techniek te leren omdat ik in het begin pijn had bij het spelen en wist dat ik iets verkeerd deed maar niet wat en hoe ik e.e.a. Kon verbeteren. De lessen inspireerde me enorm waarna ik direct besloot les te blijven nemen bij deze docent ipv een paar lessen me op weg laten helpen.

Voor mezelf maak ik zelf wel telkens leerdoelen die ik bespreek met mijn docent. Hij stippelt dan een plan uit zodat deze aan bod komen. Gaandeweg komen er steeds weer nieuwe leerdoelen bij.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Uitspraken van je basgitaarleraar die je ervan kunnen overtuigen om je opleiding elders verder te zetten:

- Kun je op een basgitaar ook iets anders spelen dan grondnoten en vijfden? Dat is iets nieuws, zeg !

- Je kent de baslijn van "Smoke on the Water" en "Seven Nation Army" al? Dan vrees ik dat ik je verder niets te leren heb.

- Wie is die Jameson-kerel waar ik tegenwoordig zoveel over hoor? Treedt die binnenkort ergens in de buurt op of zo?

- Als je flink wat distortion zou gebruiken, zou je veel beter de oorspronkelijke muzikale bedoeling van Charles Mingus benaderen.

- Jaco Pastorius … Ja, die ken ik, dat is die Zuid-Afrikaanse atleet met beenprotheses.

- Ik heb nooit begrepen waarom ze niet alle basgitaren uitrusten met een tremolo-hendel.

- Flatwound? Roundwound? Is daar een verschil tussen, dan?

- Ik sluit m'n ogen om me beter te kunnen concentreren op wat je speelt. En dat je me zou hebben horen snurken is een grove leugen!
--
Maurice Vandebroek
EddiePlaysBass
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mei 2010, 12:01

Bericht door EddiePlaysBass »

Asat77 schreef:Voor mezelf maak ik zelf wel telkens leerdoelen die ik bespreek met mijn docent. Hij stippelt dan een plan uit zodat deze aan bod komen. Gaandeweg komen er steeds weer nieuwe leerdoelen bij.
Asat77, dit vind ik wel een interessante opmerking. Kan je die wat toelichten, aub?
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Bericht door Asat77 »

Ik wil het liefst zoveel mogelijk zo snel mogelijk leren en dat kan niet want sommige dingen hebben nu eenmaal veel/meer tijd nodig om goed onder de knie te krijgen. Om mezelf te bewaken om niet te hard van stapel te gaan, maak ik dus een specifiek leerdoel waarbij mijn docent dan oefeningen en songs zoekt. Vaak loop ik dan tijdens zo' n leerproces weer tegen nieuwe dingen aan die ik wil leren die mooi aan kunnen sluiten met waarik dan mee bezig ben. Mijn docent bewaakt voor mij het totale leerproces voor zover ik dit niet zelf in de hand heb en voor mij werkt dat perfect en is dat een grote pre om dus les bij een goede docent te hebben.
EddiePlaysBass
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 mei 2010, 12:01

Bericht door EddiePlaysBass »

Vandaag weer feedback gekregen van een potentiële leraar, dat hij vermoedt dat ie me weinig zal kunnen bijbrengen - zijn lessen zijn voornamelijk toegespitst op beginnende bassisten.

Mijn bijna-ex-band had laatst blijkbaar een kerel op auditie die ook basles geeft en een conservatoriumachtergrond schijnt te hebben. Misschien dat ik hem maar eens benader?
Plaats reactie