Gehoorbescherming

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Haico

Bericht door Haico »

john5 schreef:Ik weet niet wat je gewend bent, maar de single driver in-ears van Shure zijn 100 piek. Ik heb ze nu een half jaar in gebruik en ik ben er echt heel tevreden over.
Je bedoelt de Shure SE215? Ik zou ze geen "single driver in-ears" willen noemen. Je hebt feitelijk gelijk, maar je impliceert ermee dat ze gelijkwaardig zijn met in-ears met balanced armature driver(s), terwijl in de SE215 zogenaamde moving coil drivers in zitten. Het zijn welliswaar behoorlijk goede moving coils (ik ben bekend met het fabrikaat), maar eigenlijk hoort de SE215 toch nog bij de familie "gewone" oordopjes, met zijn moving coil drivers.

De series boven de SE215, de SE315, is de goedkoopste earphone van Shure met balanced armature drivers. 1 aan elke kant. Deze balanced armature is door Shure zelf ontwikkeld. De SE425, SE535 en SE846 staan daar weer boven. Grappig detail: het 2e getal in het typenummer verrraadt hoeveel membranen erin zitten. De balanced armatures in die hogere series worden door een ander bedrijf ontwikkeld. 3x raden welke BGF-er bij dat bedrijf werkt. :wink:
john5 schreef:Ze dempen denk ik voor 90% dus communiceren wordt wat lastiger. Tevens hoor ik bijna niets van wat de drummer doet.
Heb je alleen jezelf op je in-ears staan? Je kan eventueel een microfoon neerzetten en daarmee het geluid in de ruimte erin mixen.
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Technisch gezien heb je ongetwijfeld gelijk Haico. Wat ik het belangrijkst vind is dat ik het geheel goed kan horen. En met mijn nog ongetraind oor op gebied van in-ear ben ik meer dan tevreden met mijn shure se215 inderdaad. Daarbij miet ik wel zeggen dat ik de hogere serie niet heb getest en daarom ook geen vergelijkingsmateriaal heb. Ik speel thuis al enkele jaren met hoofdtelefoons van verschillende kwaliteiten maar tot nu toe springt de shure Se215 er wel bovenuit.

Verder spelen we met clicktrack en is het niet persé nodig om de drummer goed te horen. Maar morgen eerste optreden met deze band en ook de eerste keer om het in-ear gebeuren eens live te ervaren.


Maar hoe zit het precies met de geluidsnormenwet tav optredens? Er was/is sprake van een grens van 95Db. Als dat wettelijk wordt vastgesteld is het voor veel bands onderhand een vereiste om ie-ear te gaan denk ik.
Haico

Bericht door Haico »

rich13 schreef:Momenteel gebruik ik pluggen van Earproof, vergelijkbaar met de bekende Alpine's met 20 dB vlakke demping.
Maar dat is wel een smak minder geld.....
Een smak minder geld dan wat?

Minder dan otoplastieken? Daar betaal je voor de kosten van de audicien die deskundig de afdrukken maakt. Het materiaal van je afdrukken. Het opsturen van je afdrukken naar de producent die de otoplastieken gaat vervaardigen. Het maken van de mallen op basis van je afdrukken en het materiaal daarvan. Het gieten van je otoplastieken: materiaal en arbeid (handwerk!). Het testen van de werking van de filters. Het terugsturen naar je audicien. Het testen wat je audicien doet d.m.v. luchtdruk... Dat is een hoop werk! En als de otoplastieken niet door de luchtdruktest komen, dan wordt er een nieuwe afdruk gemaakt en krijg je gratis een set nieuwe otoplastieken. Al met al krijg je voor 100-150 Euro een setje op maat gemaakte oordoppen waarvan je 100% zéker weet dat ze lekker zitten EN goed werken. Dit lijkt mij héél wat waarde voor je investering. :)

Minder dan die Shure SE215's? Natuurlijk zijn oordoppen met luidsprekers erin een stuk duurder. :) Naast de drivers die ze erin zetten heb je de kabel, de jackplug, 5 paar ear-tips, nog 2 extra connectoren en 2 extra plugjes (want kabel van de SE215 kan je loskoppelen) en minstens een jaar ontwikkeling van een team dure akoestische engineers om het product goed te laten klinken. En tegelijk werkt er een groep product development engineers die ervoor moeten zorgen dat het product goed kan worden vervaardigd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

je moet verkoper worden broertje.... :wink: :mrgreen:
Haico

Bericht door Haico »

Eerlijk gezegd vind ik mijzelf erg irritant. :D

Bij deze dus even een algemeen excuses daarvoor. Ik ben al de hele week uitspraken van anderen in dit onderwerp aan het corrigeren of te nuanceren. Hier mijn verdediging waarom ik dit doe. Ten eerste vind ik gehoorbescherming ontzettend belangrijk. Ik vind belangrijk dat men oorzaak en gevolg uit elkaar weet te houden. Ten tweede, ik werk zelf in deze branche. Daarom kan ik er niet zo goed tegen als geimpliceerd wordt dat iets "duur" is, terwijl ik 1) weet wat de kosten zijn van gebruikte materialen 2) weet wat de gevolgen zijn als met geen of slechte gehoorbescherming gebruikt.

Wij zitten hier niet om de consument uit te kleden. Eerder om de consument tegen zichzelf te beschermen voor onzorgvuldig gedrag. Weet je...op hoorapparaten rust nog een enorm stigma. Het zal nog heel lang duren voordat een hoorapparaat even "cool" is als een bril. Ik gun dit daarom ook niemand. Daarom verkies ik om met deze voorlichting de toekomst van mijn bedrijf te ondermijnen. Vandaar dat ik wat inzicht wil geven over wat er is, waarom het er is en waarvoor je ervoor zou betalen.
Haico

Bericht door Haico »

john5 schreef:En met mijn nog ongetraind oor op gebied van in-ear ben ik meer dan tevreden met mijn shure se215 inderdaad.
Het ís ook gewoon een lekker klinkende earphone. Zonder meer! 8)

Op de vorige bladzijde heb ik een linkje gepost met daarachter een verhaal met de verschillen tussen een moving coil en een balance armature driver. De verschillen beperken zich niet tot perceptie van geluidskwaliteit. Verschillen zitten ook in afmetingen, vorm factor, maximum output, efficiency, impuls gedrag, vibratiegedrag, robustheid, lek-tolerantie... etc. Los daarvan, het kost ongeveer 5 à 10 keer zo veel om een balanced armature te vervaardigen. De earphones zijn daarmee automatisch ook duurder. Dat wil niet gelijk zeggen dat ze daarom ook beter zijn. Het is totaal afhankelijk van de applicatie en welke set aan specificaties daar het beste bij past. :)

Wat betreft getraint/ongetraint oor heb ik ook nog wat te zeuren. Mijn mening is dat men zichzelf vaak enorm onderschat. Ik heb wat onderzoeken gelezen waarbij getrainde en ongetrainde luisteraars moesten luisteren sound signatures van diverse headphones. Iedereen moest aanwijzen welke zij het lekkerst vonden klinken. De resultaten van beide testgroepen kwamen nagenoeg overeen. Ik doe zelf ook onderzoeken op dit gebied, en daar zie ik hetzelfde. Mijn mening: Iedereen kan geluidskwaliteit horen, nèt zoals iedereen kan beoordelen of een foto scherp is of niet. Voorwaarde is wel dat men gepresenteerd moet worden met de "scherpe" variant. En dat gebeurt vaak niet.

Als men het woord geluidskwaliteit hoort, dan denkt men gelijk aan audiofielen en "geneuzel in de marge". Echter, in-ear monitors en koptelefoons zitten zo dicht bij je trommelvlies, dat ze relatief veel invloed hebben op hetgeen wat je hoort. De ene earphone kan een dag en nacht verschil zijn t.o.v. de ander.
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Ik vind pakweg €200 een smak geld voor op maat gemaakt otoplastieken. Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dat geld liever aan iets "nuttigs" besteden. Nu wil ik het belang van gehoorbescherming met geen woord ondermijnen maar het heeft toch wat bezwaarlijks. Ten eerste is het niet "erg cool", ten tweede is het een product wat vele in eerste instantie niet nodig denken te hebben omdat het met name preventief is. Ik kan me nog goed herinneren dat ik toen jaar geleden nogal te kijk werd gezet omdat ik binnen onze groep de enige was die regelmatig gehoorbescherming in had. Dat ligt nu ondertussen ook al wel anders.

Daarnaast interesseert het de consument geen bal hoe de prijs is opgebouwd en ongetwijfeld zal er een hele kleine winstmarge zijn op otoplastieken maar het blijft niet goedkoop voor een product wat veel mensen niet nodig achten. Vaak komt het besef pas als het te laat is.
€150-€200 is voor veel mensen gewoon simpelweg een smak geld. In mijn eigen situatie met 2 bands en een gezin met 2 kinderen kan ik wel verzinnen wat ik met dat geld kan doen. Nu heb ik het toevallig het geluk dat ik voor mijn werk otoplastieken aan mocht laten meten met verwisselbare filters, maar dat geluk heeft ook niet iedereen.
Haico

Bericht door Haico »

john5 schreef:Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dat geld liever aan iets "nuttigs" besteden.
Ik erken dat men zo denkt, maar ik kan het niet accepteren. De mensen die je beschrijft moeten vooral geen auto kopen met airbags, geen verzekeringen afsluiten, nooit naar de tandarts voor controle, lekker elke dag friet eten en nooit sporten. Gezonde/veilige dingen zijn allemaal véél te duur. Als er dan wat mis is met mij, dan hou ik mijn handje wel op bij de zorgverzekering. Zo hou ik nu lekker veel geld over om flink te kunnen roken!

Op een forum waarbij bijna elk lid een klein kapitaal uitgeeft aan basgitaren en versterkers, vind ik een investering ter waarde van een effectenpedaal maar een schijntje. Het is niet iets "extra's". Het zou het eerste zijn wat je zou moeten kopen als je ook maar iets muziek maken/concertbezoek doet.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

:stupid:
De 150€ voor mijn oordoppen zijn de beste bas-uitgaven die ik ooit gedaan heb. Mijn doppen gaan in voor de gitarist zijn versterker aanzet en ze gaan pas uit als de laatste muzikant zijn versterker heeft afgezet. Bij elk optreden gaan ze trouw mee. Tegenwoordig neem ik ze zelfs mee naar cafés en familiefeesten. :lol:

Voor mij hebben oordoppen nog een ander voordeel: ik kan eigenlijk niet goed tegen lawaai. Geluidsniveau's die andere mensen 'goed te doen' vinden, ervaar ik als 'te luid'. Vroeger was ik na 2 uur repeteren doodmoe en kon ik mij niet meer concentreren. Nu, met oordoppen, kan ik zonder problemen 3 uur repeteren.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Haico schreef:
john5 schreef:Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dat geld liever aan iets "nuttigs" besteden.
Ik erken dat men zo denkt, maar ik kan het niet accepteren. De mensen die je beschrijft moeten vooral geen auto kopen met airbags, geen verzekeringen afsluiten, nooit naar de tandarts voor controle, lekker elke dag friet eten en nooit sporten. Gezonde/veilige dingen zijn allemaal véél te duur. Als er dan wat mis is met mij, dan hou ik mijn handje wel op bij de zorgverzekering. Zo hou ik nu lekker veel geld over om flink te kunnen roken!
Wellicht overdrijf je hier, maar ik snap je punt wel. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het voor mij ook lange tijd duurde voordat ik eraan wou geloven.
Ik heb ook kapitalen weggegooid en altijd een aversie gehad tegen de "hoge prijzen" van otoplastieken. Wel droeg ik al regelmatig gehoorbescherming bij repetities of concerten maar wat mij over de streep trok is toch dat ik mijn otoplastieken vergoed kreeg. Sindsdien heb ik ze ook altijd in waar nodig omdat het ook een verbetering was tov de goedkope universele variant welke vaak als kwaliteitsverlagend wordt ervaren.

Maar het is hier al eens genoemd, de grens blijft gewoon het feit dat je gehoorschade vaak op latere leeftijd merkt en een verbetering pas ervaart als je otoplastieken al hebt aangeschaft.

En hoe goed ik je frustraties kan begrijpen, ik denk dat je er weinig mee veranderd. Ook ik heb er wisselende ervaringen mee gehad, vooral mede-bandleden. Die hun amp op oorlogsterkte zetten en claimen nooit last van de oortjes te hebben.
Persoonlijk heb ik nog niemand kunnen overtuigen terwijl ik sinds een jaar of 6 echt voorstander ben van het dragen van otoplastieken. Bij onze drummer kwam het besef ook pas na 15 jaar actief zijn in het bandleven. Uiteraard was het leef al geschied.
En hij is daarmee geen uitzondering.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

john5 schreef:Maar het is hier al eens genoemd, de grens blijft gewoon het feit dat je gehoorschade vaak op latere leeftijd merkt en een verbetering pas ervaart als je otoplastieken al hebt aangeschaft.
Nog meer reden dus om de otoplastieken vroeg aan te schaffen, voor het te laat is. Zoals Haiko al aangaf; veel mensen besteden wel geld aan dure bassen en versterkers maar 150 euro voor oordoppen is te veel? Je kan beter 1 budgetbas of effectpedaaltje minder kopen en dat geld aan oordoppen besteden, daar heb je verdere leven profijt van. Je oren zijn je belangrijkste instrument. Voor de rest moet iedereen het zelf maar weten.
Haico

Bericht door Haico »

Yupz... en dat lijkt me een mooi besluit van de wel/niet oordoppen discussie.

Ik hoor het graag als men nog tecnische vragen heeft. Of een produtaanbeveling wil. :)
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10848
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Mijn kerstcadeau heb ik in ieder geval al binnen dankzij dit topic, weg met de 3M schuimdoppen en in met de Earproof of Alpine doppen!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Bericht door Erikx »

Haico schreef:Yupz... en dat lijkt me een mooi besluit van de wel/niet oordoppen discussie.

Ik hoor het graag als men nog tecnische vragen heeft. Of een produtaanbeveling wil. :)
Goeie info allemaal :thumbsup:

Is er een goede combi van een goede oordop met inear-speaker(s)? Ik bedoel, wat ik bij een repetitie zou kunnen gebruiken als oordop (niet altijd een mengtafel in de buurt) en bij een optreden als inear-monitor?
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Haico zal t precies weten. Maar de inears ban het duurdere segment sluiten vaak goed af in de gehoorgang waardoor je van de omgeving bijna niets mee krijgt. Of je die dan enkel als bescherming kunt gebruiken?
Mijn ervaring met de shure se215 is dat het kan maar verre van optimaal is. Werkt net als de schuim dopjes heb ik t idee
Plaats reactie