Gehoorbescherming

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Gehoorbescherming

Bericht door Rolandboer »

De laatste 2 jaar merk ik dat mijn gehoor behoorlijk sterk achteruit gaat. Ik ga regelmatig naar concerten en speel wekelijks op behoorlijk volume in het oefenhok, dus ik zit te denken aan goede geluidsdempers/gehoorbescherming. Maar er zijn belachelijk veel merken en types gehoorbescherming tegenwoordig dus ik kan wel wat advies gebruiken.
Het gaat dus om gehoorbescherming bij live muziek (daar valt repeteren met de band ook onder neem ik aan :D )
Wat voor gehoorbescherming gebruiken jullie? En hoe zijn jullie tot die keuze gekomen? Ik denk er ook aan om naar de audicien te gaan om advies te vragen, zou dit zinvol zijn met mijn specifieke zoekopdracht?
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Hier zijn meerdere topics over.
Ik heb ze van variphone. op maat gemaakte oordoppen. Is het beste wat mij betreft. Even wennen in begin maar beschermt fantastisch. Kost wat, maar gehoorschade kost zoveel meer.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Met oordoppen in spelen, resulteert in nóg harder spelen , omdat je jezelf minder duidelijk gaat horen.
( en dat is iets wat bassisten nou precies niet willen )
Dit resulteert zelfs in een vorm van egoïsme , want doordat jij dan weer (weliswaar onbedoeld )harder gaat rammen , worden tegelijkertijd je mede-bandleden juist weer opgezadeld met een volume-verhoging . :|

Al die mooie beloftes die men toedicht over die fancy oordoppen , als zouden deze een bepaald geluids-spectrum een aantal dB's laten dalen ten spijt.

Gewoon allemaal zachter rammen :| ( speelt veel fijner , en je hoort allemaal wat je goed/fout doet :wink: )

:D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

^ Prima tip, vooral geen gehoorbescherming dragen en lekker zo doorgaan. Over een jaar of 10 zien we zien wie er gelijk had...


Er zijn hier inmiddels tig topics over gehoorbescherming en met de juiste gehoorbescherming kun je prima spelen. Het is wennen maar als je eenmaal geleerd hebt ermee om te gaan wil je niet meer anders. Ik heb jarenlang in allerlei bands gespeeld en in veel situaties sta je dicht bij de drummer (domweg plaatsgebrek in een kroegje bijvoorbeeld). Ook al is de drummer niet van het soort houthakker dan is een klap op een snare of ride een heboorlijke belasting voor je oren. Ik ben heel blij dat ik altijd met gehoorbescherming gespeeld heb en nu nog steeds muziek kan maken en 's nachts zonder permanente piep in mijn oren kan slapen.

Al die mooie beloftes die men toedicht over het allemaal zachter moeten spelen; in bepaalde situaties komt daar weinig van terecht. En denk ook aan andere (onverwachte) situaties waar bijvoorbeeld een onervaren geluidsman een mega-feedback veroorzaakt; de keren dat ik dat heb meegemaakt zijn niet meer te tellen. Heel fijn als je dan toch een setje dopjes in je oren hebt. Nog maar te zwijgen van enthousiaste bezoekers van een gig die beneveld en ongecontroleerd in je oren staan te schreeuwen hoe vet het optreden wel niet was. Dopjes gaan bij mij pas uit als ik in de auto naar huis zit.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Elacin ER15, gemaakt bij Schoonenberg. Niet de goedkoopste plek om het te laten doen helaas, maar bijna al die toko's werken met dezelfde ER filters. Dus kies er eentje uit die een aanbieding heeft o.i.d. (liefst wel een goede audicien, want een goede afdruk van je oorkanaal is vereist). Vaak heb je ze in 9, 15 en 25dB demping (en de filters zijn verwisselbaar, dus mocht b.v. 15dB niet bevallen kun je afspreken dat ze gewisseld kunnen worden voor meer/minder demping).
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ik heb 10 jaar in een bandje gespeeld dat het volume zeker in het begin niet kon controleren. Pas de tweede helft van die 10 jaar ging ik goedkope oordoppen gebruiken (25 euro, Alpine). Wanneer het voor een ander stil is, heb ik een enorme piep in m'n oren overgehouden aan dit alles.

Kort gezegd is zachter spelen inderdaad een oplossing. Theorie is helaas nog altijd geen praktijk; spijt dat ik nooit goede bescherming heb gedragen is nog zacht uitgedrukt :)

Goede doppen zorgen voor een goede demping. Egoïstisch harder gaan spelen zoals hierboven wordt beschreven, is gelukkig een keuze. Wanneer dit door iemand niet als keuze wordt gezien, zegt dat iets over zijn of haar kwaliteiten als muzikant en moet je je stevig afvragen of je daarmee in een band wilt spelen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

Otoplastieken for life!

Dit had ik er in een vorig onderwerp over te zeggen... Op één of andere manier werkt goede afspraken maken niet, vaak wordt er toch hard gespeeld. Ik heb vorige week mijn 3e setje opgehaald, ik heb net als Tieleman nu de Elacin ER15, ook bij Schoonenberg vandaan. Een verbetering t.o.v. het voorgaande model (het oudere model van ongeveer zes jaar geleden, die was versleten) wat ik had. 160 euro heel goed besteed.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

AmericanIdiot schreef:^ Prima tip, vooral geen gehoorbescherming dragen en lekker zo doorgaan. Over een jaar of 10 zien we zien wie er gelijk had...


Er zijn hier inmiddels tig topics over gehoorbescherming en met de juiste gehoorbescherming kun je prima spelen. Het is wennen maar als je eenmaal geleerd hebt ermee om te gaan wil je niet meer anders. Ik heb jarenlang in allerlei bands gespeeld en in veel situaties sta je dicht bij de drummer (domweg plaatsgebrek in een kroegje bijvoorbeeld). Ook al is de drummer niet van het soort houthakker dan is een klap op een snare of ride een heboorlijke belasting voor je oren. Ik ben heel blij dat ik altijd met gehoorbescherming gespeeld heb en nu nog steeds muziek kan maken en 's nachts zonder permanente piep in mijn oren kan slapen.

Al die mooie beloftes die men toedicht over het allemaal zachter moeten spelen; in bepaalde situaties komt daar weinig van terecht. En denk ook aan andere (onverwachte) situaties waar bijvoorbeeld een onervaren geluidsman een mega-feedback veroorzaakt; de keren dat ik dat heb meegemaakt zijn niet meer te tellen. Heel fijn als je dan toch een setje dopjes in je oren hebt. Nog maar te zwijgen van enthousiaste bezoekers van een gig die beneveld en ongecontroleerd in je oren staan te schreeuwen hoe vet het optreden wel niet was. Dopjes gaan bij mij pas uit als ik in de auto naar huis zit.

Maar ik weet ook wel waarover ik het heb ,----
Ik heb een constante piep in m'n linker oor als gevolg van gehoor-beschadiging.
Kut-gitaristen die hun"geluidje" niet hebben als het wat zachter staat , en kut-drummers die alleen maar kunnen beuken waren de oorzaak .

Te laat ben ik ooit opgestapt .
Tegenwoordig wil ik nog wel enkele keren waarschuwen , en als dat achterlijke gedrag niet veranderd , dan zoeken ze maar een ander voor op 't "bomhout" :D
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

AmericanIdiot schreef:Ook al is de drummer niet van het soort houthakker dan is een klap op een snare of ride een heboorlijke belasting voor je oren.
Juist, daarom heb ik die dingen ook. Het is niet het overall-geluidsniveau van een band (tenminste, niet bij ons, er zijn wel bands waar iedereen gewoon stom hard schijnt te moeten), maar de uitschieters. Een harde klap op een snare die er echt in klapt, net voor de pa-speakers langslopen als de zanger net een uithaal doet...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Jongens, ik snap het echt niet. De topic starter vraag om gehoorbescherming en weer komt er een principiele discussie op gang of je wel of niet doppen nodig hebt of dat je band zachter moet spelen.

Als je regelmatig optreedt/repeteert kom je overal en nergens waar je niet erop kunt vertrouwen dat iedereen zich maar aan jouw principe houdt van "ik heb geen doppen nodig, als iedereen maar zachter speelt". Zo gauw ergens de PA aan gaat, gaan bij mij de doppen in. Hanteren de mensen die bewust zonder gehoorbescherming willen spelen ook dezelfde principes als het om condooms en veiligheidsriemen gaat? ("Ik heb geen condoom nodig, want ik haal 'em er op tijd uit", of: "Ik heb geen veiligheidsriem nodig, want ik rij nooit te hard.")

Als je gehoorbescherming wilt zijn gegoten otoplastieken de beste keuze (maar ook de duurste). Als je zonder wilt gaan ook prima, zelf weten.

En daar is de discussie wel weer mee klaar denk ik.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ik gebruik Alpine Safe Ear met de witte filters. En ze bevallen me prima.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

als je dopjes wilt, raad ik je ook aan om de investering te doen en fatsoenlijke otoplastieken aan te schaffen.
net als de meesten hier gebruik ik ook Elacins met een 15db filter.


ik wil nog wel één klein dingetje kwijt: ik ben bijna 43 jaar oud, heb mn hele leven live gespeeld, meestal in harde rockbands en toen ik mn oren 2 of 3 jaar geleden ging testen ivm de aanschaf van oto's bleek dat mn gehoor nog steeds perfect was. kreeg zelfs een compliment vd audicien.
het enige bewijs dat ik zolang en zoveel live gespeeld had, was een kleine dip bij 10khz in mn rechteroor: wat wel te verklaren is door het feit dat ik altijd links naast de drumriser stond en dus de snare op oorhoogte had.

met alle respect voor een ieders mening maar de mensen die het fijner vinden om zonder te spelen of die huidige gehoorbescherming hype ietwat overdreven vinden, hebben mss wel hun eigen ervaringen opgedaan mbt geluidsschade en voor zichzelf de conclusie hebben getrokken dat je met een beetje gezond verstand al een heel eind komt.

ipv die instelling meteen te ridiculiseren kun je dit soort real life ervaringen ook gebruiken om het dogma, want dat is het, die nu heerst over gehoorbescherming enigszins te relativeren: ja, je doet er zeker verstandig aan om je oren te beschermen maar als je eens zonder moet, is dat heus niet het einde vd oren en je houd er ook niet meteen gehoorschade aan over.

mijn 2 centjes in deze eeuwig durende en telkens terugkerende discussie. :D
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Bedankt voor de antwoorden tot dus ver, maar toch misschien nodig om even duidelijk te maken. Ik heb niet enkel de gehoorbescherming nodig voor de oefenruimte, maar ik wil ook graag kunnen blijven genieten van concerten als bezoeker, het lijkt tegenwoordig wel of de muziek overal steeds maar harder moet. Zo zag ik deze zomer in een discotheek dat er op 108 dB muziek door de speakers geblazen werd..
Wat zijn de meningen over de geluidsbescherming op de algemene markt? (dus niet van een professionele audicien) Bijvoorbeeld van Alpine en Noizezz, de enige 2 merken die ik tot nu toe ken.
Wat betreft de plek in de band, ik sta altijd dichtbij de drummer, en de gitaarversterker staat ook behoorlijk dichtbij (hoge schelle tonen van de gitaar ervaar ik ook als gigantisch vervelend en naar), het zijn inderdaad de klappen van de drummer af en toe en die paar hoge vervelende noten die mijn gitarist speelt.
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Bericht door Asat77 »

Ik heb ook gehoorbescherming van Elacin met filter 15, de zogenoemde 'muzikantenfilter' en ik heb geen moment spijt gehad van deze syliconen op maat gegoten oordoppen. De voorgaande doppen die ik had waren ook op maat maar dan hard en daar hoorde ik vooral de lage tonen en de overall balans kon ik daarmee niet horen. Met die van Elacin kan ik alles prima horen alleen dan gedempt en, vooral fijn, na afloop van optredens, bandlessen, luidruchtige kroegbezoeken geen piep in mijn oren! Helaas ben ik te laat gestart met het dragen van gehoorbescherming want ook ik hoor een piep als het atil is in beide oren.
Gebruikersavatar
3234dmtr
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2004, 13:15

Bericht door 3234dmtr »

Na jaren met universele doppen te hebben gewerkt ben ik via otoplastieken van m'n werkgever bij in-ear monitoring uitgekomen. Deze laatste dempen zo mogelijk nog beter dan de otoplastieken en de definitie van de monitormix op deze 'oortjes' is ongeëvenaard. Maar het kost wel een lieve duit... :|
Plaats reactie