Gehoorbescherming

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Gehoorbescherming

Bericht door bobbelmans »

Precies dat vind ik ook het fijnst.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Peachabell »

gilles schreef: 25 feb 2017, 00:09 Beetje gekke vraag misschien...... Maar zijn oordoppen met filter 15 ook geschikt voor het werk (slijpen, boren, betonhakken enz), of zijn daar weer andere filters voor nodig ivm andere frequentie oid?
Uit m'n VCA boek, hoofdstuk 10 - persoonlijke beschermingsmiddelen;
-gehoorwatten en schuimproppen: dempen tot ongeveer 10 Db
-oorpluggen: dempen 10-15 Db
-universele oordopjes: dempen 10-15 Db
-otoplastieken: dempen tot ongeveer 25 Db
-gehoorkappen: dempen tot ongeveer 25 Db

Zelf werk ik ook het liefst met gehoorkappen omdat die makkelijk op en af te zetten zijn.
Laatst nieuwe van Würth op het werk gekregen, die goed dempen en prettige pasvorm hebben.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peachabell op 25 feb 2017, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Gehoorbescherming

Bericht door berth »

Sjtevel 1984 schreef: 25 feb 2017, 07:28 Dat zijn inderdaad andere filters. Ik heb eens mijn otoplastieken van het werk ingedaan tijdens een optreden, klonk nergens naar.... Ik heb er nu speciaal voor (podium)muziek en die werken perfect. Ik dacht eerst dat ze niet werkten, tot ik ze uit deed. :oops:
Maar andersom zal toch wel werken? D.w.z. de muziek filters in op het werk.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Gehoorbescherming

Bericht door AmericanIdiot »

Niet optimaal; met werkzaamheden wil je vooral de midden en hoge tonen dempen en dat doet een muziekfilter juist niet i.t.t. de industriele gehoorbescherming.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Gehoorbescherming

Bericht door gilles »

Ik heb inderdaad standaard oorkappen aan mijn gereedschapskist hangen, maar ik vroeg het mij simpelweg af of de doppen voor de band ook geschikt konden zijn voor het werk. In dat geval kon mijn werkgever ze mooi betalen :mrgreen:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Bolobass »

Peachabell schreef: 25 feb 2017, 12:50
gilles schreef: 25 feb 2017, 00:09 Beetje gekke vraag misschien...... Maar zijn oordoppen met filter 15 ook geschikt voor het werk (slijpen, boren, betonhakken enz), of zijn daar weer andere filters voor nodig ivm andere frequentie oid?
Uit m'n VCA boek, hoofdstuk 10 - persoonlijke beschermingsmiddelen;
-gehoorwatten en schuimproppen: dempen tot ongeveer 10 Db
-oorpluggen: dempen 10-15 Db
-universele oordopjes: dempen 10-15 Db
-otoplastieken: dempen tot ongeveer 25 Db
-gehoorkappen: dempen tot ongeveer 25 Db
Dat boek zal oud zijn, die dB getallen zijn betekenisloos zonder aan te geven in welke frequenties ze die demping effectief geven. Pluggen kunnen in vrijwel evenveel gebieden dempen als kappen.
Kijk eens hier bijvoorbeeld https://gehoorbescherming.nu/industrieel.html

Klop voor al je specifieke vragen even aan bij de audicien, het is zijn vak.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Peachabell »

Bolobass schreef: 11 mar 2017, 22:54

Dat boek zal oud zijn, die dB getallen zijn betekenisloos zonder aan te geven in welke frequenties ze die demping effectief geven. Pluggen kunnen in vrijwel evenveel gebieden dempen als kappen.
Kijk eens hier bijvoorbeeld https://gehoorbescherming.nu/industrieel.html

Klop voor al je specifieke vragen even aan bij de audicien, het is zijn vak.
Ik zal het komende week doorgeven, als ik m'n certificaat (kaart) op ga halen.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Yabbadehut »

Tja....weekend een optreden gehad, heb constant oordoppen in gehad maar nog steeds oorpijn en pieptoon in mijn oor....had al wel ietsjes last van oorsuizen maar nu is het wel flink erger geworden....:-(
Haico

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Haico »

Yabbadehut schreef: 29 mar 2017, 12:10 Tja....weekend een optreden gehad, heb constant oordoppen in gehad maar nog steeds oorpijn en pieptoon in mijn oor....had al wel ietsjes last van oorsuizen maar nu is het wel flink erger geworden....:-(
Dat is niet best hoor! Wat voor doppen gebruik je dan?
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Yabbadehut »

proactiv_universeel_kleuren.jpg
proactiv_universeel_kleuren.jpg (23.54 KiB) 1894 keer bekeken
Haico schreef: 29 mar 2017, 12:29
Yabbadehut schreef: 29 mar 2017, 12:10 Tja....weekend een optreden gehad, heb constant oordoppen in gehad maar nog steeds oorpijn en pieptoon in mijn oor....had al wel ietsjes last van oorsuizen maar nu is het wel flink erger geworden....:-(
Dat is niet best hoor! Wat voor doppen gebruik je dan?
Die paarse van 25 euro van de Schoonenberg.....Hebben nog een optreden staan maar zelfs muziek op laag niveau is niet prettig....dus voorlopig doe ik helemaal niks met muziek maken...
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Re: Gehoorbescherming

Bericht door WahWow »

Yabbadehut schreef: Hebben nog een optreden staan maar zelfs muziek op laag niveau is niet prettig....dus voorlopig doe ik helemaal niks met muziek maken...
Heb ik ook. als het maar een beetje luider is dan 'normaal' heb ik al oordoppen in. Zelfs in een kroeg met muziek op laag volume, het geroezemoes kan al teveel zijn.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Haico

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Haico »

Yabbadehut schreef: 29 mar 2017, 13:49
Die paarse van 25 euro van de Schoonenberg.....Hebben nog een optreden staan maar zelfs muziek op laag niveau is niet prettig....dus voorlopig doe ik helemaal niks met muziek maken...

Oei... dat is niet goed hoor. Het begin van hyperacusis. Die doppen zouden voldoende moeten zijn... mits ze goed passen natuurlijk.
Haico

Re: Gehoorbescherming

Bericht door Haico »

WahWow schreef: 29 mar 2017, 13:54 Zelfs in een kroeg met muziek op laag volume, het geroezemoes kan al teveel zijn.

Wat ik merk, is dat ik met doppen in mij beter kan focussen op 1 gesprek in een onrustige omgeving. Als er 6 verschillende gesprekken door elkaar lopen, dan probeert mijn brein al die gesprekken bij te houden. Als ik, door de oordoppen, minder gesprekken hoor, dan kan ik mij beter concentreren op mijn eigen gesprek.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Re: Gehoorbescherming

Bericht door WahWow »

Haico schreef: 29 mar 2017, 14:36
WahWow schreef: 29 mar 2017, 13:54 Zelfs in een kroeg met muziek op laag volume, het geroezemoes kan al teveel zijn.

Wat ik merk, is dat ik met doppen in mij beter kan focussen op 1 gesprek in een onrustige omgeving. Als er 6 verschillende gesprekken door elkaar lopen, dan probeert mijn brein al die gesprekken bij te houden. Als ik, door de oordoppen, minder gesprekken hoor, dan kan ik mij beter concentreren op mijn eigen gesprek.
Dat heb ik ook en is nog een reden om ze in te doen. Het geroezemoes van de andere gesprekken wordt ook minder met die doppen.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Re: Gehoorbescherming

Bericht door tieleman »

Mocht iemand nog op maat gemaakte willen, hier krijg je t/m juni €50 korting (dus €120 voor een paar op maat gemaakt doppen in gewenste kleur).

https://www.vanboxtelhoorwinkels.nl/voordeel

(geen aandelen, maar scheelt behoorlijk)
Plaats reactie