Gehoorbescherming

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1222
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

Ik lees hier over oordoppen van 160 euro, die heb ik niet. Ik heb oordopjes van de Action, die kosten een paar euro. Het zijn een soort staafjes met lamellen die je gehoorgang afdichten.
Je kunt ze d.m.v. buisjes afstellen op geluidsreductie die je wilt.
Bevallen me prima ! Tijdens concerten heb ik ze standaard in.
Natuurlijk kan het altijd beter, maar deze voldoen voor mij.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Haico

Bericht door Haico »

Ik werk in de hoorapparatenindustrie. Alstublieft, muzikanten en concertgangers: draagt doppen!

En als je ze hebt, gebruik ze dan ook ALTIJD. Denk niet: "Ik luister wel even hoe hard het gaat, dan kan ik later nog altijd beslissen of ik ze in doe". Dit werkt niet. Als je je in een omgeving bevind met een hoge geluidsdruk, dan ervaar je dat eerst eventjes als pijnlijk. Daarna lijk je eraan te "wennen". Dat is je gehoor die besloten heeft ongeveer 10dB minder hard door te geven aan je hersenen. De harde geluiden wordt als minder hard ervaren, maar ze zijn nog steeds even schadelijk! Doe daarom je doppen in vóórdat je de zaal ingaat/het podium op loopt. Want je oren houden je voor de gek!

Optoplasten zijn zéker de investering waard. Er is GEEN excuus om ze niet te kopen. Ze kosten een fractie van een complete basgitaar rig! En... ze zorgen ervoor dat je over 10 jaar nog steeds van je basgitaar kan genieten. Nog maar de helft horen, maakt je hobby niet leuker.

Alpine of andere universal fit dempers werken ook. Zolang je ze maar draagt. Omdat ze minder lekker zitten en niet lineair dempen blijven ze vaker in het doosje/hoesje zitten. Optoplasten zijn zéker de investering waard!
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

MR. LEE schreef:Met oordoppen in spelen, resulteert in nóg harder spelen , omdat je jezelf minder duidelijk gaat horen.
( en dat is iets wat bassisten nou precies niet willen )
Dit resulteert zelfs in een vorm van egoïsme , want doordat jij dan weer (weliswaar onbedoeld )harder gaat rammen , worden tegelijkertijd je mede-bandleden juist weer opgezadeld met een volume-verhoging . :|

Al die mooie beloftes die men toedicht over die fancy oordoppen , als zouden deze een bepaald geluids-spectrum een aantal dB's laten dalen ten spijt.

Gewoon allemaal zachter rammen :| ( speelt veel fijner , en je hoort allemaal wat je goed/fout doet :wink: )

:D

Mijn ervaring is juist dat mijn versterker niet harder hoeft met goede oordoppen. ik vind de stelligheid waarmee je dit zegt reden om te reageren.
Het was wel het geval met die alpine dingen, vanwege de demping op frequenties die je juist wil horen. Dus investeer die 160 euro, het is het waard. Je wordt minder moe van geluid, je hoort meer definitie (zowel bij repeteren als live als bij concert bezoek) en je beschermt jezelf voor tinnitus of andere gehoorproblemen. En tuurlijk zijn er mensen die nooit last krijgen, ik zelf zou het risico niet willen nemen. Tenzij je misschien een keer per maand speelt en daarna goed rust neemt.

Ik vind het overigens geen hype, het is een voortschrijdend inzicht en je wordt tegenwoordig meer en vaker ongevraagd blootgesteld aan hoge volumes.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

gebruik al jaren die alpine music safe doppen met de zwaarste filters, zou niet zonder kunnen/willen spelen.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

ik zweer ook bij Alpine, vind zelf de Partyplugs fijner :)
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Overigens hangt bij ons op het oefencentrum een Thunderplugsautomaat. Of ze een beetje te vergelijken zijn met de Alpines weet ik niet (nog niet geprobeerd), maar voor € 3 heb je dan een setje oordoppen met filter. Kun je niet voor klooien.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Ik merkte 2 jaar geleden dat ik aan mijn linkerkant een hoop geluid miste, toen bij de gehoortest meteen een setje universele plugs gehaald, alleen blijken mijn gehoorgangen zo breed te zijn dat dat de grootste maat er ook niet in paste...
Daarna maar besloten om op maat gemaakte te laten maken (elacin), dit bij de lokale audiocien. Duurde vrij lang en uiteindelijk kon ik er niet aan wennen, lichtere filters besteld, maar ze bleven ook niet echt goed zitten. Ik vermoed dat ze verkeerd zijn aangemeten. Dus zorg voor een goede audiocien!

Omdat ik ook aangewezen was om backing vocals te gaan doen heb ik nu een setje Shure 535 inears en dat is een verademing, dempen goed zodat de gitaren en drum bij de repetitie niet te hard gaan en geen versterking nodig hebben en mijn bas en zang kan makkelijk via de mengtafel net een beetje versterkd worden zodat ik mezelf beter hoor.

Nu ben ik 5 dagen geleden aan mijn oor geopereerd voor otosclerose en hoor ik even niets meer links, maar dit zou weer goed moeten komen volgens de arts ;) als het goed is weer de "normale 100%" :dance:
(Ik hoop allen dat het weer voldoende genezen is voor het optreden over 3 weken..)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

volgende week komt een item over gehoorbescherming bij Kassa, het NL consumenten programma.
ik neem aan dat ze dan verschillende soorten en merken met elkaar vergelijken. ;)
Haico

Bericht door Haico »

Jimb schreef:Omdat ik ook aangewezen was om backing vocals te gaan doen heb ik nu een setje Shure 535 inears en dat is een verademing, dempen goed zodat de gitaren en drum bij de repetitie niet te hard gaan en geen versterking nodig hebben en mijn bas en zang kan makkelijk via de mengtafel net een beetje versterkd worden zodat ik mezelf beter hoor.
Die klinken lekker hè. :) 8)
Thomas90
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2014, 21:42

Bericht door Thomas90 »

Nou zit ik er ook al een tijdje over na te denken om op maat gemaakte gehoorbescherming. Ik heb van een aantal mensen gehoord dat je qua filters tussen de 9 en 15 decibel moet zitten. Het klinkt vrij weinig) naar mijn idee althans, en ik vroeg me af waarom het niet slimmer is om zwaarder te gaan qua filters, zoals tussen de 24 en 33 decibel.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

15 lijkt me goed genoeg voor gewoon gebruik
speel je in een extreem luide band neem dan maar 24
meer dan 24 lijkt me absurd
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik heb ook 15dB Elacin doppen; werkt perfect in alle situaties. Ook gebruik ik ze voor concertenbezoeken, het is heerlijk genieten als het geluid een tandje lager staat. Je oren worden minder moe en je hoort alles aan het einde van de avond/nacht nog steeds goed.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Ik heb zowel 15 als 24. 15 gebruik ik voor eigen optredens. De 24 meestal als ik als bezoeker naar clubshows ga. Afhankelijk van het genre. 15 volstaat vaak ook. Hangt ook af hoe veel lawaai ik die week heb meegemaakt.
Kortom met 15 kom je een heel end.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Haico schreef:Ik werk in de hoorapparatenindustrie. Alstublieft, muzikanten en concertgangers: draagt doppen!

En als je ze hebt, gebruik ze dan ook ALTIJD. Denk niet: "Ik luister wel even hoe hard het gaat, dan kan ik later nog altijd beslissen of ik ze in doe". Dit werkt niet. Als je je in een omgeving bevind met een hoge geluidsdruk, dan ervaar je dat eerst eventjes als pijnlijk. Daarna lijk je eraan te "wennen". Dat is je gehoor die besloten heeft ongeveer 10dB minder hard door te geven aan je hersenen. De harde geluiden wordt als minder hard ervaren, maar ze zijn nog steeds even schadelijk! Doe daarom je doppen in vóórdat je de zaal ingaat/het podium op loopt. Want je oren houden je voor de gek!

Optoplasten zijn zéker de investering waard. Er is GEEN excuus om ze niet te kopen. Ze kosten een fractie van een complete basgitaar rig! En... ze zorgen ervoor dat je over 10 jaar nog steeds van je basgitaar kan genieten. Nog maar de helft horen, maakt je hobby niet leuker.
Dit dus! Ik snap de mensen die hier beweren (zoals Mr LEE) dat ze niet nodig zijn echt niet. Ik draag ze elke repetitie, optreden en concert. Ik heb Elacin/Exinore (is hetzelfde) met 25db filter. Ik zou niet meer zonder kunnen en ben inmiddels al aan het 4e paar bezig. Ik vind het jammer dat je tegenwoordig niet meer naar concerten of festivals kunt waarbij je ze niet nodig hebt. Het gaat nergens meer over als meer dan de helft van de zaal met oordoppen staat te luisteren. Waarom niet gewoon alles zachter? schijnt niet te kunnen, zeker niet bij dance, metal en pop/rock...Een hele verademing als ik heel af en toe een bij een fusion/jazz concert kom waar ze niet nodig zijn. Als het zachter gaat dan hoor je pas echt de dynamiek in de muziek.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Bericht door WahWow »

basloze fret schreef:
Haico schreef:Ik werk in de hoorapparatenindustrie. Alstublieft, muzikanten en concertgangers: draagt doppen!

En als je ze hebt, gebruik ze dan ook ALTIJD. Denk niet: "Ik luister wel even hoe hard het gaat, dan kan ik later nog altijd beslissen of ik ze in doe". Dit werkt niet. Als je je in een omgeving bevind met een hoge geluidsdruk, dan ervaar je dat eerst eventjes als pijnlijk. Daarna lijk je eraan te "wennen". Dat is je gehoor die besloten heeft ongeveer 10dB minder hard door te geven aan je hersenen. De harde geluiden wordt als minder hard ervaren, maar ze zijn nog steeds even schadelijk! Doe daarom je doppen in vóórdat je de zaal ingaat/het podium op loopt. Want je oren houden je voor de gek!

Optoplasten zijn zéker de investering waard. Er is GEEN excuus om ze niet te kopen. Ze kosten een fractie van een complete basgitaar rig! En... ze zorgen ervoor dat je over 10 jaar nog steeds van je basgitaar kan genieten. Nog maar de helft horen, maakt je hobby niet leuker.
Dit dus! Ik snap de mensen die hier beweren (zoals Mr LEE) dat ze niet nodig zijn echt niet. Ik draag ze elke repetitie, optreden en concert. Ik heb Elacin/Exinore (is hetzelfde) met 25db filter. Ik zou niet meer zonder kunnen en ben inmiddels al aan het 4e paar bezig. Ik vind het jammer dat je tegenwoordig niet meer naar concerten of festivals kunt waarbij je ze niet nodig hebt. Het gaat nergens meer over als meer dan de helft van de zaal met oordoppen staat te luisteren. Waarom niet gewoon alles zachter? schijnt niet te kunnen, zeker niet bij dance, metal en pop/rock...Een hele verademing als ik heel af en toe een bij een fusion/jazz concert kom waar ze niet nodig zijn. Als het zachter gaat dan hoor je pas echt de dynamiek in de muziek.
2x Amen. Heb nu twee sets (-15dB en -25dB) van Alpine en ik heb altijd een setje bij me. (Heb tinnitus en ben daardoor erg gevoelig geworden voor (harde) geluiden.) Ik heb ze zelfs in de kroeg in. Het maakt gesprekken veel prettiger te volgen.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Plaats reactie