Koptelefoon informatie

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
BartF
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2011, 13:48

Koptelefoon informatie

Bericht door BartF »

Goedemorgen allen,

Lang niet hier geweest of gekeken, maar ik 'denk' dat ik met deze vraag hier wel goed zit.

Na lange tijd ga ik weer beginnen met het oppakken van de bas. Ik wil eigenlijk thuis alleen nog maar met koptelefoon op spelen, om de overlast te minimaliseren.

Nu ben ik in een klein muziekwinkeltje in Delft (erg aardige mensen) geweest en die hebben de Koss UR40 liggen voor 49 euro.

De voor de hand liggende vraag: Is dit wat? Ik ben inderdaad op zoek in deze prijscategorie, maar ik wil geen prut kopen. Ik hoef ook niks spectaculairs, ik wil gewoon de bas goed horen met daarbij ook de muziek die ik via mijn versterker afspeel.

Alle info is welkom, zowel positief als negatief!

Dank,
Bart
BartF
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2011, 13:48

Bericht door BartF »

ps.

Als ik bijvoorbeeld kijk bij Keymusic (voorheen Feedback), zie ik een hele range aan koptelefoons tussen de 20 en 50 euro. Maar ik als groentje weet dan echt niet welke ik moet kiezen, en waarom.
Hier zou ik dus graag wat hulp bij willen, voor zover mogelijk.

Nogmaals dank.

Bart
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Gebruikersavatar
Monkeybassines
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:25

Bericht door Monkeybassines »

Koss is zeker een goed merk , niveau sennheiser . Let wel , het type dat je gekozen hebt is een " open " type koptelefoon . Dwz dat de mensen rondom jou ook horen wat je speelt . Misschien moet je eens kijken voor een gesloten type . vb UR29 .
If you pay nuts , you'll get monkeys .
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Monkeybassines schreef:Koss is zeker een goed merk , niveau sennheiser . Let wel , het type dat je gekozen hebt is een " open " type koptelefoon . Dwz dat de mensen rondom jou ook horen wat je speelt . Misschien moet je eens kijken voor een gesloten type . vb UR29 .
Ikzelf heb de UR29 : comfortabel, lichtgewicht en "opvouwbaar". Geluid is OK, niet slecht maar ook niet spectaculair goed. Aan het snoer zit een aparte volume regelaar, handig maar is bij mij al twee keer kapot gegaan. Koss geeft levenslange garantie en wordt dus gerepareerd, maar duurt wel enkele weken. Ondertussen heeft de bekleding van de "oorkussens" (of hoe heten die dingen ?) het ook begeven, met als gevolg dat ik elke keer vol miniscule zwarte snippers hang als ik hem heb gebruikt ...
BartF
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2011, 13:48

Bericht door BartF »

Dank voor de antwoorden.

De website geeft enkel koptelefoons die ver boven mijn budget zitten helaas...

Hoe kan ik zien of het open of closed is? Is dat puur goed kijken naar de afbeelding? Want bij de Koss ur40 kan ik het niet echt terugvinden.

De 2 hieronder, hoe denken jullie daarover? Bij de 2e staat inderdaad dat het een closed design is.

https://www.keymusic.com/nl/item/stagg-s ... optelefoon&" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.keymusic.com/nl/item/alesis- ... optelefoon&" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verschil in de ur29 en ur40 is in prijs een tientje. En het verschil in het open of closed design. Verder niet veel verschil als ik het zo zie?

Bart

edit:

https://www.keymusic.com/nl/item/numark-red-wave/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.keymusic.com/nl/item/sennheiser-hd205-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijken me ook geen verkeerde?
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Ik zou zelf alleen een closed hoofdtelefoon gebruiken wanneer ik in de studio iets ging inzingen zodat de begeleidingstracks niet lekken in de vocaltrack.
Om te oefenen is een half-open model prima. Wat er aan geluid doorkomt is zo weinig dat anderen daar echt geen last van gaan hebben .... tenzij ze naast je zitten.
BartF
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2011, 13:48

Bericht door BartF »

Bedankt voor je reactie!

Als ik in dat geval deze even naast elkaar zet, komt hier dan iets bekends in voor, waarvan je zegt: dat is waar voor je geld?

STAGG SHP5000 DELUXE - 32 euro
ALESIS SRP100 - 40 euro
ALESIS SRP100 - 40 euro
SENNHEISER HD205 II - 45 euro
NUMARK RED WAVE - 50 euro
SAMSON SR850 - 50 euro
ALESIS DRP100 DRUM HEADPHONES - 50 euro
Koss UR40 - 50 euro

Deze zijn allemaal van Key Music, behalve de Koss UR40.

Bij dit rijtje moet je vooral in je hoofd houden dat ik echt niet weet wat ik 'nodig' heb voor een basgitaar.
Ik wil gewoon simpelweg goed geluid in combinatie met muziek over de versterker. Ik heb nu bijvoorbeeld de goedkope Philips SHP2000. Dat vind ik niet goed genoeg. Het volume moet altijd max, en de echt lage tonen komen ook niet echt lekker door.
Vandaar dat ik nu iets nieuws wil, wat er over 5 jaar bij wijze van spreken ook nog is (creatief denken...).

Enig advies? Of is dit wel heel erg koffiedik kijken?

Bart
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Bij veel grote electronica ketens of muziekzaken kan je meestal wel een aantal modellen uitproberen.
BartF
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2011, 13:48

Bericht door BartF »

padawatje schreef:Bij veel grote electronica ketens of muziekzaken kan je meestal wel een aantal modellen uitproberen.
Dat moet bij Keymusic zeker kunnen. Bij het vroegere Feedback kon je in ieder geval alles van de muur pakken om even te spelen. Ik denk dat ik met dit lijstje naar keymusic in Rotterdam ga. Die jongens weten meestal wel waar ze over praten.

In de BCC wilde ik info vragen. Ik stond bij de koptelefoons te kijken en ik hoor achter me:
"Deze is inderdaad goed. Maar deze zijn wat duurder, maar wel echt veel beter".

Toen was ik al snel bij de uitgang!

Die Koss ur40 heb ik ook als 'tip' van iemand van een kleinschalig muziekwinkeltje in Delft, stuk betrouwbaarder.

Alle tips welkom uiteraard!

Bart
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Bericht door Asat77 »

Ik zou er gaan uitproberen. Net zoals bij een basgitaar checken geldt ook voor hoofdtelefoons dat het appels met peren vergelijken is en dat wat jij lekker vindt klinken anders kan zijn dan wat ik lekker vind klinken.
BartF
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2011, 13:48

Bericht door BartF »

Asat77 schreef:Ik zou er gaan uitproberen. Net zoals bij een basgitaar checken geldt ook voor hoofdtelefoons dat het appels met peren vergelijken is en dat wat jij lekker vindt klinken anders kan zijn dan wat ik lekker vind klinken.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Het is alleen zo dat ik niet weet waar ik op moet letten bij dit soort koptelefoons. Voor op de fiets is het niet zo lastig, maar ik wil nu iets puur voor de basgitaar. Wat ik nu heb is prut, dat weet ik inmiddels, maar wat dan wel goed is?

Als ik hier te horen krijg dat er bovenstaand bijvoorbeeld een koptelefoon bij zit, die niet best is voor die prijs, of juist andersom, die geweldig is voor die prijs, dan ben ik al ontzettend geholpen.

Ik ga er waarschijnlijk zaterdag even heen en dan ga ik e.e.a. testen. Maar een richtlijn is altijd beter dan niets!

Bart
Haico

Bericht door Haico »

Een koptelefoon die lekker klinkt voor muziek, is niet direct geschikt om lekker basgitaar mee te spelen. Ik zou iets meer uitgeven, en dan een koptelefoon speciaal voor professioneel gebruikt te kopen. Audio-Technica ATH-M50, Sony MDR7506 of een Beyerdynamic DT770PRO.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Of Sennheiser hd 25-1
Ook een beetje boven budget. Ik weet dat we een vrij uitgebreid topic over koptelefoons hadden. De zoekfunctie al geprobeerd?
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Vandaag in de aanbieding bij Bax: Pioneer koptelefoon voor 16 euro.

https://www.bax-shop.nl/landingpages/dag ... aanbieding
Plaats reactie