basloze fret schreef:Unlord schreef:Kijk bijvoorbeeld eens naar de klassieke muziek. In wezen is elk orkest een coverband. Er wordt massaal geïnvesteerd in het instuderen van Vivaldi, Mozart, Beethoven, Haydn, Holst en weet ik wie niet meer. De werken van de klassieke componisten bestaan al eeuwen en worden véél vaker herhaald dan de meeste nummers van Anouk. Als je de vergelijking maakt, dan zou De Vier Jaargetijden van Vivaldi de Paradise By The Dashboard Light van de 16e eeuw zijn.
Of denk aan de jazz waar, ondanks massale improvisatie, eindeloos "jazz standards" worden gespeeld en eindeloos wordt gevarieerd op hetzelfde thema.
Helaas gaat die vergelijking niet op. Een jazz standard spelen heeft niks met coveren te maken. Het is gewoon een uitgangspunt/basisschema die je naar eigen hand kan zetten en op allerlei manieren kan invullen. Hier komt veel meer muzikaliteit en creativiteit bij kijken dan het klakkeloos naspelen zoals tribute bands of de meeste coverbands doen. Dit geldt ook voor klassieke muziek, hierbij gaat het om interpretatie, analyse en inzicht in de muziek etc. dus niet klakkeloos de noten spelen. Zowel jazz als klassieke muziek vergen ook veel meer studie vooraf. Is toch van een iets ander niveau dan Anouk naspelen.
en als je het zo bekijkt , dan is dat ook weer waarheid
( maar Anouk had ik van begin af aan al in het perk gegooid
)
en die jazz standards daar kan ik echt naar BLIJVEN luisteren ,----prachtig vind ik 't !
de moeilijkste moet ik nog helaas prijsgeven , omdat ik alles op gehoor moet spelen
ik schaam me dat ik geen noten kan lezen ,
--maar ik ga d'r wat an doen ,---
--ik heb hier een systeempie liggen van meneer Henk Haanraads ( "The Chief" )
( althans ,---proberen ! ,----ik hoop niet dat ik 'r te stom voor ben
)