m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

RUIS schreef:Als ik ergens een bandje zie met een zangeres hoop ik altijd meteen dat ze niks van Anouk gaan doen. Een wens die meestal niet uitkomt...

Anoek-troep vind ik echt afgrijselijk :|
---en die Adèle swingt ook niet , '----lijkt me ook niks voor de coverband
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Ik ga me maar weer gewoon zoveel mogelijk vast houden aan alles wat verbinding aan elkaar heeft als :
R & R , Rhythm & Blues , Swing , Country/Country-Swing/Country-Rock , Mercy Beat , Rockabilly , Jazzy , Surf-Sound , Disco en Reggae

die letzte ontwikkelingen en vrije-geluiden-zooi , ---die gaat 't volgens mij niet doen op de dansvloer

Ik zal 't nog effe hier onderzoeken bij de locale dans-school ( op de opfris-cursus-avonden :D )
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Lonnystingray schreef: Al heb ik wel een afspraak met de band dat als Paradise by the Dashboard ooit op de setlist komt te staan ik met de band stop.. Ook ik heb mijn grenzen en principes :finger:

Dat had ik met "Celebration" wat een draak van een nummer

Gelukkig zit ik nu in een band met eigen werk, al gaan we binnenkort wel een setje covers doen maar dat zijn dan weer nummers uit "The Last Waltz" dus dat mag...
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Celebration van Kool & The Gang ?
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 28 dec 2014, 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

MR. LEE schreef:Celebration van Cool & The Gang ?

Die ja
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Er zijn maar weinig bandjes die Celebration van Rage Against the Machine doen.
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

*zoekt op*


...
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

*wenst succes*
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5554
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Valerie, ook zo'n draak die elke jamsessie wel 6x voorbij komt... :facepalm:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Het probleem bij Celebration van Kool & The Gang , is de te verkrijgen "overall sound".
Als de zanger niet zo'n stem kan neerzetten ,----of als je niet een paar meiden hebt voor 't koortje,---en je hebt niet : trompet, trombone en tenor sax , dan wordt 't al rap surrogaat als 't uit een keyboardje moet komen

Ladies Night , Night People , en Celebration zijn swingende nummers , mits je de bezetting hebt om 't geloofwaardig neer te zetten
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Nog even een ander inzicht in de groep, lui: muziek is er om gespeeld te worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de klassieke muziek. In wezen is elk orkest een coverband. Er wordt massaal geïnvesteerd in het instuderen van Vivaldi, Mozart, Beethoven, Haydn, Holst en weet ik wie niet meer. De werken van de klassieke componisten bestaan al eeuwen en worden véél vaker herhaald dan de meeste nummers van Anouk. Als je de vergelijking maakt, dan zou De Vier Jaargetijden van Vivaldi de Paradise By The Dashboard Light van de 16e eeuw zijn.

Of denk aan de jazz waar, ondanks massale improvisatie, eindeloos "jazz standards" worden gespeeld en eindeloos wordt gevarieerd op hetzelfde thema.

Maar dan nog: so what?

Als mooie muziek ooit is ontstaan, dan moet het gespeeld worden! Het zou toch doodzonde zijn als alléén de originele artiest de nummers zou uitvoeren? Dan zouden we nooit meer een song kunnen horen als de artiest de pijp uit gaat, anders dan van een grijsgedraaide CD. We zouden nooit weten hoe een ander hetzelfde liedje zou interpreteren en ten gehore brengen.

Ik ben juist blij dat er gecoverd wordt!

Maar...gevoelloos doodcoveren is niet best. Ik luister ook niet graag naar een 40 jarige amateurvioliste die het adagio uit De Vier Jaargetijden op haar viool staat te krassen. Net zo min als ik een mislukt Idols meisje Nobody's Wife van Anouk hoor blèren. Een gave U2 of Queen coverband is echter heel wat anders.

Kortom, zoek de goeie coverbands op en laat de rest liggen. Helaas betekent dat meteen voor pakweg 90 procent van de coverbandbassisten op dit forum dat ze voortaan alleen nog in het repetitiehok zouden spelen. Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek (die mag je quoten).
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Unlord schreef:Kijk bijvoorbeeld eens naar de klassieke muziek. In wezen is elk orkest een coverband. Er wordt massaal geïnvesteerd in het instuderen van Vivaldi, Mozart, Beethoven, Haydn, Holst en weet ik wie niet meer. De werken van de klassieke componisten bestaan al eeuwen en worden véél vaker herhaald dan de meeste nummers van Anouk. Als je de vergelijking maakt, dan zou De Vier Jaargetijden van Vivaldi de Paradise By The Dashboard Light van de 16e eeuw zijn.

Of denk aan de jazz waar, ondanks massale improvisatie, eindeloos "jazz standards" worden gespeeld en eindeloos wordt gevarieerd op hetzelfde thema.
Helaas gaat die vergelijking niet op. Een jazz standard spelen heeft niks met coveren te maken. Het is gewoon een uitgangspunt/basisschema die je naar eigen hand kan zetten en op allerlei manieren kan invullen. Hier komt veel meer muzikaliteit en creativiteit bij kijken dan het klakkeloos naspelen zoals tribute bands of de meeste coverbands doen. Dit geldt ook voor klassieke muziek, hierbij gaat het om interpretatie, analyse en inzicht in de muziek etc. dus niet klakkeloos de noten spelen. Zowel jazz als klassieke muziek vergen ook veel meer studie vooraf. Is toch van een iets ander niveau dan Anouk naspelen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Unlord schreef:Nog even een ander inzicht in de groep, lui: muziek is er om gespeeld te worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de klassieke muziek. In wezen is elk orkest een coverband. Er wordt massaal geïnvesteerd in het instuderen van Vivaldi, Mozart, Beethoven, Haydn, Holst en weet ik wie niet meer. De werken van de klassieke componisten bestaan al eeuwen en worden véél vaker herhaald dan de meeste nummers van Anouk. Als je de vergelijking maakt, dan zou De Vier Jaargetijden van Vivaldi de Paradise By The Dashboard Light van de 16e eeuw zijn.

Of denk aan de jazz waar, ondanks massale improvisatie, eindeloos "jazz standards" worden gespeeld en eindeloos wordt gevarieerd op hetzelfde thema.

Maar dan nog: so what?

Als mooie muziek ooit is ontstaan, dan moet het gespeeld worden! Het zou toch doodzonde zijn als alléén de originele artiest de nummers zou uitvoeren? Dan zouden we nooit meer een song kunnen horen als de artiest de pijp uit gaat, anders dan van een grijsgedraaide CD. We zouden nooit weten hoe een ander hetzelfde liedje zou interpreteren en ten gehore brengen.

Ik ben juist blij dat er gecoverd wordt!

Maar...gevoelloos doodcoveren is niet best. Ik luister ook niet graag naar een 40 jarige amateurvioliste die het adagio uit De Vier Jaargetijden op haar viool staat te krassen. Net zo min als ik een mislukt Idols meisje Nobody's Wife van Anouk hoor blèren. Een gave U2 of Queen coverband is echter heel wat anders.

Kortom, zoek de goeie coverbands op en laat de rest liggen. Helaas betekent dat meteen voor pakweg 90 procent van de coverbandbassisten op dit forum dat ze voortaan alleen nog in het repetitiehok zouden spelen. Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek (die mag je quoten).

Da's ook waarheid ! :D
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

basloze fret schreef:
Unlord schreef:Kijk bijvoorbeeld eens naar de klassieke muziek. In wezen is elk orkest een coverband. Er wordt massaal geïnvesteerd in het instuderen van Vivaldi, Mozart, Beethoven, Haydn, Holst en weet ik wie niet meer. De werken van de klassieke componisten bestaan al eeuwen en worden véél vaker herhaald dan de meeste nummers van Anouk. Als je de vergelijking maakt, dan zou De Vier Jaargetijden van Vivaldi de Paradise By The Dashboard Light van de 16e eeuw zijn.

Of denk aan de jazz waar, ondanks massale improvisatie, eindeloos "jazz standards" worden gespeeld en eindeloos wordt gevarieerd op hetzelfde thema.
Helaas gaat die vergelijking niet op. Een jazz standard spelen heeft niks met coveren te maken. Het is gewoon een uitgangspunt/basisschema die je naar eigen hand kan zetten en op allerlei manieren kan invullen. Hier komt veel meer muzikaliteit en creativiteit bij kijken dan het klakkeloos naspelen zoals tribute bands of de meeste coverbands doen. Dit geldt ook voor klassieke muziek, hierbij gaat het om interpretatie, analyse en inzicht in de muziek etc. dus niet klakkeloos de noten spelen. Zowel jazz als klassieke muziek vergen ook veel meer studie vooraf. Is toch van een iets ander niveau dan Anouk naspelen.
en als je het zo bekijkt , dan is dat ook weer waarheid :D


( maar Anouk had ik van begin af aan al in het perk gegooid :facepalm: ) :D


en die jazz standards daar kan ik echt naar BLIJVEN luisteren ,----prachtig vind ik 't !


de moeilijkste moet ik nog helaas prijsgeven , omdat ik alles op gehoor moet spelen

ik schaam me dat ik geen noten kan lezen , :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: --maar ik ga d'r wat an doen ,---
--ik heb hier een systeempie liggen van meneer Henk Haanraads ( "The Chief" )
( althans ,---proberen ! ,----ik hoop niet dat ik 'r te stom voor ben :facepalm: )
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

En waarom behandelen we dan kennelijk een nummer van Anouk niet als een standard zodat we erop kunnen variëren in plaats van het klakkeloos over te nemen?
Plaats reactie