m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1220
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

RUIS schreef:Als ik ergens een bandje zie met een zangeres hoop ik altijd meteen dat ze niks van Anouk gaan doen. Een wens die meestal niet uitkomt...
Inderdaad. Het lijkt wel of Anouk verplicht is gesteld voor iedere band met een zangeres; ik stond laatst te kijken bij de nieuwe band van mijn oude toetsenist: 30% Anouk. Ik ben gaan lopen.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennette RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Unlord schreef:En waarom behandelen we dan kennelijk een nummer van Anouk niet als een standard zodat we erop kunnen variëren in plaats van het klakkeloos over te nemen?
omdat 't een beetje lomp is ,---daarom kan 't nooit een standard worden ,---en 't leent zich niet zo mooi om 't te arrangeren tot wat anders .

neemt niet weg dat er mensen zijn die 't mooi mogen vinden.
( maar da's een terrein waar ik me dag en nacht over kan verbazen )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 28 dec 2014, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Met de band Superfloor krijgen krijgen wij zo nu en dan ook de vraag naar ons hoofd geslingerd of we niet iets van Anouk spelen. Het is tekenend voor de stompzinnigheid van een groot deel van het Nederlandse publiek. Want buiten het feit dat we met Superfloor hoofdzakelijk eigen werk spelen, heeft onze stijl vrijwel niets te maken met de muziek van Anouk. Ja, we hebben een zangeres. Maar daar houdt de parallel wel zo'n beetje op...
Alsof er geen meer voor de hand liggende keuze zou kunnen zijn.
Maar belangrijker nog; je speelt eigen werk. Je doet geen verzoekjes. Welke debiel haalt het dan in zijn/haar hoofd om een cover van Anouk aan te vragen?

Het antwoord luidt dan ook steevast: Nee, die speelt ook niks van ons.


PS ik heb overigens niks tegen Anouk of haar muziek.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Mijn ouwe band was begonnen als coverband. Later zijn we ook eigen nummers gaan schrijven en na een tijdje bestond het repertoire uit ongeveer één derde eigen nummers en twee derde covers. Die covers werden steeds meer naar het eigen geluid van de band gezet, zowel bewust als door een soort automatisch verloop. Door de manier waarop we ze speelden werd het een 'eigen' nummer. De zelfbedachte nummers klonken uiteraard vanzelf al zoals de band ze speelde. Na een tijdje ben je tijdens het spelen van een eigen nummer helemaal niet meer bezig met het feit dat je het ooit zelf hebt geschreven, maar is het gewoon een nummer op de setlist, net als de covers.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Basvarken schreef:Met de band Superfloor krijgen krijgen wij zo nu en dan ook de vraag naar ons hoofd geslingerd of we niet iets van Anouk spelen. Het is tekenend voor de stompzinnigheid van een groot deel van het Nederlandse publiek. Want buiten het feit dat we met Superfloor hoofdzakelijk eigen werk spelen, heeft onze stijl vrijwel niets te maken met de muziek van Anouk. Ja, we hebben een zangeres. Maar daar houdt de parallel wel zo'n beetje op...
Alsof er geen meer voor de hand liggende keuze zou kunnen zijn.
Maar belangrijker nog; je speelt eigen werk. Je doet geen verzoekjes. Welke debiel haalt het dan in zijn/haar hoofd om een cover van Anouk aan te vragen?

Het antwoord luidt dan ook steevast: Nee, die speelt ook niks van ons.


PS ik heb overigens niks tegen Anouk of haar muziek.

Da's een visie ,----
---maar is niet altijd helemaal te verdedigen ,----de mensen lopen vaak naar je toe met een verzoekje ,----en dat kun je ze toch ook moeilijk kwalijk gaan nemen .

De naamsbekendheid en het pluggen van die liedjes/artiesten bepalen de rangorde van bekendheid , dus het argument dat omkeerd niets van jouw band wordt aangevraagd geeft echt geen wicht in de schaal :D
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

RUIS schreef:Mijn ouwe band was begonnen als coverband. Later zijn we ook eigen nummers gaan schrijven en na een tijdje bestond het repertoire uit ongeveer één derde eigen nummers en twee derde covers. Die covers werden steeds meer naar het eigen geluid van de band gezet, zowel bewust als door een soort automatisch verloop. Door de manier waarop we ze speelden werd het een 'eigen' nummer. De zelfbedachte nummers klonken uiteraard vanzelf al zoals de band ze speelde. Na een tijdje ben je tijdens het spelen van een eigen nummer helemaal niet meer bezig met het feit dat je het ooit zelf hebt geschreven, maar is het gewoon een nummer op de setlist, net als de covers.
die beleving ken ik :wink:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Vannacht waren we aan het spelen op een nogal chique verjaardagsfeest (kerel was eigenaar van een garage en de kleedkamer grensde aan een hal waarin hij zijn eigen oldtimers had verzameld (een dertigtal, heel veel van die ouwe VW busjes in bizarre kleuren))
We traden op met oa Guy Swinnen (hier in Belgie toch wat bekend van The Scabs) en speelden zijn eigen nummers (wat heel leuk is) maar daar buiten ook wat covers die hij graag hoort in de Amerikaanse singersongwriter-traditie (yep, ook Cash :-))
Toch moet daar een kerel voor het podium (een jaar of 55-60) blijven zeuren om iets van AC/DC te spelen alsof dat zo maar kan...Guy maakt hem duidelijk dat dat niet binnen zijn stembereik ligt én dat hij dat ook niet wil spelen (past helemaal niet tussen de nummers die we gespeeld hadden) maar die kerel kan dat maar niet vatten en schudt demonstratief zijn hoofd ....Je vraagt toch af wat het idee is dat die mensen van muziek en groepen hebben, waarschijnlijk niks meer dan een kleurloze jukebox en dat kunnen ze soms idd ook zijn.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Inderdaad ook vaker meegemaakt. Als ze dan een nummer roepen en je verteld ze vriendelijk dat je dat nummer niet speelt gaan ze het soms ook nog met een zatte kop staan voor-neurieen...

Oh ja, nu kunnen we het wèl spelen, dank U meneer!...
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

MR. LEE schreef:Stevie Wonder - "I Wish" ,----doet dat 't nog ?

of "All I wanna do" van Sheryl Crow bijv. ?
Beide kunnen het prima doen mits met de juiste groove gespeeld (geld natuurlijk altijd). Beide nummers heb ik ooit in een coverband met 2 dames als z(w)angeressen gespeeld en het werd altijd goed ontvangen door het publiek. Soul with a capital $ is ook een lekker nummer maar dit soort werk vereist een perfect groovende bas-drum combinatie. Anders komt het als een natte krant uit de verf; niet alle bands lenen zich voor dit soort muziek. Groovet het niet dan beter niet doen en wat anders kiezen.

Unlord schreef:Kennelijk nooit goed naar de Cranberries geluisterd. Ze hebben meer gemaakt dan Zombie.
Precies, dat bedoel ik met mijn opmerking over de 'B-kantjes'; probeer als band eens de minder voor de hand liggende nummers te spelen. Vaak staan er op albums goede nummers die de moeite waard zijn.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Dat letzte ben ik niet volledig mee eens.
Mensen komen niet naar een coverbandje om bovenaards getalenteerde muzikantjes te zien spelen , maar om het feestje van de herkenbaarheid aan te horen. :|

Je moet je eens in doorsnee publiek verplaatsen.

Het is heel vroeger wel eens gebeurd dat 'r een solo van 't ene nummer in "t andere liedje werd gespeeld ( sologitarist was zo dronken en beschonken als een god-majoor :oops: )
Publiek hoorde 't niet eens , en vond zelfs 't bekende (verminkte) liedje toen prachtig :facepalm:

publiek is voor grootste gedeelte à-muzikaal :D
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

MR. LEE schreef:Dat letzte ben ik niet volledig mee eens.
Mensen komen niet naar een coverbandje om bovenaards getalenteerde muzikantjes te zien spelen , maar om het feestje van de herkenbaarheid aan te horen. :|

Je moet je eens in doorsnee publiek verplaatsen.

Het is heel vroeger wel eens gebeurd dat 'r een solo van 't ene nummer in "t andere liedje werd gespeeld ( sologitarist was zo dronken en beschonken als een god-majoor :oops: )
Publiek hoorde 't niet eens , en vond zelfs 't bekende (verminkte) liedje toen prachtig :facepalm:

publiek is voor grootste gedeelte à-muzikaal :D
Dan begrijp ik jouw vragen hier niet en is alles voor jou toch al beantwoord?

Als jij je in jouw publiek wilt verplaatsen en ze op voorhand al niet serieus neemt dan is er weinig hoop. Gitaristen die dronken zijn...sorry maar in zo'n band zou ik niet eens willen spelen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Danthaman schreef:Inderdaad ook vaker meegemaakt. Als ze dan een nummer roepen en je verteld ze vriendelijk dat je dat nummer niet speelt gaan ze het soms ook nog met een zatte kop staan voor-neurieen...

Oh ja, nu kunnen we het wèl spelen, dank U meneer!...
We hebben 't vervolgens wel eens gedaan. Geen idee hoe 't nummer in elkaar steekt, maar de zanger zei dat ie er wel iets van kon maken. Naar ons idee leek 't nergens op maar 't publiek vond het prachtig.

De vraag zou wel eens een variant op 't Hollywood syndroom (de held met de vierkante kaak en 't witte overhemd en de boef is smoezelig met stoppelbaard) kunnen zijn: Er zijn een aantal films en tv-series waar zo'n verzoekje bij de band wordt gehonoreerd met een fantastische uitvoering incl. violen en toeters en perfecte choreografie.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

^ dat zijn nou net de leuke dingen waarmee een coverband het publiek mee krijgt. Steevast bij bijna elk optreden staat er een metal-head vooraan te brullen dat je Slayer moet spelen. Wij hebben vervolgens een nummer van Slayer ingestudeerd en daar 1 min van gespeeld...de reacties zijn onbetaalbaar en thumbs-up van de metal-head!
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7647
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

AmericanIdiot schreef:
MR. LEE schreef:Dat letzte ben ik niet volledig mee eens.
Mensen komen niet naar een coverbandje om bovenaards getalenteerde muzikantjes te zien spelen , maar om het feestje van de herkenbaarheid aan te horen. :|

Je moet je eens in doorsnee publiek verplaatsen.

Het is heel vroeger wel eens gebeurd dat 'r een solo van 't ene nummer in "t andere liedje werd gespeeld ( sologitarist was zo dronken en beschonken als een god-majoor :oops: )
Publiek hoorde 't niet eens , en vond zelfs 't bekende (verminkte) liedje toen prachtig :facepalm:

publiek is voor grootste gedeelte à-muzikaal :D
Dan begrijp ik jouw vragen hier niet en is alles voor jou toch al beantwoord?

Als jij je in jouw publiek wilt verplaatsen en ze op voorhand al niet serieus neemt dan is er weinig hoop. Gitaristen die dronken zijn...sorry maar in zo'n band zou ik niet eens willen spelen.

daar zijn we 't dan beide mee eens ! :wink:

--- uit die band heb ik niet lang daarna me stutten getrokken ,----met verslaafde muzikanten is 't echt geen doen :nono:

( vanaf die periode het 1e waar ik op let met auditie )

doorsnee publiek hoef je echt niet te vergelijken met je eigen muzikale aanleg,
( maar dat weet je zelf ook wel )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 28 dec 2014, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

In mijn (beperkte) ervaring: mensen komen naar een coverbandje om voor hun herkenbare nummers enthousiast gespeeld te zien worden. En dan is het voor hun niet belangrijk dat je het nummer feilloos naspeelt (wel natuurlijk als je in een tribute-band zit, dan wordt het anders), maar dat je de herkenbare dingen uit het nummer en de essentie ervan doorgeeft. Dat kan een bepaalde groove zijn, of een specifieke gitaarlick, of net dat die baslijn. Het nummer moet de herkenning triggeren, en dan spelen ze de rest af in hun hoofd.

En dan komen we aan enthousiasme. Als voorbeeld een band die ik zag met: één sologitarist die naar zijn voeten keek, één slaggitarist die naar de drummer keek, een bassist die op zijn vierkante meter bleef staan, een zanger/gitarist met een donkere zonnebril op en een drummer, verscholen achter zijn drumstel. Alleen de zanger een microfoon, en alle solo's door die éne gitarist. 0,0 contact met het publiek dus, en an een kwartier dacht ik: goed gespeeld jongens, maar mogen die drie enthousiaste meiden die covers speelden niet weer terug op het podium ? (erg schattige bassiste trouwens, dat hielp misschien ook :mrgreen: )
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie