m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?
Ontopic:
Ik zat ooit in een coverband (eerste en enige keer, tot nu toe) met behoorlijke muzikanten en we deden een Studio Brussel setje met alternatieve tot metal nummers. Goede drummer, geweldige gitarist, een zanger met een prachtige stemkleur en de mogelijkheid om iedere zangtechniek te kopiëren en een verdienstelijke bassist.
Probleem: de gitarist was een dominante kerel die 80% van de zeggenschap voor de nummerkeuze op zich nam. Voor de zanger echter geen probleem want die kon echt alles wel zingen wat naar hem gesmeten was... op de goede dagen ! Maar op slechte dagen was het een ramp ! Hij vergat stukken, nam de verkeerde noot, viel fout in, ...
Toen deden we enkele optredens en het derde optreden was in een café waar regelmatig coverbands speelden. Onze gage was toen €350, wat daar gangbaar was. We spelen de eerste set en het was zwemmen of verzuipen, maar we bleven nog boven. Toen de tweede set en daar verzopen we compleet, echt erbarmelijk slecht... ik was zwaar teleurgesteld...
Na het optreden komt die cafébaas naar ons toe: "geweldig mannen, hier is uw €350 en we moeten snel een volgende datum afspreken". De repetitie daarop ben ik gestopt, want als dat goed genoeg was in het covercircuit, hoefde het voor mij niet.
Ik zat ooit in een coverband (eerste en enige keer, tot nu toe) met behoorlijke muzikanten en we deden een Studio Brussel setje met alternatieve tot metal nummers. Goede drummer, geweldige gitarist, een zanger met een prachtige stemkleur en de mogelijkheid om iedere zangtechniek te kopiëren en een verdienstelijke bassist.
Probleem: de gitarist was een dominante kerel die 80% van de zeggenschap voor de nummerkeuze op zich nam. Voor de zanger echter geen probleem want die kon echt alles wel zingen wat naar hem gesmeten was... op de goede dagen ! Maar op slechte dagen was het een ramp ! Hij vergat stukken, nam de verkeerde noot, viel fout in, ...
Toen deden we enkele optredens en het derde optreden was in een café waar regelmatig coverbands speelden. Onze gage was toen €350, wat daar gangbaar was. We spelen de eerste set en het was zwemmen of verzuipen, maar we bleven nog boven. Toen de tweede set en daar verzopen we compleet, echt erbarmelijk slecht... ik was zwaar teleurgesteld...
Na het optreden komt die cafébaas naar ons toe: "geweldig mannen, hier is uw €350 en we moeten snel een volgende datum afspreken". De repetitie daarop ben ik gestopt, want als dat goed genoeg was in het covercircuit, hoefde het voor mij niet.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
- Bornlivedie
- Berichten: 4354
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03
Een eigen 'draai' aan nummers geven zonder de originele track geweld aan te doen kan helpen.
Bijv. mijn vorige band bestond uit een trio. de gitarist zong en ik deed backings.
Omdat we maar met ons drieën waren moet je keuzes maken in wat je speelt, want tegenwoordig ligt in een simpel akoestisch popliedje al minimaal 3 lagen gitaar over elkaar heen.
De gitarist had geen effecten alleen zijn vingers en een volumeknop op zijn gitaar.
vrij basic en rauw, maar alles moet wel kloppen dus speel je wat het meest herkenbare is in een nummer en dat werkt.
Wat ook helpt het als je stijlen een beetje groepeert tijdens een zet. of juist een bepaalde stijl kiezen in je repertiore en daar de uitersten in opzoekt,
wat ook goed werkt zijn zelf mash-ups maken. (of van internet opzoeken)
ik ben nog geen publiek tegen gekomen wat dat niet leuk vond en we speelden best veel.
Bijv. mijn vorige band bestond uit een trio. de gitarist zong en ik deed backings.
Omdat we maar met ons drieën waren moet je keuzes maken in wat je speelt, want tegenwoordig ligt in een simpel akoestisch popliedje al minimaal 3 lagen gitaar over elkaar heen.
De gitarist had geen effecten alleen zijn vingers en een volumeknop op zijn gitaar.
vrij basic en rauw, maar alles moet wel kloppen dus speel je wat het meest herkenbare is in een nummer en dat werkt.
Wat ook helpt het als je stijlen een beetje groepeert tijdens een zet. of juist een bepaalde stijl kiezen in je repertiore en daar de uitersten in opzoekt,
wat ook goed werkt zijn zelf mash-ups maken. (of van internet opzoeken)
ik ben nog geen publiek tegen gekomen wat dat niet leuk vond en we speelden best veel.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Is publiek a-muzikaal of is het publiek wat op jouw band afkomt a-muzikaal?MR. LEE schreef: publiek is voor grootste gedeelte à-muzikaal
Mijn ervaring met mijn eigen werk-bands is namelijk precies het tegenovergestelde.
En OT: waarom zet je bij je gigs geen schoenendoos oid neer waarin het publiek briefjes kan doen met verzoekjes? Zo krijg je tijd liedjes te leren en beantwoordt je je eigen vraag.
Gisteravond opgetreden met veel eigen werk en 3 covers. Eigen werk werd erg goed ontvangen, zelfs de nummers waarbij hier en daar een steekje viel (leuk hoor als je eigen basloopje in elkaar stort). De covers vielen toch wat minder goed met uitzondering van een stones nummer. Bleek toch de hele kroeg gevuld te zijn met muzikanten...
Heb ik de afgelopen 20 jaar vrij weinig van gemerkt. Altijd eigen werk gespeeld en idd soms een tegenvallertje, maar over het algemeen gevulde zaaltjes tot grote tenten voor een paar duizend man, altijd prima.MR. LEE schreef:Ja ,--pulp,--kan
maar eigen werk ,----dat trekt in de regel geen publiek behalve je eige familie , vriendjes en de echtgenotes die op sleeptouw worden genomen
da's ook niet echt feest
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als hoofdact of als voorprogramma ? Als hoofdact moet je al enige bekendheid hebben voor je dat volk kan bijeenkrijgen.yhcmarc schreef:Heb ik de afgelopen 20 jaar vrij weinig van gemerkt. Altijd eigen werk gespeeld en idd soms een tegenvallertje, maar over het algemeen gevulde zaaltjes tot grote tenten voor een paar duizend man, altijd prima.MR. LEE schreef:Ja ,--pulp,--kan
maar eigen werk ,----dat trekt in de regel geen publiek behalve je eige familie , vriendjes en de echtgenotes die op sleeptouw worden genomen
da's ook niet echt feest
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
ach, als er één ding is dat ik geleerd heb de afgelopen 30 jaar als muzikant dan is dat wel dat muzikanten per definitie vooral met zichzelf bezig zijn, altijd, en dat van dat mekaar vooruit helpen in de praktijk weinig terecht komt. uitzonderingen daargelaten.
zelfs als het de beste buddies betreft.
zo'n thread is er volgens mij ook al een paar keer geweest in één of andere vorm en telkens een stille dood gestorven.
zelfs als het de beste buddies betreft.
zo'n thread is er volgens mij ook al een paar keer geweest in één of andere vorm en telkens een stille dood gestorven.
- AmericanIdiot
- Berichten: 6250
- Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41
Helaas heb ik die ervaring ook... hoe vaak heb ik van collega-bandjes wel niet gehoord hoe druk ze het hebben en dat ze zelfs aanvragen moeten weigeren. Ik stelde dan steevast de vraag "Waarom bel je ons dan niet? Wie weet hadden wij wel kunnen spelen." De daaropvolgende schaapachtige blikken en doodse stilte zeggen genoeg...
♪ Marleaux JB-5 DiMarzio's ♫ Hotwire Funky 77 5str ♪ Fender US Jazz '83 EMG's ♫ Fender Dimension Deluxe V ♪ Eden D410XST D210XLT ♫ EBS 112 Neo
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
♪ Crown XTi1000 ♫ MarkBass F1
Beiden, en in mijn wereld wordt niet veel gesproken in dergelijke termen, bands spelen samen en hebben (toevallig) een bepaalde volgorde.bazz59 schreef:
Als hoofdact of als voorprogramma ? Als hoofdact moet je al enige bekendheid hebben voor je dat volk kan bijeenkrijgen.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mischien dat ik je nu doe schrikken maar de wereld is groter dan uw wereldyhcmarc schreef:Beiden, en in mijn wereld wordt niet veel gesproken in dergelijke termen, bands spelen samen en hebben (toevallig) een bepaalde volgorde.bazz59 schreef:
Als hoofdact of als voorprogramma ? Als hoofdact moet je al enige bekendheid hebben voor je dat volk kan bijeenkrijgen.
Volgorde is niet toevallig , mischien wel bij bij de bands die in hetzelfde vaarwater zitten .
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
- wombatboter
- Berichten: 22644
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Het speelt al eens mee dat men stiekem niet wil dat er andere groepen gaan spelen want die zouden al eens minder kunnen vragen of meer succes oogsten.AmericanIdiot schreef:Helaas heb ik die ervaring ook... hoe vaak heb ik van collega-bandjes wel niet gehoord hoe druk ze het hebben en dat ze zelfs aanvragen moeten weigeren. Ik stelde dan steevast de vraag "Waarom bel je ons dan niet? Wie weet hadden wij wel kunnen spelen." De daaropvolgende schaapachtige blikken en doodse stilte zeggen genoeg...
Op dat gebied houdt de vriendschap vaak op en telt alweer het geld...
Ik wil niet te cynisch klinken maar de muziekwereld is al vaak even meedogenloos als de echte wereld, vaak zelfs nog wat harder omdat er nog meer moet gevochten worden voor een plaats in het muzieklandschap.
Het is niet echt een uitzondering dat ik ergens in een kroeg mee voor wat animo zorg met een groep, de kroegbaas heel enthousiast is en ons zeker gaat terug vragen.
Dat gebeurt dan blijkbaar ook...maar dan soms met een andere bassist die wat meer tot de vriendenkliek behoort merk ik op de foto's die achteraf gepost worden.
Ik begrijp die reflex ook : men heeft al toegegeven dat men het prefereert dat er een beroepsmuzikant gaat spelen 'die er van moet leven" ipv mensen zoals ik die het in hun vrije tijd als hobby doen. Men beschermt elkaar al wat meer, daar heb ik mee leren leven.
what fools these mortals be