m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

"long train running" en "listen to the music" ,---go , of no go vandaag de dag ?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik heb totaal geen idee waar je met je posts naar toe wil MR LEE. Het is soms een beetje onsamenhangend... :D
Je kan wel wat willekeurige nummers gaan noemen, maar daar schiet je niks mee op. Voor ieder nummer of genre is wel een publiek te vinden, maar het gaat er vooral om wat je zelf of als band wil spelen, anders wordt je als band inderdaad een jukebox.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

basloze fret schreef:Ik heb totaal geen idee waar je met je posts naar toe wil MR LEE. Het is soms een beetje onsamenhangend... :D
Je kan wel wat willekeurige nummers gaan noemen, maar daar schiet je niks mee op. Voor ieder nummer of genre is wel een publiek te vinden, maar het gaat er vooral om wat je zelf of als band wil spelen, anders wordt je als band inderdaad een jukebox.
Deels zijn we dat ook :|

Ik kan prachtige nummers voor mezelf tevoorschijn halen die ik zou willen spelen ,
---ik wil 't alleen niet voor mezelf doen ( anders kan ik wel met een koptelefoontje in me flatje blijven bommen .)
Doe nou niet alsof je me niet begrijpt ,---- je behoort volgens mij hier tot 1 van de meest onderlegde en muziek-gestudeerde bassisten hier :D

ik zal het duidelijker stellen dan .
Ik speel in een coverband waarin een deel van 't repertoire zo in de prullenbak kan .
Áls ik daarmee bij m'n medemuzikantjes aankom wil ik dat voor mezelf goed geverifiëerd hebben .
( want blijft dat zoals het is ,---dan zullen ze op termijn een andere bommert voor mij moeten gaan zoeken )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 28 dec 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

MR. LEE schreef:"long train running" en "listen to the music" ,---go , of no go vandaag de dag ?
Dan liever China Grove :)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

DiMarco schreef:
MR. LEE schreef:"long train running" en "listen to the music" ,---go , of no go vandaag de dag ?
Dan liever China Grove :)
dat is een mooiere ?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik druk even op "gesprek verlaten" :-)
Nog veel plezier !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

wombatboter schreef:Ik druk even op "gesprek verlaten" :-)
Nog veel plezier !
jij ook veel plezier kerel :wink:

dankjewel voor je visie en respons
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Aan elk nummer hangen vele aspecten waarvan elke doorslaggevend kan zijn voor het al of niet aanslaan bij (een select deel van) het publiek. En dan heb ik het nog niet eens over hoe je 'aanslaan' meet. Bij de meeste muzikanten zijn de reacties achteraf de graadmeter. Wat hierbij vaak vergeten wordt zijn de afgetaaide en stilzwijgende lieden...
Ook wel voorstelbaar als je er lol in hebt en dit wil houden zonder dag en nacht te moeten studeren en oefenen. Dan wil je bevestiging en zit je niet te wachten op (opbouwende) kritiek.

Maar even terug op 'succes-aspecten' van een nummer:
1. populariteit algemeen (afhankelijk van het publiek waar je voor staat)
2. uitvoering
2a. muzikaliteit (aangrijpend, dramatisch, kippevel-momenten enz)
2b. entertainment factor

Een nummer kan nog zo populair zijn, als je het niet 'goed' kunt brengen (met name de zang) zal het niet overkomen. (Met de term 'goed' bedoel ik dat minimaal één van de succes-aspecten in ruime mate aanwezig moet zijn).
Dit heb ik aan den lijve ondervonden in een band waar de gitaristen dominanter waren in repertoire-keuze dan de zangers en zangeressen. Dit zal nooit gaan werken. De zanger(s) moet(en) in elk geval geheel achter de keuze staan om het overtuigend te kunnen neerzetten.
Omgekeerd kan ook werken: Een onbekend niet populair nummer maar heel sterk neergezet kan toch de aandacht van het publiek opeisen (uiteraard afhankelijk van het podium en het tijdstip van de avond gemeten in promilage).

Sommige podia willen het accent op entertainment (de doorsnee kroeg en nachtclub), anderen gaan meer voor muzikaliteit. Bij theaters en dergelijke verwachten ze doorgaans beide.

De kunst is om de juiste selectie (nagespeelt of aangepast) op de juiste plek te brengen. Dit staat los van welke nummers je zou moeten spelen om aan te slaan. Maak je collectieve keuzes voor de bezetting waarmee je speelt. Laat dit duidelijk naar voren komen in je promotie-materiaal zodat je op de podia terecht komt waar jullie kwaliteiten gewaardeerd worden.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ja,----da's ook een goeie input : De zanger en zangeres zullen hoger op de ladder horen te staan bij de beslissing of 't een go , of een no-go gaat worden.

als de zang 't niet netjes redt , dan kan 't nooit meer wat worden
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

MR. LEE schreef:Ik speel in een coverband waarin een deel van 't repertoire zo in de prullenbak kan.
Áls ik daarmee bij m'n medemuzikantjes aankom wil ik dat voor mezelf goed geverifiëerd hebben .
( want blijft dat zoals het is ,---dan zullen ze op termijn een andere bommert voor mij moeten gaan zoeken )
En wat houdt jou tegen om er meteen werk van te maken? Hoe eerder je dat klote repertoire eruit mikt, des te meer tijd en energie je kunt steken in muziek die je wel tof vindt. Leuk dat je dat wilt "verifiëren", maar volgens mij weet je het voor jezelf maar al te goed. En als ik je een tip mag geven: "op termijn" een band verlaten is géén eerlijke houding. Noch naar jezelf, noch naar je bandleden. Wees open in wat je vindt en maak er werk van. Anders is het verspilde levensenergie. Been there, done that. Never again.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1220
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

MR. LEE schreef: Publiek hoorde 't niet eens , en vond zelfs 't bekende (verminkte) liedje toen prachtig :facepalm:
publiek is voor grootste gedeelte à-muzikaal :D
Ik heb ooit een half nummer een halve toon te laag gespeeld (we hadden dat bij de laatste repetitie afgesproken en ik was het vergeten). Alleen de toetsenist heeft het gemerkt. Ik kwam er ná het refrein pas achter.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennette RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Unlord schreef:
MR. LEE schreef:Ik speel in een coverband waarin een deel van 't repertoire zo in de prullenbak kan.
Áls ik daarmee bij m'n medemuzikantjes aankom wil ik dat voor mezelf goed geverifiëerd hebben .
( want blijft dat zoals het is ,---dan zullen ze op termijn een andere bommert voor mij moeten gaan zoeken )
En wat houdt jou tegen om er meteen werk van te maken? Hoe eerder je dat klote repertoire eruit mikt, des te meer tijd en energie je kunt steken in muziek die je wel tof vindt. Leuk dat je dat wilt "verifiëren", maar volgens mij weet je het voor jezelf maar al te goed. En als ik je een tip mag geven: "op termijn" een band verlaten is géén eerlijke houding. Noch naar jezelf, noch naar je bandleden. Wees open in wat je vindt en maak er werk van. Anders is het verspilde levensenergie. Been there, done that. Never again.

Ik snap dat je dat concludeert , maar het zit wel oke met de moraal , maar kan/wil hier niet op verder in detail gaan .
Gesprek met belanghebbenden komt m.i. eerst aan de orde.
Sommige zaken liggen nou eenmaal niet zo eenvoudig .
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik zou mijn 'medemuzikantjes' maar direct gedag zeggen en de prullenbakkeuze van het repertoire verder aan hen overlaten.

Sorry Mr. Lee maar ik krijg van jou de indruk dat de hele band en haar repertoire jou weinig meer boeit; zet er dan direct een punt achter. Dat bespaart jou en de rest van de band een hoop ergernissen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

er zijn er 2 in die band die me echt muzikaal-technisch tegenvallen , waarvan er 1 nogal een behoorlijke druk op de keuze uitoefent , en bovendien niet voor rede vatbaar is , waar die band mee de lift in zou kunnen komen .
Aangezien ik er niet het langste van alllemaal in participeer , moet ik onzinnig verweer aanhoren en me laten welgevallen voor de lieve vrede.

Ik heb natuurlijk een andere oplossing , ---dat laat zich raden .

Me de boel laten welgevallen houdt in , dat de koers niet zal wijzigen , en z'n muzikale tekortkoming wimpelt die gewoon weg wanneer 't ter sprake komt .

zelfkennis, bescheidenheid , openstaan voor argumentatie staan een pietsie haaks op narcistische aard en zelf-overschatting ,----helaas ,--- ( lang geen zeldzaam fenomeen bij muzikantjes :D )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 29 dec 2014, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Dus, lees de reactie hierboven nog eens en neem aktie !
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Plaats reactie