m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ontopic:

Ik zat ooit in een coverband (eerste en enige keer, tot nu toe) met behoorlijke muzikanten en we deden een Studio Brussel setje met alternatieve tot metal nummers. Goede drummer, geweldige gitarist, een zanger met een prachtige stemkleur en de mogelijkheid om iedere zangtechniek te kopiëren en een verdienstelijke bassist.

Probleem: de gitarist was een dominante kerel die 80% van de zeggenschap voor de nummerkeuze op zich nam. Voor de zanger echter geen probleem want die kon echt alles wel zingen wat naar hem gesmeten was... op de goede dagen ! Maar op slechte dagen was het een ramp ! Hij vergat stukken, nam de verkeerde noot, viel fout in, ...

Toen deden we enkele optredens en het derde optreden was in een café waar regelmatig coverbands speelden. Onze gage was toen €350, wat daar gangbaar was. We spelen de eerste set en het was zwemmen of verzuipen, maar we bleven nog boven. Toen de tweede set en daar verzopen we compleet, echt erbarmelijk slecht... ik was zwaar teleurgesteld...

Na het optreden komt die cafébaas naar ons toe: "geweldig mannen, hier is uw €350 en we moeten snel een volgende datum afspreken". De repetitie daarop ben ik gestopt, want als dat goed genoeg was in het covercircuit, hoefde het voor mij niet.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Hmmm... Wij hebben eens op een heel klein festivalletje gespeeld met alleen covers vn Rush, Pink Floyd, Porcupine Tree en The Doors... De mensen stonden echt aan de grond genageld vreemd genoeg :jaaaaa:
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 626
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Een eigen 'draai' aan nummers geven zonder de originele track geweld aan te doen kan helpen.
Bijv. mijn vorige band bestond uit een trio. de gitarist zong en ik deed backings.
Omdat we maar met ons drieën waren moet je keuzes maken in wat je speelt, want tegenwoordig ligt in een simpel akoestisch popliedje al minimaal 3 lagen gitaar over elkaar heen.
De gitarist had geen effecten alleen zijn vingers en een volumeknop op zijn gitaar.
vrij basic en rauw, maar alles moet wel kloppen dus speel je wat het meest herkenbare is in een nummer en dat werkt.
Wat ook helpt het als je stijlen een beetje groepeert tijdens een zet. of juist een bepaalde stijl kiezen in je repertiore en daar de uitersten in opzoekt,
wat ook goed werkt zijn zelf mash-ups maken. (of van internet opzoeken)
ik ben nog geen publiek tegen gekomen wat dat niet leuk vond en we speelden best veel.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

MR. LEE schreef: publiek is voor grootste gedeelte à-muzikaal :D
Is publiek a-muzikaal of is het publiek wat op jouw band afkomt a-muzikaal?

Mijn ervaring met mijn eigen werk-bands is namelijk precies het tegenovergestelde.

En OT: waarom zet je bij je gigs geen schoenendoos oid neer waarin het publiek briefjes kan doen met verzoekjes? Zo krijg je tijd liedjes te leren en beantwoordt je je eigen vraag.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Gisteravond opgetreden met veel eigen werk en 3 covers. Eigen werk werd erg goed ontvangen, zelfs de nummers waarbij hier en daar een steekje viel (leuk hoor als je eigen basloopje in elkaar stort). De covers vielen toch wat minder goed met uitzondering van een stones nummer. Bleek toch de hele kroeg gevuld te zijn met muzikanten... :mrgreen:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Point!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

MR. LEE schreef:Ja ,--pulp,--kan

maar eigen werk ,----dat trekt in de regel geen publiek behalve je eige familie , vriendjes en de echtgenotes die op sleeptouw worden genomen :?

da's ook niet echt feest
Heb ik de afgelopen 20 jaar vrij weinig van gemerkt. Altijd eigen werk gespeeld en idd soms een tegenvallertje, maar over het algemeen gevulde zaaltjes tot grote tenten voor een paar duizend man, altijd prima.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Dan zou ik eerder de vraag stellen: "wat kunnen wij als BGF-ers doen om elkaar te helpen wat vaker op te treden?" in plaats van allerlei aannames te doen en in de theorie te blijven hangen.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

yhcmarc schreef:
MR. LEE schreef:Ja ,--pulp,--kan

maar eigen werk ,----dat trekt in de regel geen publiek behalve je eige familie , vriendjes en de echtgenotes die op sleeptouw worden genomen :?

da's ook niet echt feest
Heb ik de afgelopen 20 jaar vrij weinig van gemerkt. Altijd eigen werk gespeeld en idd soms een tegenvallertje, maar over het algemeen gevulde zaaltjes tot grote tenten voor een paar duizend man, altijd prima.
Als hoofdact of als voorprogramma ? Als hoofdact moet je al enige bekendheid hebben voor je dat volk kan bijeenkrijgen.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ach, als er één ding is dat ik geleerd heb de afgelopen 30 jaar als muzikant dan is dat wel dat muzikanten per definitie vooral met zichzelf bezig zijn, altijd, en dat van dat mekaar vooruit helpen in de praktijk weinig terecht komt. uitzonderingen daargelaten.
zelfs als het de beste buddies betreft.

zo'n thread is er volgens mij ook al een paar keer geweest in één of andere vorm en telkens een stille dood gestorven.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Helaas heb ik die ervaring ook... hoe vaak heb ik van collega-bandjes wel niet gehoord hoe druk ze het hebben en dat ze zelfs aanvragen moeten weigeren. Ik stelde dan steevast de vraag "Waarom bel je ons dan niet? Wie weet hadden wij wel kunnen spelen." De daaropvolgende schaapachtige blikken en doodse stilte zeggen genoeg...
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Misschien komt er ooit iemand op het idiote idee om ipv de zoveelste BGF meetup gewoon een coverband meetup te doen. Mag iedereen zijn bandje meebrengen en een half uurtje spelen :jam:
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

bazz59 schreef:
Als hoofdact of als voorprogramma ? Als hoofdact moet je al enige bekendheid hebben voor je dat volk kan bijeenkrijgen.
Beiden, en in mijn wereld wordt niet veel gesproken in dergelijke termen, bands spelen samen en hebben (toevallig) een bepaalde volgorde.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

yhcmarc schreef:
bazz59 schreef:
Als hoofdact of als voorprogramma ? Als hoofdact moet je al enige bekendheid hebben voor je dat volk kan bijeenkrijgen.
Beiden, en in mijn wereld wordt niet veel gesproken in dergelijke termen, bands spelen samen en hebben (toevallig) een bepaalde volgorde.
Mischien dat ik je nu doe schrikken maar de wereld is groter dan uw wereld :wink:
Volgorde is niet toevallig , mischien wel bij bij de bands die in hetzelfde vaarwater zitten .
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

AmericanIdiot schreef:Helaas heb ik die ervaring ook... hoe vaak heb ik van collega-bandjes wel niet gehoord hoe druk ze het hebben en dat ze zelfs aanvragen moeten weigeren. Ik stelde dan steevast de vraag "Waarom bel je ons dan niet? Wie weet hadden wij wel kunnen spelen." De daaropvolgende schaapachtige blikken en doodse stilte zeggen genoeg...
Het speelt al eens mee dat men stiekem niet wil dat er andere groepen gaan spelen want die zouden al eens minder kunnen vragen of meer succes oogsten.
Op dat gebied houdt de vriendschap vaak op en telt alweer het geld...
Ik wil niet te cynisch klinken maar de muziekwereld is al vaak even meedogenloos als de echte wereld, vaak zelfs nog wat harder omdat er nog meer moet gevochten worden voor een plaats in het muzieklandschap.
Het is niet echt een uitzondering dat ik ergens in een kroeg mee voor wat animo zorg met een groep, de kroegbaas heel enthousiast is en ons zeker gaat terug vragen.
Dat gebeurt dan blijkbaar ook...maar dan soms met een andere bassist die wat meer tot de vriendenkliek behoort merk ik op de foto's die achteraf gepost worden.
Ik begrijp die reflex ook : men heeft al toegegeven dat men het prefereert dat er een beroepsmuzikant gaat spelen 'die er van moet leven" ipv mensen zoals ik die het in hun vrije tijd als hobby doen. Men beschermt elkaar al wat meer, daar heb ik mee leren leven.
what fools these mortals be
Plaats reactie