m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

basloze fret schreef:Zelf heb ik een hekel aan tribute bands
Dank je wel. Collega. :?
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

basloze fret schreef: Liever niet! :D
Het is al vaker ter sprake gekomen. Maar ik vind dat persoonlijk een beetje de makkelijke weg, zowel voor muzikant, publiek als programmeur.
Zelf heb ik een hekel aan tribute bands en vind dat er al veel te veel van die bands zijn. Bij sommige zalen is meer dan de helft van alle optredens tribute bands. En je ziet het nu ook al op festivals en zelfs theaters. Ik vind dat van weinig muzikale fantasie getuigen en ten nadele komen van bands met creatief eigen werk. Maar goed, dat is mijn ding. Ieder zijn ding, maar ik merk dat steeds meer mensen in mijn omgeving dat beginnen te krijgen.
De programmeur zoekt niet de makkelijke weg wel een weg waar er euro's in het laatje komen en waar een massa volk op afkomt en dat is haast onmogelijk met bandjes die eigen werk spelen tenzij deze een redelijke bekendheid genieten in het land . Maar dat is voor de meeste eigen werk bandjes niet het geval met tot gevolg weinig volk en dus ook weinig inkomsten voor de promotor. Daarbij komt nog dat de meeste eigen werk bandjes toch ook niet zo heel goede kwaliteit afleven , dit staat wel niet voor alle bands die eigen werk spelen natuurlijk.
Een cover of tribute band die kwaliteit afleverd scoort in mijn ogen nog steeds beter als een flut eigen werk band ongeacht de muzikale fantasie die deze tentoon spreiden.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik verbaas mij er nog altijd over dat het verschil tussen een commerciële band en een band die creatief eigen werk speelt zo moeilijk te behappen is voor sommige mensen... :D :facepalm:

tis heus niet zo moeilijk....ze hebben beiden gewoon totaal andere ambities.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Stinky schreef:ik verbaas mij er nog altijd over dat het verschil tussen een commerciële band en een band die creatief eigen werk speelt zo moeilijk te behappen is voor sommige mensen... :D :facepalm:

tis heus niet zo moeilijk....ze hebben beiden gewoon totaal andere ambities.
Is niet moeilijk te behappen , maar waarom kijken muzikanten die eigen werk spelen bijna altijd neer op muzikanten van coverband's of tribute band's ?
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

bazz59 schreef: Een cover of tribute band die kwaliteit afleverd scoort in mijn ogen nog steeds beter als een flut eigen werk band ongeacht de muzikale fantasie die deze tentoon spreiden.
Klinkt een beetje als dat een rijpe peer beter smaakt als een rotte appel.

Een flut-band is flut ongeacht wat ze spelen, een kwaliteitsband idem dito.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

phoerd schreef:
bazz59 schreef: Een cover of tribute band die kwaliteit afleverd scoort in mijn ogen nog steeds beter als een flut eigen werk band ongeacht de muzikale fantasie die deze tentoon spreiden.
Klinkt een beetje als dat een rijpe peer beter smaakt als een rotte appel.

Een flut-band is flut ongeacht wat ze spelen, een kwaliteitsband idem dito.
Geef je volkomen gelijk daarin maar dat heeft niets te maken met wat ik daar schrijf in zijn totaliteit , je neemt één zinnetje
waardoor je het gezegde uit verband trekt :? :wink:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

Heren, heren.. :shock:

Mag ik even samenvatten voordat we met de paasdagen mekaar de tent uit vechten? :mrgreen:

Een flutband is een flutband, of men nou eigen werk doet of covert (mixed of tribute). Slecht = slecht. Wel een subjectief dingetje, maar OK.

Zelf heb ik bewondering voor bands die goed eigen werk hebben en dat competent kunnen neerzetten. Heel veel bewondering zelfs. Voor goed eigen werk moet je wel 1 en liefst 2 mensen hebben die goede nummers met een kop en een staart kunnen schrijven, en die zijn best zeldzaam. Ik ben tijdens mijn zoektocht in 2013/2014 tegen goede (iVelvet, Dirty Moon) en slechte (nee geen namen) eigen-werk-bands aangelopen. De slechte waren in de meerderheid, helaas.

Er zijn ook -zal je niet verbazen- hele goede coverbands en hele slechte, en alles daartussenin. Soms is het een kwestie van niet kunnen spelen (het komt voor!), soms een hele foute (vond ik dan) repertoirekeuze. Ik heb aardig wat audities gedaan waar ik binnen 10 minuten dacht "wat doe ik hier?'.. :shock:

Toen ik bij Volbeatz kwam binnenstappen voor de auditie, was daar meteen de klik. Aardige gasten, competente muzikanten, strak, focus, ambitie, alles wat ik zocht. Ben er in november 2014 samen met de slaggitarist bij gekomen, en nu alweer 3 mooie gigs gedaan. 25 april de volgende, en er zit alweer het een en ander in de pijplijn. Wat mij betreft: tribute rules! :jam:
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Mijn buurvrouw gaat ieder jaar naar een uitvoering van de mattheus passion, en komt iedere keer lyrisch terug. :D

Ik speel ook in een coverband, en we spelen 1 x in de maand van boeren schuurfeest tot bruiloft. Bij ons gaat het om het feestje en dat we het leuk vinden om met elkaar te spelen, en dit stralen we uit. We doen dit al ruim 10 jaar met plezier in deze samenstelling. Continue het repertoire vernieuwen blijft het voor ons interessant houden en soms merk je dat het publiek graag de vertrouwde uitgekouwde poep wil horen, ook best als het daardoor wel een leuk feestje wordt.
Bij het coveren proberen we dicht bij het origineel te blijven qua sound en partijen. Soms is dit een uitdaging omdat we geen toetsen hebben en lossen we het op door met 3 gitaristen de partijen uit elkaar te trekken. En soms gooien we een rock sausje over de nummers buiten onze comfort zone, en blijven we dus niet bij het origineel om zo bijvoorbeeld iets actueels te kunnen spelen. Het leuke aan het spelen in een coverband is het ontdekken van de truukjes/maniertjes die de muzikanten gebruiken in hun muziek. Van het bouwen van de sound tot de uitvoering ervan.
Ik zou zeggen, ga lekker spelen wat je leuk vindt en doe dit goed. Kijk hoe je publiek reageert. Ervaring komt met de jaren, een repertoire zo flexibel als barbapappa ook, wanneer je hiervoor open staat. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Digidesign schreef:Mijn buurvrouw gaat ieder jaar naar een uitvoering van de mattheus passion, en komt iedere keer lyrisch terug. :D
Ik zie het verband niet? :D
Ik zou de Mattheus niet gelijk willen trekken aan cover op tribute bands. Maar goed, ook dat is al ter sprake gekomen eerder in dit topic.

Verder zie ik heus wel het verschil tussen het commerciële circuit en het eigen werk circuit. Ik vind het alleen jammer dat er tegenwoordig steeds meer voor het gemak (commercie) i.p.v. creativiteit wordt gekozen door programmeurs. Ik vind dat programmeurs te veel op safe spelen en daardoor andere muziek geen of weinig kans geven. Als ik zie dat de helft of meer van de programmering van sommige zalen/poppodia bestaat uit tribute bands vind ik dat een verarming voor de nieuwe muziek. Muziek draait voor mij persoonlijk om creativiteit en niet om commercie of de massa willen bedienen. Ik luisteraar wil ik ook verrast en geïnspireerd worden als ik zelf naar een optreden ga kijken.

Maar ik wil niemand voor het hoofd stoten en heb er nu genoeg over gezegd. Ik ga een eitje eten en wens iedereen fijne pasen!!
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

Ik begrijp je punt echt wel, dat is het nadeel van in een eigen-werk-bandje zitten dat (nog) niet is doorgebroken: je speelt weinig, en als je speelt, sta je in een jeugdhonk met als enig publiek een handvol Melkertbaanfiguren :( Been there, done that.. :oudezak:

Mijn advies aan eigen-werk-bands is: zorg dat je goede nummers schrijft (duh), ga alle radiostations langs en probeer je nummers op iTunes, Spotify e.d. te krijgen. Het is een lange weg, maar de aanhouder wint. Als je tenminste de band bij mekaar kan houden. En: ga supports doen voor succesvolle tribute-bands :twisted:
Check deze band maar eens; ze komen uit het niets met goed eigen werk, en zijn 'on the way up': https://www.facebook.com/iVelvet

MAAR... als ik me goed herinner, is de titel van deze topic "COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?".
Dus: discussies over eigen werk versus cover/tribute is :offtopic:

Ik ga nu ook een eitje tikken, er staat zo een man of 10 voor m'n neus om een brunch naar binnen te komen snurken :dance:

Pretty PaysDays!
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Marylin Manson speelt ook veel covers :)
't is maar hoe je ze brengt, je kan daar ook prima je eigen draai aangeven.
Als je de zoveelste band/zangeres een nummer van Anouk hoort brengen, dan...... Als het maar een feestje is toch?
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Bericht door Erikx »

Om even een oud draadje af te stoffen: Wie staat er ingeschreven bij een boekingskantoor of iets dergelijks? En waarom, wat zijn de voor/nadelen? Mijn (prog)rockcoverband is hard bezig om optredens te zoeken maar het vlot niet erg...
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Bericht door Stinky »

je staat niet gewoon ingeschreven bij een buro, je hebt een zakelijk contract met dat buro: tis niet vrijblijvend en er zitten dus ook plichten aan.
denk bv aan exclusiviteit enzo.

stel jezelf de volgende vraag als je op zoek bent naar een boekingskantoor: welke agencies gebruiken de (nationale) bands in jouw genre die wél veel spelen...zoek daar eens contact mee.

beste tip om véél meer te spelen: andere muziek maken.
(let op: dit is humor, een geintje, een kwinkslag.....dit is dus niet wat ik écht vind. :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Bericht door Erikx »

Stinky schreef: 31 jul 2017, 15:02
stel jezelf de volgende vraag als je op zoek bent naar een boekingskantoor: welke agencies gebruiken de (nationale) bands in jouw genre die wél veel spelen...zoek daar eens contact mee.
Ehm ja dat probeer ik oa op deze manier.

Grap begrepen ;-)
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Re: m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Bericht door picturit »

Inderdaad, het is niet vrijblijvend, en met name die exclusiviteit kan je nog wel eens in de staart bijten als je door een andere boeker benaderd wordt. Ga er van uit dat alles via je boeker moet lopen. Uiteraard moet hij dan wel heel erg zijn best voor je doen :)
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Plaats reactie