m.b.t. COVERBANDS : Wat slaat het meest aan ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Wiro schreef:
Stinky schreef:... jij bepaald zelf als muzikant of je er plezier aan beleven kan ...
Dit is naar mijn mening de kern van de zaak en is voor iedereen anders. Dit kan thuis in je uppie, of bij een vriend met z'n tweetjes, of in een band alleen maar repeteren zonder de behoefte te hebben aan optreden, of alleen van podium naar podium zonder te repeteren enz. enz.

De argumentatie achter covers of eigen werk vind ik flauw. Nagenoeg alle succesvolle artiesten die 'eigen werk' spelen hebben dit gekocht van componisten die niet in het betreffende gezelschap meespelen.

Of een tussenvorm:
Ooit onder contract van een grote manager na lang zeuren over de centen een single uitgebracht met een nummer van onze toetsenman. Voorwaarde was dat deze gearrangeerd moest worden door Pim Koopmans. Hij heeft alles met toetsen opgenomen waarop onze zangeres haar partij mocht komen inzingen. Met als gevolg dat er weinig overbleef van de eigenheid van het nummer en wij werden verplicht het ook zo op het podium te brengen ...

jeetje marijntje zeg ! :(
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

MR. LEE schreef:voor een leuke cover-band of tribute-band kom ik uit me stoel
Het is wel vaker hier voorbijgekomen, maar ik heb dat hele tribute verhaal nooit begrepen. Ik vind het toch een beetje met andermans eer strijken en in die zin is er geen verschil met andere coverbands behalve dat het nu alle nummers van 1 band zijn. Er zijn best goede tribute bands, maar het blijven altijd mindere versies van het origineel. Ik vind het te makkelijk scoren. Als muzikant lijkt het me het ook vervelend om ieder optreden weer dezelfde band te moeten nadoen, daar gaat toch ook de lol snel vanaf na een paar optredens? Ik veroordeel niemand en iedereen moet doen wat hij/zij wil maar ik kijk 10 keer liever naar een band met creatief eigen werk. Ik vind het erg jammer dat tribute bands nu zo massaal geprogrammeerd worden, vaak ten koste van bands met eigen werk. Als ik naar een optreden ga wil ik muzikaal verrast en geïnspireerd worden. Ik kom er dus juist niet voor uit mijn stoel... :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Over dat programmeren...ik zie bijvoorbeeld in de Wereld Draait Door toch écht alleen maar bandjes met origineel werk voorbij komen hoor. Net als bijvoorbeeld de support acts op Lowlands en andere festivals. En in de Grote Prijs van NL.

je moet echter wel goed genoeg zijn om daar te komen. Zelf heb ik ook jaren in verschillende eigen werk bandjes gespeeld en er genoeg optredens mee gehad. Het waren wat mij betreft de leukste ervaringen en ik sluit niet uit dat ik het heel binnenkort weer ga opzoeken.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Even terug naar de oorspronkelijke vraag:
MR. LEE schreef:Voor diegenen , die in een coverbandje staan te bassen : Hoe beleven jullie dit ?
---Wat ervaren jullie ? :|
Vorig jaar speelde ik in een pop/rock cover band en daarvoor heb ik gekozen omdat het me wel leuk leek en omdat ik kennelijk te wanhopig op zoek was naar een band hier in de buurt. Het was het standaard pop/rock werk wat kennelijk de kroegbezoekers graag horen. Maar ik vind het af en toe wel aardig om te horen op de radio, maar om het zelf iedere week te spelen: ik verveelde me kapot. Na een half jaar echt geen plezier meer gehad. Dat soort muziek schijnt ook altijd op 130 dB volume gespeeld te moeten worden, en dat stoorde me zodanig dat ik na een fikse discussie opgestapt ben.

Ik heb vanaf dat moment besloten om alleen nog maar muziek te spelen die ik zelf leuk vind. Natuurlijk sluit je een compromis met je bandleden maar over het algemeen is het echt allemaal zwaar okee.

Met mijn huidige band Icon Eleven spelen we uitsluitend onbekende covers van soms bekende, soms onbekende artiesten.
En de reden is omdat WIJ dat leuk vinden en omdat wij denken dat daar een (niche) publiek voor is.
We spelen niet in kroegen. We spelen ook niet de mainstream pop of rock nummers en al helemaal geen metal.
We spelen jazz/funk fusion achtige nummers, en tja - daar kun je niet overal mee terecht. Wel op (jazz / lounge) festivals, jazz cafe's, grand cafe's en dat soort locaties.

Publiek daar is ook nogal anders dan in de default kroeg. Ze waarderen echt wat je speelt en zullen geen peuken of bier naar je gooien als het ze niet bevalt...

Kortom gewoon spelen wat je leuk vindt en niet tegen je zin publieks-pleasers spelen.

My two cents...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

wombatboter schreef:Maar zou je ook uit je stoel komen voor mensen die zeggen : "we willen samen iets maken met eigen nummers en het gewoon proberen !" ?
Tja ,-----da's me een vraag ? :?

Ik ben bijv gek op de rockabilly band "The Eightball Boppers" , die bestaand werk een ietsje vertimmeren , en het in eigen dialect zingen , ----alsook wat eigen SWINGENDE nummers hebben die naadloos in hun genre passen.

Ik heb helaas ook te vaak naar bandjes met zgn "eigen nrs" geluisterd , die rechtstreeks voor 100% waren geïnspireerd door al bestaand werk van anderen , waar met een lullig kleine draai er aan dmv een mistige middle eight toe tevoegen, die er als een verrassingsaanval in geprakt zat. :|

Zelfs in het bandje waar ik nu in speel staat in de setlijst een zgn "eigen nr" , maar is eigenlijk niet meer als een voor-de-hand liggende "muziek-cliché" ( die overigens gelukkig wel swingt ,----dat gelukkig dan wel :mrgreen: ) ,....ik laat 't dan maar voor wat 't is :D


Dus nu het antwoord : Ik trek daar niet meer speciaal voor op uit .

Daarmee zeg ik overigens NIET dat er geen goede eigen-werk bandjes zijn ,--
--een voorbeeld van prachtige eigen muziek is te horen op het CD'tje "MAX PATAT" van de band "BEUKEMA" met teksten gezongen in het stads-fries,----ronduit prachtige muziek !

( PS: deze letzte zijn natuurlijk geen 3e-rangs amateurtjes )

https://www.youtube.com/watch?v=KEvNliDDcOw" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 26 dec 2014, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

---
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Unlord schreef:Over dat programmeren...ik zie bijvoorbeeld in de Wereld Draait Door toch écht alleen maar bandjes met origineel werk voorbij komen hoor. Net als bijvoorbeeld de support acts op Lowlands en andere festivals. En in de Grote Prijs van NL.

je moet echter wel goed genoeg zijn om daar te komen. Zelf heb ik ook jaren in verschillende eigen werk bandjes gespeeld en er genoeg optredens mee gehad. Het waren wat mij betreft de leukste ervaringen en ik sluit niet uit dat ik het heel binnenkort weer ga opzoeken.
De letzte tijd zie ik wel leukere dingen voorbij komen als voorheen , ----maar ik heb ook zat wezenloze indie-bende voorbij zien komen met iel minimalistisch gitaar-gepruts.
Die Giel Beelen denkt ook maar dat ie overal verstand van heeft :facepalm:
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Best vermakelijk welke onzin hier soms tussenstaat :lol: :facepalm: :finger:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

rich13 schreef:
thuis speel ik mee met cd's die ik leuk vind en op dat moment zin in heb. Gewoon lekker pielen en tegelijkertijd trainen. Covers spelen zijn voor mij geen reden om in een band te zitten, want ik krijg geen kick van een publiek uit zn dak te laten gaan doordat ik liedjes van anderen speel, hoe goed ze soms ook zijn. Dat komt misschien ook wel doordat ik heel veel slechte coverbands heb gezien waarbij het publiek ook volledig uit hun dak ging. Kwaliteit was of is kennelijk dus volledig onbelangrijk. En ja, dit is puur mijn gevoel.

Unlord verwoordt het ook goed. En de kick van je eigen muziek maken en publiek meekrijgen, ook al zijn het er maar 10, is voor mij pas echt voldoening. Ik voel me ook meer artiest dan entertainer.
Helemaal mee akkoord ! Zo denk ik er exact over :mrgreen:
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

bazz59 schreef:Best vermakelijk welke onzin hier soms tussenstaat :lol: :facepalm: :finger:
Om nog maar te zwijgen over de essentie van dit topic waar allang niet meer op in gegaan wordt...antwoorden genoeg maar blijkbaar niet interessant.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Voor diegenen , die in een coverbandje staan te bassen : Hoe beleven jullie dit ?
---Wat ervaren jullie ? :|
er wordt nochtans behoorlijk op ingegaan hoor :wink:
de grote storthoop heeft gesproken
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

bazz59 schreef:Best vermakelijk welke onzin hier soms tussenstaat :lol: :facepalm: :finger:
Inderdaad! met jouw bijdrage als absoluut hoogtepunt.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

madmic schreef:
bazz59 schreef:Best vermakelijk welke onzin hier soms tussenstaat :lol: :facepalm: :finger:
Inderdaad! met jouw bijdrage als absoluut hoogtepunt.
lees de rest ook eens zou ik zeggen of ben je bevoordeeld ?
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Kappen met flamen, gasten! Reageer beide maar gewoon inhoudelijk.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

basloze fret schreef:
MR. LEE schreef:voor een leuke cover-band of tribute-band kom ik uit me stoel
Het is wel vaker hier voorbijgekomen, maar ik heb dat hele tribute verhaal nooit begrepen. Ik vind het toch een beetje met andermans eer strijken en in die zin is er geen verschil met andere coverbands behalve dat het nu alle nummers van 1 band zijn. Er zijn best goede tribute bands, maar het blijven altijd mindere versies van het origineel. Ik vind het te makkelijk scoren. Als muzikant lijkt het me het ook vervelend om ieder optreden weer dezelfde band te moeten nadoen, daar gaat toch ook de lol snel vanaf na een paar optredens? Ik veroordeel niemand en iedereen moet doen wat hij/zij wil maar ik kijk 10 keer liever naar een band met creatief eigen werk. Ik vind het erg jammer dat tribute bands nu zo massaal geprogrammeerd worden, vaak ten koste van bands met eigen werk. Als ik naar een optreden ga wil ik muzikaal verrast en geïnspireerd worden. Ik kom er dus juist niet voor uit mijn stoel... :D

En waar wil je de scheidingslijn gaan trekken dan ?

Ik kan hier stapels CD's uit de kast trekken waarvan de prof. bands , - zangers , en zangeressen werk van anderen ten gehore brengen ,-----in alle genres , van R&R tot Jazz ,
Het overgrote deel van muziek van wat we dagelijks horen is door anderen gecomponeerd (en eerder gespeeld ) :?

Van de week nog eentje overleden , die in de eind jaren zestig op woodstock furore maakte door de beatles een beetje op eigen wijze te vertolken .


Als ik alles op 100% zuiverheid op eigen weerk moet gaan schiften , dan kan 't gros van me cd'tjes de open haard in :D

Mooie liedjes componeren vind ik namelijk een zeer kunstzinnige gave , wat maar voor weinig mensen is weggelegd. :| ( ik kan 't i.i.g. niet )


( De meeste mensen overigens niet,---het laatste échte kunstzinnige liedje voor nederland op het songfestival is i.m.o. nog steeds "een beetje" , gezongen door teddy scholten ,-----en da's afgrijselijk lang geleden )
Plaats reactie