Test toondoofheid

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Nee toondoofheid heeft hier niks mee te maken.

Een simpele test zou zijn om 2 toonladders na elkaar te laten horen en dan te laten vragen welke hoger is bijvoorbeeld. Of iets anders. Dit is inderdaad meer een geheugen/oplet spelletje dan toondoofheid. Maar heej het zorgt voor discussies en traffic naar die website.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Mijn interpretatie van toondoofheid is dat een op een piano aangeslagen toets (en/of akkoord), niet blind benoemd kan worden.
Als je dat wel foutloos kunt, heb je een absoluut gehoor. (Mensen met een absoluut gehoor kunnen ook foutloos stemmen zonder stemapparaat of andere referentie)
Als dat je absoluut niet lukt, ben je toondoof.

De meeste mensen zijn iets er tussen in.
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

SpcMnk schreef::worship:

86.1%.. dus 5 fouten. 2:00 in de nacht is wellicht niet het beste tijdstip om die test te doen :facepalm:. Wel erg leuk.
Ik denk dat je gelijk hebt, ik had zojuist ook 86,1%
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Het is inderdaad geen echte test voor toondoofheid. Meer een soort geheugentestje voor op elkaar lijkende tonen/notensequenties. Maar ach, we vermaken ons ermee. Who cares.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Peachabell schreef:Mijn interpretatie van toondoofheid is dat een op een piano aangeslagen toets (en/of akkoord), niet blind benoemd kan worden.
Als je dat wel foutloos kunt, heb je een absoluut gehoor. (Mensen met een absoluut gehoor kunnen ook foutloos stemmen zonder stemapparaat of andere referentie)
Als dat je absoluut niet lukt, ben je toondoof.

De meeste mensen zijn iets er tussen in.
..ehm dat is een wat vreemde interpretatie. Toondoofheid is niks kunnen nazingen, niet kunnen horen of er verschil zit tussen 2 verschillende tonen, etc. Absoluut gehoor is weer iets anders, dat is inderdaad het direct herkennen van een toon zonder te zingen en/of zoeken.

Bij toondoofheid gaat het zover ik weet vooral om het relatieve aspect van geluiden horen. En dat doet deze test wel, alleen is het door de lengte van sommige stukken (en de snelheid) uitdagender op andere vlakken waardoor je het geen test meer kan noemen voor enkel toondoofheid.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Pellek schreef: ..ehm dat is een wat vreemde interpretatie. Toondoofheid is niks kunnen nazingen, niet kunnen horen of er verschil zit tussen 2 verschillende tonen, etc. Absoluut gehoor is weer iets anders, dat is inderdaad het direct herkennen van een toon zonder te zingen en/of zoeken.

Bij toondoofheid gaat het zover ik weet vooral om het relatieve aspect van geluiden horen. En dat doet deze test wel, alleen is het door de lengte van sommige stukken (en de snelheid) uitdagender op andere vlakken waardoor je het geen test meer kan noemen voor enkel toondoofheid.
Die interpretatie komt denk ik voort uit een conservatoriumstudente met wie ik daarover eens heb staan kletsen.
Zij was bezig met oefenen op het blind benoemen van op een piano aangeslagen tonen en akkoorden.
Wat mij bijstaat was dat mensen die het niet konden benoemen, volgens haar toondoof waren.

Nu kan ik iets wat ik hoor, vrijwel direct foutloos in de juiste toonsoort nazingen en in de meeste gevallen kan ik het ook op bas vaak meteen naspelen.
Maar tonen en akkoorden benoemen, daar heb ik nooit op geoefend, dus kan ik het niet.

Wat mij volgens de eerder genoemde muzieklerares toondoof maakt, ook omdat ik beter stem met referentie, als een piano of stemvork.


Het schiet me nu wel te binnen, dat ik met haar wel vaker discussies had over wat een begrip inhield, toen sprak ze nog niet zo lang Nederlands.
Dat zorgde er voor dat ze me regelmatig vroeg om een gehanteerd begrip nader te verklaren.
Als ik dan vroeg wat ze dacht wat het inhield, kwam er regelmatig iets anders uit dan de oorspronkelijke betekenis.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

91.7% Correct :D dat had ik niet verwacht!!
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Peachabell schreef:
Pellek schreef: ..ehm dat is een wat vreemde interpretatie. Toondoofheid is niks kunnen nazingen, niet kunnen horen of er verschil zit tussen 2 verschillende tonen, etc. Absoluut gehoor is weer iets anders, dat is inderdaad het direct herkennen van een toon zonder te zingen en/of zoeken.

Bij toondoofheid gaat het zover ik weet vooral om het relatieve aspect van geluiden horen. En dat doet deze test wel, alleen is het door de lengte van sommige stukken (en de snelheid) uitdagender op andere vlakken waardoor je het geen test meer kan noemen voor enkel toondoofheid.
Die interpretatie komt denk ik voort uit een conservatoriumstudente met wie ik daarover eens heb staan kletsen.
Zij was bezig met oefenen op het blind benoemen van op een piano aangeslagen tonen en akkoorden.
Wat mij bijstaat was dat mensen die het niet konden benoemen, volgens haar toondoof waren.

Nu kan ik iets wat ik hoor, vrijwel direct foutloos in de juiste toonsoort nazingen en in de meeste gevallen kan ik het ook op bas vaak meteen naspelen.
Maar tonen en akkoorden benoemen, daar heb ik nooit op geoefend, dus kan ik het niet.

Wat mij volgens de eerder genoemde muzieklerares toondoof maakt, ook omdat ik beter stem met referentie, als een piano of stemvork.


Het schiet me nu wel te binnen, dat ik met haar wel vaker discussies had over wat een begrip inhield, toen sprak ze nog niet zo lang Nederlands.
Dat zorgde er voor dat ze me regelmatig vroeg om een gehanteerd begrip nader te verklaren.
Als ik dan vroeg wat ze dacht wat het inhield, kwam er regelmatig iets anders uit dan de oorspronkelijke betekenis.
:lol: Natuurlijk is het weer een conservatorium student. Absoluut gehoor is niet iets wat je moet willen, het voegt niks toe. Hooguit dat je sneller kan meedoen met iets, maar voor het schrijven van muziek is het niet nodig. Persoonlijk geniet ik ook eigenlijk juist van foutjes die ik maak waaruit weer iets mooiers komt.

En die theorie, ach ja, dat maakt je niet toondoof. Alsof iemand die geen letter leest geen verhalenverteller kan zijn.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Wow, 97%....... dat had ik niet verwacht......

Ik snapte de opgave eigenlijk niet en ik deed maar wat (ik dacht dat moest). Schijnt dus te werken :)
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

:worship: :lol:
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

Bericht door BassEnders »

80.6% .. maar eigenlijk moet er 10% bij want mijn vrouw praatte tegen me.
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

onlangs met een blinde percussionist samengespeeld.
hij kon zeggen in welke toonaard we speelden, individuele tonen benoemen, zeggen welke snaar van de violiste onstemd was en of die snaar te hoog of te laag stond gestemd stond.:-)
hij zei dat hij een absoluut gehoor had, enkel complexe akkoorden benoemen was moeilijk.
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Re: Test toondoofheid

Bericht door Toon Doof »

0%

of wat had je gedacht?
...for what it's worth.
dejohan
Berichten: 2787
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Test toondoofheid

Bericht door dejohan »

:worship: :worship: :worship:
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7631
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Re: Test toondoofheid

Bericht door Maarten_E »

HAHA, ga stuk hier! :worship:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Plaats reactie