Test toondoofheid
Nee toondoofheid heeft hier niks mee te maken.
Een simpele test zou zijn om 2 toonladders na elkaar te laten horen en dan te laten vragen welke hoger is bijvoorbeeld. Of iets anders. Dit is inderdaad meer een geheugen/oplet spelletje dan toondoofheid. Maar heej het zorgt voor discussies en traffic naar die website.
Een simpele test zou zijn om 2 toonladders na elkaar te laten horen en dan te laten vragen welke hoger is bijvoorbeeld. Of iets anders. Dit is inderdaad meer een geheugen/oplet spelletje dan toondoofheid. Maar heej het zorgt voor discussies en traffic naar die website.
- Peachabell
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38
Mijn interpretatie van toondoofheid is dat een op een piano aangeslagen toets (en/of akkoord), niet blind benoemd kan worden.
Als je dat wel foutloos kunt, heb je een absoluut gehoor. (Mensen met een absoluut gehoor kunnen ook foutloos stemmen zonder stemapparaat of andere referentie)
Als dat je absoluut niet lukt, ben je toondoof.
De meeste mensen zijn iets er tussen in.
Als je dat wel foutloos kunt, heb je een absoluut gehoor. (Mensen met een absoluut gehoor kunnen ook foutloos stemmen zonder stemapparaat of andere referentie)
Als dat je absoluut niet lukt, ben je toondoof.
De meeste mensen zijn iets er tussen in.
- Hvitekrist
- Berichten: 3391
- Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43
..ehm dat is een wat vreemde interpretatie. Toondoofheid is niks kunnen nazingen, niet kunnen horen of er verschil zit tussen 2 verschillende tonen, etc. Absoluut gehoor is weer iets anders, dat is inderdaad het direct herkennen van een toon zonder te zingen en/of zoeken.Peachabell schreef:Mijn interpretatie van toondoofheid is dat een op een piano aangeslagen toets (en/of akkoord), niet blind benoemd kan worden.
Als je dat wel foutloos kunt, heb je een absoluut gehoor. (Mensen met een absoluut gehoor kunnen ook foutloos stemmen zonder stemapparaat of andere referentie)
Als dat je absoluut niet lukt, ben je toondoof.
De meeste mensen zijn iets er tussen in.
Bij toondoofheid gaat het zover ik weet vooral om het relatieve aspect van geluiden horen. En dat doet deze test wel, alleen is het door de lengte van sommige stukken (en de snelheid) uitdagender op andere vlakken waardoor je het geen test meer kan noemen voor enkel toondoofheid.
- Peachabell
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38
Die interpretatie komt denk ik voort uit een conservatoriumstudente met wie ik daarover eens heb staan kletsen.Pellek schreef: ..ehm dat is een wat vreemde interpretatie. Toondoofheid is niks kunnen nazingen, niet kunnen horen of er verschil zit tussen 2 verschillende tonen, etc. Absoluut gehoor is weer iets anders, dat is inderdaad het direct herkennen van een toon zonder te zingen en/of zoeken.
Bij toondoofheid gaat het zover ik weet vooral om het relatieve aspect van geluiden horen. En dat doet deze test wel, alleen is het door de lengte van sommige stukken (en de snelheid) uitdagender op andere vlakken waardoor je het geen test meer kan noemen voor enkel toondoofheid.
Zij was bezig met oefenen op het blind benoemen van op een piano aangeslagen tonen en akkoorden.
Wat mij bijstaat was dat mensen die het niet konden benoemen, volgens haar toondoof waren.
Nu kan ik iets wat ik hoor, vrijwel direct foutloos in de juiste toonsoort nazingen en in de meeste gevallen kan ik het ook op bas vaak meteen naspelen.
Maar tonen en akkoorden benoemen, daar heb ik nooit op geoefend, dus kan ik het niet.
Wat mij volgens de eerder genoemde muzieklerares toondoof maakt, ook omdat ik beter stem met referentie, als een piano of stemvork.
Het schiet me nu wel te binnen, dat ik met haar wel vaker discussies had over wat een begrip inhield, toen sprak ze nog niet zo lang Nederlands.
Dat zorgde er voor dat ze me regelmatig vroeg om een gehanteerd begrip nader te verklaren.
Als ik dan vroeg wat ze dacht wat het inhield, kwam er regelmatig iets anders uit dan de oorspronkelijke betekenis.
Natuurlijk is het weer een conservatorium student. Absoluut gehoor is niet iets wat je moet willen, het voegt niks toe. Hooguit dat je sneller kan meedoen met iets, maar voor het schrijven van muziek is het niet nodig. Persoonlijk geniet ik ook eigenlijk juist van foutjes die ik maak waaruit weer iets mooiers komt.Peachabell schreef:Die interpretatie komt denk ik voort uit een conservatoriumstudente met wie ik daarover eens heb staan kletsen.Pellek schreef: ..ehm dat is een wat vreemde interpretatie. Toondoofheid is niks kunnen nazingen, niet kunnen horen of er verschil zit tussen 2 verschillende tonen, etc. Absoluut gehoor is weer iets anders, dat is inderdaad het direct herkennen van een toon zonder te zingen en/of zoeken.
Bij toondoofheid gaat het zover ik weet vooral om het relatieve aspect van geluiden horen. En dat doet deze test wel, alleen is het door de lengte van sommige stukken (en de snelheid) uitdagender op andere vlakken waardoor je het geen test meer kan noemen voor enkel toondoofheid.
Zij was bezig met oefenen op het blind benoemen van op een piano aangeslagen tonen en akkoorden.
Wat mij bijstaat was dat mensen die het niet konden benoemen, volgens haar toondoof waren.
Nu kan ik iets wat ik hoor, vrijwel direct foutloos in de juiste toonsoort nazingen en in de meeste gevallen kan ik het ook op bas vaak meteen naspelen.
Maar tonen en akkoorden benoemen, daar heb ik nooit op geoefend, dus kan ik het niet.
Wat mij volgens de eerder genoemde muzieklerares toondoof maakt, ook omdat ik beter stem met referentie, als een piano of stemvork.
Het schiet me nu wel te binnen, dat ik met haar wel vaker discussies had over wat een begrip inhield, toen sprak ze nog niet zo lang Nederlands.
Dat zorgde er voor dat ze me regelmatig vroeg om een gehanteerd begrip nader te verklaren.
Als ik dan vroeg wat ze dacht wat het inhield, kwam er regelmatig iets anders uit dan de oorspronkelijke betekenis.
En die theorie, ach ja, dat maakt je niet toondoof. Alsof iemand die geen letter leest geen verhalenverteller kan zijn.
- Bernardduur
- peetOhm
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53
- BassEnders
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36
onlangs met een blinde percussionist samengespeeld.
hij kon zeggen in welke toonaard we speelden, individuele tonen benoemen, zeggen welke snaar van de violiste onstemd was en of die snaar te hoog of te laag stond gestemd stond.
hij zei dat hij een absoluut gehoor had, enkel complexe akkoorden benoemen was moeilijk.
hij kon zeggen in welke toonaard we speelden, individuele tonen benoemen, zeggen welke snaar van de violiste onstemd was en of die snaar te hoog of te laag stond gestemd stond.
hij zei dat hij een absoluut gehoor had, enkel complexe akkoorden benoemen was moeilijk.
Re: Test toondoofheid
HAHA, ga stuk hier!
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.
Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.