toPick -het plectrum topic-

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

toPick -het plectrum topic-

Bericht door bobbelmans »

Het plectrum topic.
Leek me wel leuk.

Welke plectrums gebruik jij?
Welke zijn goedkoop? Welke goed? Welke absoluut niet?
Hoe gebruik jij je plectrum? Lekker palmmuten? Lekker downstroaken? Andere technieken? Leuke filmpjes?

Zelf gebruik ik Dunlops .71 (de roze) en ben ik erg van het downstroken. Palmmuten vind ik erg lekker klinken.
Ik heb gisteren eens zo'n driehoekige plectrum geprobeerd maar dat is ém niet voor mij.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Jaren geleden een keer een handvol plectra gekocht en de twee die ik het meest gebruik zijn de oranje van Dunlop of die kleine rode jazz plectra
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ik gebruik (als ik er al eentje gebruik) meestal vrij slappe plectrums. De laatste tijd probeer ik wat Bobby Vega dingetjes, dan is een plectrum wel aardig onmisbaar :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik gebruik het liefst Fender (wat er verder opstaat, is niet helemaal duidelijk meer, volgens mij iets van Corona CA) van 1,14 mm. Deze voelen het lekkerst tussen mijn vingers, mede doordat ze aan weerskanten geribbeld zijn: die gladde willen nogal eens uit mijn vingers glippen als mijn jatten wat bezweet zijn. Dunner dan 1,14 vind ik niet fijn spelen want die gaan teveel flubberen vind ik, en dikkere spelen me te zwaar.
Het enige nadeel van deze plectrums vind ik dat ze nogal snel slijten. Vooral met een optreden, waarbij ik meestal toch iets harder aansla (enthousiasme denk ik), kan ik het plectrum na ieder nummer wel weggooien omdat er dan geen puntje meer over is...
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Ik gebruik er geen om de eenvoudige reden dat ik die niet kan vasthouden , daarmee bedoel ik dat deze steeds wegschuiven tussen mijn vingers.
Om de een of andere reden heb ik geen grip op mijn vingers , kan ook geen ei uit zo een kartonnen doosje halen enkel met mijn vingers :? :roll:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Ik heb een oud lucifersdoosje vol met plectrums. Het Jazz III plectrum van Jim Dunlop komt daar het meest in voor.
Daarnaast heb ik er nog een aantal in verschillende maten, vormen, hardheden en materialen.

De zachtere gebruik ik eerder voor gitaar, de hardere en dikkere voor bas.

Afbeelding

De meeste van de plectrums die ik gebruik heb ik trouwens gevonden. In eerste instantie heb ik met plectrum leren spelen.
Omdat ik vaak m'n plectrum kwijt was, leerde ik vervolgens alles in fingerstyle te spelen. Sindsdien vind ik plectrums.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

heb jarenlang de 1mm driehoekjes van Dunlop gespeeld totdat ik een paar jaar geleden een lange studio sessie deed met Bas Maas van Doro/After Forever: op zijn aanraden heb ik de 2mm Dunlop Gator stubbies een kans gegeven.
we hebben toen de sounds en waves van verschillende picks eens naast mekaar gelegd en toen was de gigantische verbetering in tone duidelijk te horen en ook zichtbaar in de wave forms.

sindsdien gebruik ik alleen nog maar die 2mm stubbies want tone is King.

extra voordeel was dat mn plectrum techniek enorm verbeterde want ups en downs gingen in een keer een stuk gemakkelijker en ik kon de pick makkelijker stabiel houden.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Hier de roze Dunlop Tortex, 1 mm. Ik maak er wel altijd met een mes wat krassen in voor gebruik zodat ie niet zo glad meer is, ze glijden anders wel eens uit mijn handen als ik flink zweet op een podium. Ik heb ook wel eens dikker geprobeerd, maar kon daar niet echt vriendjes mee worden. Die 1 mm vind ik hard zat, ik vind het juist wel fijn als ze nog een klein beetje meebuigen :)
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Gebruikt iemand ook een plectrum houder?
Er zijn van die houders waar er een aantal inkunnen die je op je bas kan plakken.
Persoonlijk hoeft het van mij niet (ik steek ze wel tussen mijn slagplaat) maar een gitarist van mijn vorige bandje vond het erg handig.

Ik ga na Stinky z'n verhaal eens zo'n dikke proberen.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

In de regel deze Big Stubby:
Afbeelding
Bij niet-gebruiken steekt-ie achter de slagplaat, zowel op de '79 Fendâh als op de PeterBuilt OTM-P

Als ik de PeterBuilt BM-P (met gold anodized slagplaat) gebruik is het ook hier een roze Dunlop
Afbeelding
Die past beter achter de niet zo buigzame alu slagplaat. En de kleur valt lekker op, mocht-ie onverhoopt op een donker podium vallen.

Ik speel graag met stevige plectra. Die Stubby bevalt me prima.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Bericht door Sjtevel 1984 »

Misschien een vreemde eend in de bijt, maar áls ik al met plectrum speel....
Bijlagen
image.jpg
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Ik gebruik nu Dunlop mediums, maar met plectrum heb ik steeds dat ze steeds verder naar beneden glijden.
Afbeelding
Ik zoek eigenlijk zoiets als de big stubby, met een holle ruimte waar ik mijn duim in kan leggen, maar dan niet zo dik...
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26190
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ze zijn er in verschillende diktes, misschien heb je daar wat aan?
Afbeelding
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Zal eens op onderzoek gaan, ik heb zelf de 3mm versie. Die celluloid zijn dan weer light/medium/heavy, dus geen exacte diktes...
Eigenlijk vindt ik de vorm van de stubbies iets te klein, maar ze maken blijkbaar ook driehoeken... :)
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Bericht door WahWow »

Ik heb een paarse, blauwe en groene Triangle Tortex® Triangle https://www.jimdunlop.com/product/Tortex%C2%AE-Triangle door de textuur wat warmer. De paarse is me te dik. De groene gebruik ik het meest. (de maten zijn er in de loop der jaren vanaf gesleten)

En ik heb al meer dan tien jaar een Ibanez ACE161H Heavy Pick white https://en.euroguitar.com/accessory/iban ... 46713.html. Deze geeft meer attack en is veel gladder dan de Tortex waardoor hij heel fijn speelt.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Plaats reactie