Optreden in het verre buitenland
Optreden in het verre buitenland
Ik heb een vraagje voor degenen die wel eens in het buitenland optreden, waarbij ik met name doel op optredens waarbij je met het vliegtuig moet vanwege de afstand.
Hoe gaat dat met apparatuur, gaan er eigen cabs, versterkers etc in een flightcase mee of wordt er lokaal geregeld dat er een backline staat zodat je enkel je bas mee hoeft te nemen ?
En indien je alles zelf mee neemt, wat moet je regelen, waar moet je op letten (dingen als preamp buisje uit de versterker halen als die in het ruim gaat bijvoorbeeld), welke valkuilen zijn er ?
Hoe gaat dat met apparatuur, gaan er eigen cabs, versterkers etc in een flightcase mee of wordt er lokaal geregeld dat er een backline staat zodat je enkel je bas mee hoeft te nemen ?
En indien je alles zelf mee neemt, wat moet je regelen, waar moet je op letten (dingen als preamp buisje uit de versterker halen als die in het ruim gaat bijvoorbeeld), welke valkuilen zijn er ?
In de meeste gevallen wordt er een backline geregeld, simpelweg omdat de kosten daarvan niet opwegen tegen de idiote transportkosten (heen en terug!) van een volledige eigen backline En als je kijkt hoeveel versterkers er door bedrijven dagelijks verstuurd worden met een vliegtuig, zou ik me er niet teveel zorgen om maken mocht je toch één en ander mee willen nemen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Ik ken verhalen over bands die zelfs nieuwe instrumenten kochten in het land van aankomst. De transportkosten voor de backline waren zo hoog dat het voordeliger was om nieuwe gitaren te kopen en enkel terug (extra)bagage in te checken... Dus, dat is afhankelijk van je bestemming ok nog een optie.
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Zelfs professionele bands huren grotendeels hun backline. Vaak zorgen de fabrikanten van die backlines ook wel dat er in die landen wat beschikbaar is. Maar ja, daar moet je dan wel bekend en beroemd voor zijn he? Gewoon huren dus. Inclusief een brakke basgitaar, want je mooie, dure eigen bas vervoeren met de plane...neen.
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11915
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Heb nu een aantal optredens gedaan in het buitenland. Wat wij meenamen waren; eigen gitaren/bassen (daar boek je beter een extra stoel voor, er zijn op de eerste reis naar het buitenland een aantal dikke barsten in de lak van een van de gitaren gekomen door de temperatuursverschillen in het ruim) en eigen effecten. De rest werd vanuit daar geregeld!
- Joost van Laake
- Berichten: 2799
- Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33
Op gitaren, effecten, kabels en drum breakables na nemen de meeste bands geen backline mee in het vliegtuig.
Amps en cabs zijn te groot en te zwaar om mee te vliegen. Je betaalt dan een kapitaal voor het overgewicht.
Met een beetje pech betaal je sowieso een klein beetje extra omdat je bas koffer vrij groot is.
Dit kan je bij het boeken van de tickets al uitzoeken.
Meestal worden er door de band afspraken gemaakt met de tourboeker of organisatie over de rest van de backline.
Als je ter plekke met een bus gaat reizen kan je kiezen om voor de tour een complete backline te laten huren.
Anders kan je het ook per zaal/evenement laten regelen.
Er zijn een hoop goede cases voor je bas/gitaar waarmee je prima kunt vliegen.
Zo lang je instrument stevig in de koffer zit mag het geen probleem zijn.
Gewoon je snaren een stukje omlaag stemmen om de kou te compenseren en you're good to go.
De simpelste oplossing is vaak 1 grote duffelbag waar je 3 koffers in kwijt kan.
Je kan ook een case aanschaffen waar 3 bassen/gitaren in passen.
John Wood in Rotterdam maakt deze bijvoorbeeld (op maat naar de wensen van de klant).
Amps en cabs zijn te groot en te zwaar om mee te vliegen. Je betaalt dan een kapitaal voor het overgewicht.
Met een beetje pech betaal je sowieso een klein beetje extra omdat je bas koffer vrij groot is.
Dit kan je bij het boeken van de tickets al uitzoeken.
Meestal worden er door de band afspraken gemaakt met de tourboeker of organisatie over de rest van de backline.
Als je ter plekke met een bus gaat reizen kan je kiezen om voor de tour een complete backline te laten huren.
Anders kan je het ook per zaal/evenement laten regelen.
Er zijn een hoop goede cases voor je bas/gitaar waarmee je prima kunt vliegen.
Zo lang je instrument stevig in de koffer zit mag het geen probleem zijn.
Gewoon je snaren een stukje omlaag stemmen om de kou te compenseren en you're good to go.
De simpelste oplossing is vaak 1 grote duffelbag waar je 3 koffers in kwijt kan.
Je kan ook een case aanschaffen waar 3 bassen/gitaren in passen.
John Wood in Rotterdam maakt deze bijvoorbeeld (op maat naar de wensen van de klant).
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Bij fly-in shows, bas + wat pedaaltjes mee. De rest van de backline wordt dan lokaal door de promoter geregeld.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is de "odd-sized" luggage, en daar komen gitaren/bassen en drumspullen ook bij terecht. Iets lager stemmen, theedoek over de snaren/hals. Koffer goed inwikkelen met een laag vershoudfolie, laag ducttape over de sluitingen van de koffer en good to go. Nog nooit problemen mee gehad.Marvanni schreef:Wel es uit het raam gekeken bij het inladen van de bagage?
Dat is soms (vaak?) echt gooi en smijtwerk... Dus ik zou zeker kijken of je de gitaren als handbagage mee kan nemen.
Ik weet overigens niet of er een aparte 'bagagestroom' bestaat voor gevoelige spullen (wel voor kinderbuggies ).
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb daar 'n goedkope oude japanse (Boston) precisionbass voor aangeschaft, was 45 euro met 'n beetje opknapwerk. Klinkt prima en zit in 'n stevige kunstof flightcase met de snoeren en wat reserve snaren. Verder VT Bass DI en tuner pedaal tussen m'n kleren in de tas en ik hoef me nergens zorgen over te maken.
Als je bas in een normale tas zit en je vliegt met een goede maatschappij (KLM) kun je 'm gewoon meenemen als handbagage. Dan staat 'ie voorin het vliegtuig en betaal je niks extra's. Odd size is voor je toetsenist handig. Bassen huren zou ik nooit doen, amps wel..
Een keer de vraag gekregen op een terugreis of ik wel m'n bas meemocht, label van de heenreis zat er nog aan en toen ik die liet zien was alles in orde. Gewoon doen alsof je achterlijk bent, van niks weet en er gewoon maar vanuit gaat dat je bas als handbagage mee mag helpt ook
Een keer de vraag gekregen op een terugreis of ik wel m'n bas meemocht, label van de heenreis zat er nog aan en toen ik die liet zien was alles in orde. Gewoon doen alsof je achterlijk bent, van niks weet en er gewoon maar vanuit gaat dat je bas als handbagage mee mag helpt ook
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley