Optreden in het verre buitenland

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Optreden in het verre buitenland

Bericht door phoerd »

Ik heb een vraagje voor degenen die wel eens in het buitenland optreden, waarbij ik met name doel op optredens waarbij je met het vliegtuig moet vanwege de afstand.
Hoe gaat dat met apparatuur, gaan er eigen cabs, versterkers etc in een flightcase mee of wordt er lokaal geregeld dat er een backline staat zodat je enkel je bas mee hoeft te nemen ?
En indien je alles zelf mee neemt, wat moet je regelen, waar moet je op letten (dingen als preamp buisje uit de versterker halen als die in het ruim gaat bijvoorbeeld), welke valkuilen zijn er ?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

In de meeste gevallen wordt er een backline geregeld, simpelweg omdat de kosten daarvan niet opwegen tegen de idiote transportkosten (heen en terug!) van een volledige eigen backline :) En als je kijkt hoeveel versterkers er door bedrijven dagelijks verstuurd worden met een vliegtuig, zou ik me er niet teveel zorgen om maken mocht je toch één en ander mee willen nemen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Ik ken verhalen over bands die zelfs nieuwe instrumenten kochten in het land van aankomst. De transportkosten voor de backline waren zo hoog dat het voordeliger was om nieuwe gitaren te kopen en enkel terug (extra)bagage in te checken... :facepalm: Dus, dat is afhankelijk van je bestemming ok nog een optie.
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Zelfs professionele bands huren grotendeels hun backline. Vaak zorgen de fabrikanten van die backlines ook wel dat er in die landen wat beschikbaar is. Maar ja, daar moet je dan wel bekend en beroemd voor zijn he? Gewoon huren dus. Inclusief een brakke basgitaar, want je mooie, dure eigen bas vervoeren met de plane...neen.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Heb nu een aantal optredens gedaan in het buitenland. Wat wij meenamen waren; eigen gitaren/bassen (daar boek je beter een extra stoel voor, er zijn op de eerste reis naar het buitenland een aantal dikke barsten in de lak van een van de gitaren gekomen door de temperatuursverschillen in het ruim) en eigen effecten. De rest werd vanuit daar geregeld!
Gebruikersavatar
Marvanni
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:55

Bericht door Marvanni »

Wel es uit het raam gekeken bij het inladen van de bagage?
Dat is soms (vaak?) echt gooi en smijtwerk... Dus ik zou zeker kijken of je de gitaren als handbagage mee kan nemen.
Ik weet overigens niet of er een aparte 'bagagestroom' bestaat voor gevoelige spullen (wel voor kinderbuggies ;) ).
Gebruikersavatar
Joost van Laake
Berichten: 2799
Lid geworden op: 10 apr 2006, 13:33

Bericht door Joost van Laake »

Op gitaren, effecten, kabels en drum breakables na nemen de meeste bands geen backline mee in het vliegtuig.
Amps en cabs zijn te groot en te zwaar om mee te vliegen. Je betaalt dan een kapitaal voor het overgewicht.
Met een beetje pech betaal je sowieso een klein beetje extra omdat je bas koffer vrij groot is.
Dit kan je bij het boeken van de tickets al uitzoeken.

Meestal worden er door de band afspraken gemaakt met de tourboeker of organisatie over de rest van de backline.
Als je ter plekke met een bus gaat reizen kan je kiezen om voor de tour een complete backline te laten huren.
Anders kan je het ook per zaal/evenement laten regelen.

Er zijn een hoop goede cases voor je bas/gitaar waarmee je prima kunt vliegen.
Zo lang je instrument stevig in de koffer zit mag het geen probleem zijn.
Gewoon je snaren een stukje omlaag stemmen om de kou te compenseren en you're good to go.
De simpelste oplossing is vaak 1 grote duffelbag waar je 3 koffers in kwijt kan.
Je kan ook een case aanschaffen waar 3 bassen/gitaren in passen.
John Wood in Rotterdam maakt deze bijvoorbeeld (op maat naar de wensen van de klant).
Afbeelding
Main tools: Peterbuilt CS-P & T-Sonic | Lakland Skyline DJ04 | EICH TH 900 | EICH 612XL | SansAmp Paradriver DI |
Feestboek
Orkestje: All For Nothing
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Bij fly-in shows, bas + wat pedaaltjes mee. De rest van de backline wordt dan lokaal door de promoter geregeld.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Marvanni schreef:Wel es uit het raam gekeken bij het inladen van de bagage?
Dat is soms (vaak?) echt gooi en smijtwerk... Dus ik zou zeker kijken of je de gitaren als handbagage mee kan nemen.
Ik weet overigens niet of er een aparte 'bagagestroom' bestaat voor gevoelige spullen (wel voor kinderbuggies ;) ).
Dat is de "odd-sized" luggage, en daar komen gitaren/bassen en drumspullen ook bij terecht. Iets lager stemmen, theedoek over de snaren/hals. Koffer goed inwikkelen met een laag vershoudfolie, laag ducttape over de sluitingen van de koffer en good to go. Nog nooit problemen mee gehad.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
donk
Berichten: 540
Lid geworden op: 13 aug 2009, 16:01

Bericht door donk »

Ik heb daar 'n goedkope oude japanse (Boston) precisionbass voor aangeschaft, was 45 euro met 'n beetje opknapwerk. Klinkt prima en zit in 'n stevige kunstof flightcase met de snoeren en wat reserve snaren. Verder VT Bass DI en tuner pedaal tussen m'n kleren in de tas en ik hoef me nergens zorgen over te maken.
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Als je bas in een normale tas zit en je vliegt met een goede maatschappij (KLM) kun je 'm gewoon meenemen als handbagage. Dan staat 'ie voorin het vliegtuig en betaal je niks extra's. Odd size is voor je toetsenist handig. Bassen huren zou ik nooit doen, amps wel..

Een keer de vraag gekregen op een terugreis of ik wel m'n bas meemocht, label van de heenreis zat er nog aan en toen ik die liet zien was alles in orde. Gewoon doen alsof je achterlijk bent, van niks weet en er gewoon maar vanuit gaat dat je bas als handbagage mee mag helpt ook ;)
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Plaats reactie