Kabels van gitaarenbas.nl... ervaring???

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
arn
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 nov 2006, 01:37

Kabels van gitaarenbas.nl... ervaring???

Bericht door arn »

Hallo,

Ik zoek een nieuwe kabel voor mijn bas. Ik ben altijd zuinig met mijn kabels en met mijn laatste heb ik zeker 8 jaar gedaan. Hij doet het nog maar begint steeds meer bijgeluiden te geven bij beweging...

Ik zoek een hele soepele kabel. Ik heb ooit een dure kabel gekocht die op het podium onbruikbaar bleek omdat hij zo stug was dat hij constant opgerold bleef liggen of in de knoop kwam (ik ben nogal beweeglijk). Hij moet 6 meter lang zijn en met een haakse neutrik silent plug. Vanzelf sprekend van goede kwaliteit ;-)

Je komt dan snel bij Klotz (titanium of Lagrange) uit. Ik kwam ook deze site tegen: https://gitaarenbas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft iemand daar ervaring mee?

Laat maar eens weten... Groet, Arn
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Tja, het is dus eigenlijk gewoon 'zelfbouw'. Als je een beetje met een soldeerbout om kunt gaan, kun je dit ook prima zelf maken voor minder :) Anders ziet het er verder wel ok uit, maar meer weet ik er niet van.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Dat ze onderscheid maken tussen gitaar- en baskabels zegt al genoeg. Snake oil.
Alle instrumentkabels klinken hetzelfde. Trap niet in de marketing onzin.

Slim is dus te gaan voor de Klotz VINA0600 59er Vintage gitaarkabel met haakse plug 6 m voor 15,50 euro want dat is een normale prijs voor een koperdraad met twee jackpluggen eraan en een deftig manteltje eromheen.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Wát een belachelijke prijzen zeg...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Nou ja, dat alles hetzelfde klinkt is niet helemaal waar en dat is vrij simpele natuurkunde :) Voor basgitaar is een dikkere kabel prettiger dan een gewone gitaarkabel vaak heeft, omdat de pieken groter zijn. Eigenlijk heb je een dikke koperdraad nodig en inderdaad een goed isolerende mantel en daar zitten de kosten in. Geen idee of die Klotz dat heeft hoor, maar er is wel degelijk verschil hoorbaar tussen een simpele kabel en een iets duurdere. Bij mij ligt de grens bij die LaGrange-serie en de prijs daarvan...van alle kant-en-klare kabels heb ik nog niets gevonden dat beter klinkt, ook niet als het om hele dure kabels gaat. Zelf maken kan ook prima met dezelfde materialen en dan ben je een stuk goedkoper uit.

Die laatste categorie (hele dure) klinken natuurkundig en theoretisch natuurlijk ook weer anders en beter, maar dat hoor je echt allang niet meer. Tenzij je er eentje gekocht hebt, dan hoor je het wel natuurlijk :mrgreen:

Even een kleine disclaimer: voor optreden is het een stuk minder interessant, dan hoor je het verschil dat ik benoem ook allang niet meer. Bij het opnemen hoor ik het in ieder geval nog wel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Laten we niet een al 1000 maal uitgekauwde discussie gaan voeren. Ik heb nog geen verschillen kunnen horen, ook niet in ABX testen.
Met instrumentkabels niet, en ook niet met stereo interlinks in audiofiele geluidsinstallaties. Die van de bouwmarkt klinkt echt hetzelfde als een Siltech van over de 6000 euro (maar die laatste is dan weer wel gesmeed door elfjes onder het maanlicht).

Ennieweg, daar wil ik het verder bij laten. Ieder beestje zijn eigen feestje.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Jij bent ook ouder en mist al heel veel frequenties :mrgreen:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik zeg: beweeglijke bassist? Niks kabels, draadloos!!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4350
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Het belangrijkste bij een kabel is nog wel de connectie van de plug met de kabel. Gestoord word ik van die ruk kabels die kraken bij elke beweging. Kijk ook of de plug goed in de bas past. Ik heb zo nu en dan wel eens een glijkabel die er net een stukje uitgaat en het bromgeweld doet losbarsten.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Daarnaast heb ik toch ook wel het lieft een kabel waar een flight case overheen kan walsen zonder dat hij het begeeft. Daarom voor mij ook LaGrange. Goeie pluggen, dikke stevie mantel en klinken in de studio toch echt beter dan bv Fender kabels. my 2 cent.. Een eigenbouw van vergelijkbare materialen is net zo goed.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Bericht door dejohan »

Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Zelf heb ik al verschillende jaren hier een kabelset van: https://www.vikingcable.nl en ik ben er érg over te spreken. Nooit gezeur gedoe of wat dan ook, gewoon fijn spul.

Edit: heb er toen besteld met een beschermde mantel: flightcases eroverheen is geen probleem btw...
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Waar kun je het leukst online shoppen voor onderdelen als je zelf een kabel wilt maken?
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Op internet vermoed ik zomaar.
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Bijdehandje
Plaats reactie