Rechtsvormen voor een band

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Rechtsvormen voor een band

Bericht door koen van soelen »

Omdat we een beetje willen upscalen qua professionaliteit met de band zitten we te dubben of het handig is om de band in één of andere rechtsvorm te gieten. Dus een BV, een vereniging, VOF, alle muzikanten als ZZP'er, noem maar op.
Het zou handig zijn als we bijvoorbeeld studiotijd, het persen van LP's, en apparatuur kunnen inkopen met aftrek van de BTW, en factuurtjes kunnen sturen (hoef je dan niet meer die gageverlkaringen in te vullen?).
Hoe doe jullie dat?
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

met alle respect en begrip voor de situatie maar jullie moeten je eerst maar eens verdiepen in de vraag of jullie überhaupt een rechtsvorm nodig hebben.
alles wat je daar opsomt kost wat, daar zitten een hele hoop voorwaarden aan vast.

heel simpel gezegd: als jullie per gig niet meer dan (aantal bandleden) x €163 verdienen, dan heeft het helemaal geen zin om een rechtsvorm te beginnen.
neem maar eens contact op met de BD en de KvK en leg de situatie uit: zij zullen je alles kunnen uitleggen.
een uurtje zoeken op Google maakt je ook al een stuk wijzer btw.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Okee nou ja inderdaad moeten we dat in eerste instantie gaan uitzoeken ja. Daarom eigenlijk ook deze vraag, hebben we het nodig? En wat voor voor/nadelen zou zoiets voor ons opleveren? Een beetje kosten maken is natuurlijk logisch en ook niet erg. Voorlopig gaan we de grens van 163,- p.p. per gig toch niet over, dus dat is al iéts. BTW terug kunnen vorderen is natuurlijk een ander dingetje, dat zou leuk meegenomen zijn. Ik ga daar eens op googlen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

lees je eerst maar eens in Koen. :wink:
Gebruikersavatar
Marvanni
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:55

Bericht door Marvanni »

Ik weet niet hoe het specifiek met bands zit, maar om kosten/investeringen af te kunnen trekken van de belasting moet je ook voor de fiscus een ondernemer met winstoogmerk zijn. M.a.w. je moet met muziek je inkomen verdienen/ winst maken, als je de kosten van de belasting wilt aftrekken en BTW wilt gaan terugvragen.

Hier staat wel iets over een kostenvergoedingsbeschikking als je meer onkosten wilt opgeven dan je met de gageverklaringen kunt opgeven, maar als ik dit zo lees, heb je hier pas wat aan op het moment dat je ook daadwerkelijk meer verdiend dan de 163,- onkosten vergoeding p.p.p.o.

https://financieel.infonu.nl/belasting/4 ... -niet.html

Een VOF zou ik alleen doen, als je met zijn allen met een eigen BV in de VOF gaat, omdat je in een VOF hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schulden van een andere vennoot. Maar dan ben je al een grote band volgens mij, voor dat een BV uit kan.

Misschien een dooddoener, het klinkt mij al wel serieus als je bezig bent met platen persen etc., maar ik zou gewoon eens praten met een boekhouder/accountant voor de mogelijkheden. Een goede boekhouder verdient zichzelf dubbel en dwars terug!
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Stinky schreef:lees je eerst maar eens in Koen. :wink:
True, ik wou te snel gemakkelijk informatie scoren, maar eerst zelf wat moeite doen is de juiste manier om zoiets aan te pakken. Eerst maar eens wat googlen. Maar aangezien ik echt nul verstand van dit soort dingen heb hoopte ik hier wat hulp te vinden. Mischien is dit soort dingen voor onze band helemaal niet nodig hoor, maar ik wil het op z'n minst toch even verkennen.

Onze drummer en onze gitarist zijn ZZp'ers, die hebben ook allebei een boekhouder geloof ik, dus daar zouden ze best eens een babbeltje mee kunnen doen.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Marvanni schreef:Ik weet niet hoe het specifiek met bands zit, maar om kosten/investeringen af te kunnen trekken van de belasting moet je ook voor de fiscus een ondernemer met winstoogmerk zijn. M.a.w. je moet met muziek je inkomen verdienen/ winst maken, als je de kosten van de belasting wilt aftrekken en BTW wilt gaan terugvragen.

Hier staat wel iets over een kostenvergoedingsbeschikking als je meer onkosten wilt opgeven dan je met de gageverklaringen kunt opgeven, maar als ik dit zo lees, heb je hier pas wat aan op het moment dat je ook daadwerkelijk meer verdiend dan de 163,- onkosten vergoeding p.p.p.o.

https://financieel.infonu.nl/belasting/4 ... -niet.html

Een VOF zou ik alleen doen, als je met zijn allen met een eigen BV in de VOF gaat, omdat je in een VOF hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schulden van een andere vennoot. Maar dan ben je al een grote band volgens mij, voor dat een BV uit kan.

Misschien een dooddoener, het klinkt mij al wel serieus als je bezig bent met platen persen etc., maar ik zou gewoon eens praten met een boekhouder/accountant voor de mogelijkheden. Een goede boekhouder verdient zichzelf dubbel en dwars terug!
Bedankt voor de link! Daar staat al best wat nuttige info in, ook in de comments.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

163 euro x 5 (werkdagen) x 50 (weken)= 40.750 euro.... Als je daar boven komt..... Dan wordt het tijd voor een rechtsvorm...

Dus 163 euro x 2 x 30= 9780 euro.... Dat zou dan de bijverdienste zijn van 2x per week spelen tijdens het seizoen van 30 weken. Dan zou de 9780 euro makkelijk weggeboekt kunnen worden tegen gemaakte kosten. En komt je hoofd inkomen ergens anders vandaan. Dan is het niet meer dan een bijverdienste en kun je schuiven met baten en kosten. Maar niet meer.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie