Richlite fretboard... Any good?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Rieno schreef:Wow..dan was er ook vooral echt iets mis met je techniek als je in een jaar de frets wegspeelt :|
Iets met een vete? In hoeverre heeft techniek met het wegspelen van je fretten te maken?
Ik zou eerder denken aan te zacht materiaal of de invloed en het werken van de alu toets.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Nee, zeker geen vete :lol: Maar een Ovation waarbij de frets binnen een jaar weg zijn? Dan zie ik gelijk iemand voor me die enorm hard drukt en de snaren constant als schuurpapier langs de frets drukt. Kan me toch niet voorstellen dat het aan het fretmateriaal lag dan. Net zo bij mensen met fretloze bassen waarbij de slijpsporen in de toets staan zeg maar.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Rieno schreef:Nee, zeker geen vete :lol: <aar een Ovation waarbij de frets binnen een jaar weg zijn? Dan zie ik gelijk iemand voor me die enorm hard drukt en de snaren constant als schuurpapier langs de frets drukt. Kan me toch niet voorstellen dat het aan het fretmateriaal lag dan. Net zo bij mensen met fretloze bassen waarbij de slijpsporen in de toets staan zeg maar.
Ik deed op mijn fretloze best veel bends en vibrato's met roundwounds dus daar had ik wel last van sporen, op mijn gefrette behoud ik stiekem dezelfde speelstijl zonder al te veel slijtage op de frets. Ik gok nog steeds op inferieur staal van de frets, zeker omdat het een gtr betreft en dus niet hetzelfde te verduren heeft als een bas. Maar goed dit is het richlite hoekje en we dwarrelden al af naar Trespa en nu ben ik over frets bezig :o scuse me
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

We praten over nieuwe materialen en vervolgens doe je aan aannames op basis van andere materialen.... Het is handig als je bij jezelf ziet dat dat niet handig is/niet werkt. Dat is namelijk een neiging van jezelf om te denken in standaard patronen....

Afbeelding

Kaman is een helicopter fabricant. & ze maken gitaren. Ze hebben al heel lang ervaring met materialen die we nog altijd als exotisch ervaren.

Afbeelding
Hier een plaatje van de Ovation Applause. Dus een aluminium neck waarbij de frets uit dezelfde plaat aluminium zijn gefreesd. Dus vervangen ho maar.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Dat verklaart genoeg, aluminium is namelijk een stuk zachter dan staal, en met stalen snaren heb je de frets dan zo weg.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Oh joh, dat is een ander verhaal idd. De lullige opmerking had er niet bij gehoeven trouwens, de uitleg was genoeg :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Is niet de eerste keer. En is geen lullige opmerking. Als het goed is kan je er wat mee.

Frans
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie