Plek in de band?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Plek in de band?

Bericht door Rolandboer »

Ik speel nu grofweg 3 maanden met een gitarist en een drummer samen in een bandje. We repeteren 1 x per week en proberen daarnaast ook nog 1 dag in de week samen te komen om wat nieuwe riffs te bedenken, we hebben altijd maar 2 uur in de oefenruimte namelijk.
Nou begon het de eerste maand erg goed, we hadden binnen 3 weken (naar mijn idee) een aardig vet nummer staan (zonder zang weliswaar), maar we zijn de afgelopen 2 maanden heel erg aan het zoeken naar wat bij ons past..
Nou vind ik het niet erg dat we een beetje aan het zoeken zijn, maar ik heb elke week steeds meer het gevoel dat ik degene ben die dit 'zoeken' veroorzaakt, omdat ik een beperkte muzikale kennis heb en een kleine comfortzone qua genres.

Ik heb zelf 1,5 jaar in een metalband gespeeld onder het motto 'Voor de lol' waar ik het erg naar mijn zin had, helaas moest ik stoppen omdat ik op kamers ben gaan wonen in Groningen. In die band speelde ik lekker makkelijk de gitarist na, met hier en daar een kleine fill, op een lekker flink tempo van de drummer.
Nu speel ik met een blues-gitarist en een bluesy/funky-achtige drummer samen, wat gigantisch uit mijn comfort zone ligt. Het grootste probleem is echter de drumlijnen van de drummer, die vind ik erg moeilijk om iets op te bedenken wat in het nummer past..
De drummer speelt veel alternatieve ritmes en maatsoorten, heel veel kicks na de tel, lange fills waardoor ik de tel erg moeilijker vast kan houden en over het algemeen een drumstijl waar ik totaal niet bekend mee ben.

Nou voel ik mij dus een gigantisch beperkende factor in de band, aangezien ik samen met de drummer een solide basis moet neerleggen, maar dat gaat dus erg lastig. Aangezien ik gewend ben naar de gitarist te kijken maakt deze situatie het nog iets lastiger voor mij. Ik weet dus kort gezegd nog niet goed wat mijn plekje in deze band is.. Het resultaat van onze 3 invalshoeken is een soort stoner/bluesrock, erg afwisselend energieke, simpele stukken met rustige, lastige stukken qua ritme.

Wie o wie kan mij hier een beetje bij helpen? Is het voor mij dan toch noodzakelijk dat ik de 'drumbasics' beter ga leren kennen? Of moet ik misschien met een metronoom wat simpele basdeuntjes gaan oefenen zodat ik die op meerdere ritmes en maatsoorten kan spelen?
Ik heb het wel erg naar mijn zin met deze jongens, dus ik zit er nog langs niet zo erg mee dat ik er al over denk om een andere band te zoeken..

NB: Ik heb al wel een paar keer voorzichtig toegegeven dat de drumlijnen soms echt te moeilijk voor mij zijn, maar het is voor de drummer erg saai om alleen maar simpele drumlijnen te drummen zegt hij, hij drumt overigens al zo'n 9 jaar terwijl ik pas 2,5 jaar speel..
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Ik sta altijd aan de hi hat kant van de drummer want daar hoor je de groove en kan je beter communiceren met hem/haar.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

DiMarco schreef:Ik sta altijd aan de hi hat kant van de drummer want daar hoor je de groove en kan je beter communiceren met hem/haar.
Daar sta ik ook meestal, soms recht voor de drummer, naast de gitarist. Ik denk dat mijn probleem meer het niet herkennen van de drumlijnen is dan het goed horen van de drumlijnen. Ik kan het prima horen als hij na de tel de kick doet, maar ik heb belachelijk veel moeite met het meespelen van deze lijnen. Hele basic lijntjes meespelen wil wel, maar dan krijg ik commentaar 'dat ik maar X noten speel', dus dan probeer ik er wat origineels bij te verzinnen maar dit gaat tot nu toe meestal slecht..

Ik luister bijna alleen nog maar hardrock, metalcore en hardcore metal, dus ik hoor ook niet echt veel 'groovende' bands, misschien dat ik dan toch mijzelf als bassist meer moet ontwikkelen en wat andere genres gaan luisteren? Op die manier zal ik vast wel wat dingen beter gaan herkennen van de drummer denk ik?
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Interessante stukken van de repetitie opnemen en daar thuis mee meespelen. Ikzelf gebruik daarvoor dit handige toestel: Tascam GT-R1 maar er zijn nog andere toestellen op de markt die ongeveer hetzelfde doen.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

een eenheid vormen kan alleen als beiden naar mekaar toe groeien willen maar dan past een uitspraak als "simpel drummen is te saai voor mij" ook niet echt. imho.

er van uitgaande dat jij je als bassist kunt redden en geen totale noob bent, dan zouden jullie eerst eens moeten beginnen met samen simpele drum en baspartijen te laten locken.

ik weet zeker dat als jullie, vooral ook je drummer als ik je verhaal zo hoor, je meer gaan interesseren voor mekaar's partijen en wat jullie beiden precies aan't doen zijn, jullie vanzelf verbetering gaan merken.
jouw baspartijen worden sterker en zijn spel ook.
dan zijn jullie ook écht een ritmesectie.

daarnaast zou een breder muzikaal referentiekader je geen windeieren leggen als muzikant dus als je zelf al voelt dat je eens wat meer open zou moeten staan voor andere muziek en stijlen om als muzikant te groeien, dan zal dat gevoel wss wel kloppen.
luister gewoon hoe bassisten in de blues, of de funk, of de popmuziek hun partijen invullen en samenwerken met de drums. om maar ff een paar relevante stijlen te noemen.

volgens mij kun je er alleen maar sterker uitkomen zo.

één ding heb je al voor op vele anderen: je doet aan zelfreflectie en je bent eerlijk tegen jezelf.
en dat is imho al 50% vd oplossing.

ik wens je succes en houd je ons ook even op de hoogte van de vorderingen?
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

@Britsie, We nemen elke oefensessie de 'goede' stukken op met mijn mobiel, geen hele fantastische kwaliteit maar ik kan wel goed horen wat vooral de gitarist en drummer doen, zelf weet ik natuurlijk wel wat ik doe, maar ik zal wel vaker terug luisteren en strakker mee proberen te spelen.

@stinky, de drummer houdt zich al behoorlijk veel voor ons (en dan voornamelijk voor mij), maar meestal voegt hij langzamerhand steeds moeilijkere dingen doe, naarmate we verder met het nummer komen. Als we simpel spelen gaat het prima als ritmesectie, maar ik raak de draad nogal snel kwijt als hij afwijkt van de normale drumlijn.

We hebben nu zo'n beetje 50/50 energieke stukken (wat mijn straatje is) en rustige groovende stukken (wat hun straatje is). Dus ik waardeer het al dat we lekkere energieke stukken erin hebben waar ik mij wel comfortabel mee voel.
Over het algemeen heb ik een 'less is more' motto als bassist, als een simpele baslijn goed klinkt hoef ik daar niet moeilijke technieken aan toe te voegen vind ik. Maar de drummer vind mijn baslijntjes over het algemeen nog iets te simpel, of te weinig variatie hebben.

Heb je een aantal bands als concreet voorbeeld wat een leuke instappers zijn binnen de blues en funk genres? Over het algemeen houd ik niet echt van blues of bluesrock, maar ik kom ook niet echt verder dan een 5-tal bands in dat genre waar ik wel eens naar geluisterd heb. Ik ben dus nogal een noob in dat hele gebied qua muziek..

Ik zal de komende weken na de oefensessies mijn bevindingen proberen weer te geven, dat is voor mijzelf ook wel leuk om terug te lezen :)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dus als ik het goed begrijp liggen jullie speel- en mss ook ervaringsniveaus nog aardig uit mekaar.
tóch blijft mijn advies staan dat jullie meer naar mekaar toe moeten groeien en een échte, hechte twee-eenheid moeten gaan vormen.

en in jullie specifieke situatie lijkt het me toch diegene met de betere skills en de ruimere ervaring die wss het meeste moet gaan investeren in dat proces. imho.
maar het is het écht waard.

je kunt wel ook zelf proberen om je mss iets meer op het ritme en tempo concentreren als je drummer iets frivools gaat doen want hij vertrouwt er ook op dat jij gewoon vast blijft houden aan dat tempo.
jij bent een rots. :mrgreen:
soms helemaal onder de duivenpoep mss maar on-ver-stoor-baar. :wink:

wat die blues(rock) bands betreft, ben ik ook niet zo bekend maar ik kan wel een aantal toegankelijke namen bedenken: Joe Bonamassa, Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, John Mayer, Jeff Beck, Rory Gallagher, ouwe ZZ Top, Eric Clapton & co, The Nimmo Brothers, Ian Siegal, Kenny Wayne Sheppard enz enz.

de sterk begeleidende baslijnen en drumpatronen in dit genre zijn behoorlijk breed inzetbaar en zul je wss nog vaak tegenkomen in je carrière en geven een goeie basis voor de wat meer rockende dingen maar er zitten ook veel rustige, vullende en soms ook melodische licks en lijnen in. heel breed dus.

qua funk, soul en andere swingende pop is het scala bands waar je naar kunt luisteren wss nóg groter.
ga het toch ff proberen met een kort lijstje funky artiesten waar ik zelf veel naar geluisterd heb: Michael Jackson, George Clinton & Parliament, Stevie Wonder, Jamiroquai, Larry Graham, vrijwel alles van de platenlabels Motown en Stax, Tower Of Power, Level 42, Red Hot Chili Peppers, Defunkt, Earth, Wind & Fire, e.v.a.

genoeg geluld en getypt.
succes!
Haico

Bericht door Haico »

Rolandboer schreef:Nou voel ik mij dus een gigantisch beperkende factor in de band, aangezien ik samen met de drummer een solide basis moet neerleggen, maar dat gaat dus erg lastig. Aangezien ik gewend ben naar de gitarist te kijken maakt deze situatie het nog iets lastiger voor mij. Ik weet dus kort gezegd nog niet goed wat mijn plekje in deze band is.. Het resultaat van onze 3 invalshoeken is een soort stoner/bluesrock, erg afwisselend energieke, simpele stukken met rustige, lastige stukken qua ritme.
Ik zou een stapje terug doen. Laat de gitarist(en) het voortouw nemen. Werk ondertussen thuis aan je skills.

Wat Stinky zegt: Leer om onverstoorbaar rechtdoor te spelen.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Haico schreef:
Rolandboer schreef:Nou voel ik mij dus een gigantisch beperkende factor in de band, aangezien ik samen met de drummer een solide basis moet neerleggen, maar dat gaat dus erg lastig. Aangezien ik gewend ben naar de gitarist te kijken maakt deze situatie het nog iets lastiger voor mij. Ik weet dus kort gezegd nog niet goed wat mijn plekje in deze band is.. Het resultaat van onze 3 invalshoeken is een soort stoner/bluesrock, erg afwisselend energieke, simpele stukken met rustige, lastige stukken qua ritme.
Ik zou een stapje terug doen. Laat de gitarist(en) het voortouw nemen. Werk ondertussen thuis aan je skills.

Wat Stinky zegt: Leer om onverstoorbaar rechtdoor te spelen.
De gitarist neemt al voornamelijk het voortouw, omdat hij het wel leuk vind om aparte ritmes en maatsoorten te spelen. Meestal luister ik dan wat ik er van vind, dan probeer ik de basic dingetjes mee te spelen voor zover ik er wat bij kan bedenken.

Nog tips voor het rechtdoor spelen? Als de drummer fills doet veranderen de richtlijnen van mij vaak, o.a. de kick en af en toe de snare in sommige nummers. Zou een metronoom dan erg handig zijn? Dat ik mij voornamelijk focus op het tellen in plaats van de daadwerkelijke drumlijn?
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

https://www.guitar.ch/en/guitars/jamtrac ... racks.html

https://www.wikiloops.com/tracks/track-finder.php

https://www.youtube.com/results?search_ ... king+track

allemaal manieren om op een hele muzikale wijze te werken aan je timing en samenspel met drums.
probeer alleen te tellen in de eerste fase dat je een nummer net leert, de analyse fase maw.
zodra je door hebt hoe het ritme in mekaar zit en het tempo helder hebt, niet meer liggen tellen maar meer op je eigen gevoel voor ritme vertrouwen.
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Stinky schreef:een eenheid vormen kan alleen als beiden naar mekaar toe groeien willen maar dan past een uitspraak als "simpel drummen is te saai voor mij" ook niet echt. imho.
idd, je moet in dienst staan van het geheel. Voor mij ooit een reden geweest om een goede drummer de band uit te zetten .. teveel techniek en gefreak, te weinig in dienst van de muziek en sfeer die ik neer wilde zetten.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Over de omkerende snare/kick patronen .. gewoon stoïcijns met je voet doortellen en daarop doorspelen. Ook al is het patroon omgekeerd, of zijn er accenten buiten te tel, het tempo zou in feite hetzelfde moeten zijn.

En ik zou ook maar eens tegen de drummer zeggen dat technisch en ingewikkeld niet perse gelijk staat aan goed ;)
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Volledig eens met Haico, Nick & Marc. Als iedereen in de band maar zoveel mogelijk voor zichzelf gaat zitten pielen wordt het vanzelf helemaal niks. Het gaat niet om de hoeveelheid noten die je speelt, het gaat er om of je met zijn 3-en, 4-en of met hoeveel je ook bent, een strak en coherent geheel neer kunt zetten. Het voorbeeld van Marc over het uitrangeren van een drummer spreekt boekdelen. En als een drummer beweert dat-ie niet simpel kan spelen omdat het te saai voor hem is, dan gebruikt hij zijn vermeende techniek verkeerd en zijn oren helemaal niet. :mrgreen:
2 centjes van een :oudezak:

EDIT: Marc had inmiddels ook al iets dergelijks gezegd. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Momenteel ben ik heel bewust (en heel irritant voor mensen in de buurt van mijn kamer) hard aan het meetellen met mijn voet als ik met wat nummertjes meespeel, nu wordt ik me wel een stuk bewuster van mijn timing tijdens het spelen (en dan vooral tijdens kleine fills)

Het is niet zozeer dat de drummer geen 'saaie' dingen wil spelen, maar het wordt voor hem niet zo snel moeilijk als voor mij, dat heeft hij gelukkig ook wel in de gaten. Het gaat dus ook eigenlijk prima, zolang de gitarist, of ik zelf, de riffs bedenkt. Zodra hij iets bedenkt en voorstelt zijn het toch al technisch ingewikkeldere dingen. Ik sta best wel open voor nieuwe dingen en uitdagende stukken, maar ik heb het meeste plezier in simpele, energieke riffs met hier en daar wat lekker fills.
Onze speelstijlen verschillen dus wel aardig veel.

Over het 'de drummer de band uit kicken' gaat hem sowieso niet worden voor mij. De gitarist is een maatje van me en de drummer kent de gitarist weer. De stijl van de gitarist en de drummer komen ook wel redelijk overeen, dus dan zou ik alsnog niet veel verder kunnen met de gitarist denk ik..

Ik kijk het de komende weken wel even rustig aan hoe het gaat, we hebben ook nog steeds geen zanger, dus er staat nog niks vast gelukkig qua stijl en genre :)

Wel alvast bedankt voor het advies! Ik maak me nogal snel druk om dit soort dingen, als ik het idee krijg dat ik de boel een beetje op houd..
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Vraag eens je bandleden waar zij hun inspiratie concreet vandaan halen wat betreft muziek en genres. Of probeer eens samen met alleen de drummer te jammen. Hoeft verder niks van te komen, maar gewoon om te oefenen zodat je een feeling krijgt voor de momenten waarop de drummer iets anders gaat doen en hoe je daarop in kan spelen.

Ik ben van mening dat je met de meeste rock genres prima gewoon kunt doorspelen tijdens een fill van je drummer, maar als het toch meer in de kant van funk of blues gaat, is het ook belangrijk dat je juist die punten aanvoelt.
Plaats reactie