Plek in de band?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Het is inderdaad wel heel leerzaam. Ik speel tegenwoordig in een psychedelische bluesband waar binnen de nummers ook wordt geimproviseerd, en je moet heel scherp zijn. De nummers kennen wel een "logische" opbouw maar in de soli en bruggen weet je nooit hoe lang iets duurt.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De drummer is blijkbaar heel bewust moeilijke partijen thuis aan het oefenen. En gooit dat erdoor tijdens de jamsessie. Ik denk dat het helpt om dat te benoemen. EN vervolgens dat te verwijzen naar "het speelkwartier" het stukje tijd dat jullie even jammen. Daarna kunnen jullie de covers of bekende nummers gaan spelen & verbeteren.

Aangezien de drummer zo intensief oefent kun je vast "buiten de oefen sessie" afspreken en die ritmes doornemen. Dan zal het vast wel duidelijker worden. Een drummer kan het meestal wel uitleggen zonder drumstel . En dan kun je gewoon bij laag volume " op elkaar inspelen" .
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik weet dat de gitarist voornamelijk inspiratie haalt uit Jimi hendrix, de drummer wat meer uit wat (voor mij) onbekende bands en genres. Ik zal hem komende dinsdag bij de repetitie wel eens vragen of hij wat concrete voorbeelden heeft, dan ga ik dat thuis even checken.

Goed punt van de timing en logica in zijn fills, daar zit ik nog 50/50 mee, dat verschilt per oefensessie eigenlijk.. bij de iets makkelijkere nummers voel ik het goed aankomen, maar bij de iets moeilijkere nummers komen sommige fills wat onverwachts voor mij, of op een onlogisch moment misschien beter gezegd.
Ik denk dat dat met de tijd wel beter zal gaan worden, ik kende de drummer ook nog niet voor dat we begonnen met de band dus we kennen elkaar pas 3 maanden.

Hij oefent niet veel thuis volgens mij, zijn drumstel staat in de opslagruimte van de oefenruimte, hij heeft volgens mij nog wel regelmatig les. Thuis is hij vooral bezig met zijn eigen muziek, daar maakt hij elektronische muziek.

Wat voor mij ook wel een beetje lastig is, is dat ik al mijn inspiratie en motivatie uit metal en rock haal, wat zij dus niet zo kunnen waarderen over het algemeen. Meestal als ik iets bedenk is dat ook al meteen te 'lomp', dat is soms wel lichtelijk frustrerend, maargoed, ik had ook niet echt anders verwacht toen ik hier aan begon.

Ik laat woensdag wel even weten hoe het dinsdag is gegaan! :)
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik ben net weer terug uit de oefenruimte en heb een beetje een dubbel gevoel vanavond..
We hadden deze keer, voor het eerst, een zangeres erbij dus ik weet niet of ik het gelijk mag vergelijken met voorgaande weken maar dat doe ik wel even.
Op zich ging het best oké vanavond, ons eerste nummer dat zo goed als klaar is speelt wel lekker en klinkt als geheel best wel vet, waar ik wel blij mee ben.
Maar dezelfde problemen waar ik het meest mee zit in deze band kwamen de hele avond weer terug..
We speelden een van onze eerste nummers weer voor het eerst sinds een maand, maar de drummer had deze keer ineens commentaar op mijn manier van aanslaan, terwijl dat de voorgaande keren niet zo was. Zoals onze gitarist al zei vanavond, ze zijn 'echte mierenneukers met allemaal vage riffjes en ritmes', de drummer heeft 10 minuten lang de repetitie stil gelegd om de manier van aanslaan van 1 serie noten van mij aan te passen zoals hij het graag wou hebben. Ik vond het origineel al prima klinken, maar hij maakte er zich behoorlijk druk om, wat ik zelf dus niet zo goed begreep.

Het andere probleem waar ik tegen aan liep vandaag (en waar ik overigens als bassist in het algemeen me lichtelijk aan erger) is de lat die de gitarist en drummer op mijn bas-spel leggen. We hebben een nieuw nummer bedacht vandaag, waarbij ik in een hele rustige intro gewoon de basis-noten van de akkoorden meespeelde op het ritme van de drummer, waar ik zelf tevreden over was. De gitarist wou echter dat ik vanaf het begin een vette lopende baslijn zou bedenken om meer dynamiek aan het nummer te geven. Nou ben ik qua persoon al terughoudend en blijf ik graag lekker op de achtergrond mijn ding doen, dus zo ben ik als bassist ook. Hier en daar een leuke fill toepassen naast de grond-tonen vind ik al voldoende, maar er wordt helaas van mij verwacht dat ik veel meer dan dat ga doen. Ik heb vanavond al zo'n 3 keer aangegeven dat ik dat niet nodig vind en het eerder overbodig vind dan dat het iets toevoegt aan het geheel, maar toch heeft de gitarist een andere mening daarover..
Het ironische is wel dat ik bij ons bijna-klaar nummer vandaag een heel stuk een aantal fills had toegevoegd, maar dat hebben ze niet eens opgemerkt :facepalm:

Volgende week hebben we een soort try-out voor een andere zanger, dus ik neem het deze week maar een beetje voor lief dat er wat commentaar op mij is geweest. Mocht het volgende week weer zo gaan dan ga ik me waarschijnlijk wel meer afvragen of dit wel de juiste band voor mij is (en of ik de juiste bassist voor deze band ben natuurlijk) :?

EDIT: Volgens mij ben ik ook wel toe aan een psycholoog als ik dit zo terug lees.. :facepalm:
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Nee, niet helemaal een klik, he?
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ik denk dat je toe bent aan een andere band. Helemaal niet leuk om zo de les gelezen te worden en ik vind eerlijk gezegd dat zowel drummer als gitarist erg respectloos tegen je zijn.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ze brengen het wel netjes, maar het zijn wel iedere week dezelfde opmerkingen, waar ik iedere week eigenlijk hetzelfde op antwoord.
Qua personen klikt het heel goed, maar het muzikale gedeelte klikt eigenlijk alleen tussen de gitarist en de drummer, het is ten slotte ook meer hun muziekstijl en smaak dan de mijne.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat met de komst van een zanger(es) ze tot de conclusie komen dat het niet zo ingewikkeld en moeilijk hoeft te zijn om lekker muziek te maken.. Misschien dat dat volgende week met de andere zanger wel wat beter door komt. Dat wacht ik dus nog even af voordat ik serieuze overwegingen ga maken om misschien toch te stoppen, of deze band op een lager pitje te zetten en met mijn oude bandje weer lekker herrie gaan maken :jam:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Niet helemaal een click.
Muziek maken in een bandje is voor mij plezier hebben en tot grotere hoogte groeien. als het mij niet meer helpt en de rest is ook niet blij dan had ik ze allang vriendelijk de hand geschud.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

De vraag is heel simpel: Hoe leuk vind je het in deze band? Zoals jij het omschrijft en je spel aanduidt lijkt me dat je wat anders moet gaan zoeken. En dan niet omdat er iemand verkeerd zit of doet, maar de combinatie klopt duidelijk niet.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik sluit mij aan wat voorgangers er al over zeiden;
Zie het als een potje schaken; als je continu een tegenstander hebt die jou van het schaakbord afveegt dan zou je er een hoop van kunnen leren maar een keer een potje winnen is ook wel erg leuk en motiverend. Zoek een tegenstander met hetzelfde niveau en het maakt het m.i een stuk leuker en daardoor misschien wel leerzamer.

Muziek maken zoals jij en ik dat doen maakt het dat het een hobby is. Een hobby doe je omdat je het leuk vind.

Op naar de volgende band dus!
face down in the dirt
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Bericht door maartenmeeuws »

Jezelf verdiepen in de stijl die je met de band speelt is zeer belangrijk. Ik speel al ruim 15 jaar in een band waarmee we met name ska, reggae en een beeltje soul en blues spelen. Sinds eind vorig jaar speel ik tevens in een prog-rock/metalband. Dit is een grote omschakeling qua speelstijl, maatsoorten, ritmes, etc. Probeer veel nummers in de stijl van de band uit te zoeken en mee te spelen. Hier leer je al veel van.

Ik lees dat er muzikaal gezien niet echt een klik is. Wellicht is het dan beter om jullie wegen te scheiden...
Zodra je met tegenzin naar de repetitie gaat is dat een teken!
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Ik ga nog lang niet met tegenzin naar een repetitie, ik heb ook wel over het algemeen plezier in de oefenruimte.
Als een nummer eenmaal lekker loopt dan heb ik er wel plezier in, ondanks dat het buiten mijn eigen comfort zone is qua muziek.
Het begin maken aan een nieuw nummer gaat gewoon elke keer moeizaam, omdat het toch wel een beetje de gitarist en de drummer zijn die het bedenken en ik mij een beetje daar op aan pas, met de nodige verbeterpuntjes van hun natuurlijk. :facepalm:

Ik vind het vooral lastig om een beetje mijn negatieve ervaringen door te laten dringen tot de gitarist en de drummer, zij zijn namelijk beiden iedere week enthousiaster aan het worden, wat overigens geen wonder is aangezien het echt in hun comfort zone zit.

Volgende hoop ik eerlijk gezegd op een leuke zanger die net als ik, het iets simpeler bij de basis wil houden, zodat we toch een leuke band kunnen worden. Het is in Groningen toch erg moeilijk om een lekkere hardrock of metalband te vinden :(
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Net weer terug uit de oefenruimte, deze keer hadden we een zanger op try-out, die vast in onze band komt zingen zoals het er nu naar uit ziet. :dance:
Het ging eigenlijk precies zoals ik gehoopt had vanavond, alles komt bij elkaar, de gitarist is er zich bewust van dat het allemaal niet zo lastig hoeft en het ging vanavond prima met de drummer.
Hier en daar had de drummer nog wat opmerkingen, maar daar zijn we goed uitgekomen, we voelen elkaar een stuk beter aan dan vorige week!

Een extra voordeel met de zanger erbij is dat ik lekker simpele baslijntjes kan bedenken met wat opbouw erin, de zanger vult daarna het geheel heel mooi aan met opbouw in onze rustige coupletten, kortom ik ben tevreden op dit moment. :cheer:

Klein nadeeltje, onze drummer is van juni tot halverwege juli niet in Groningen, dus we zitten straks 6 weken zonder drummer :facepalm:
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Ha, 6 weken de metronoom, drumcomputer of Youtube gebruiken. Of de drummer zelf een vervanger laten regelen, zijn netwerk is vast groter dan de jouwe qua drummers.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Herkenbaar en goed verhaal dit. Ben benieuwd hoe het nu gaat..

Ik zit zelf in een 6 mans pop/rock coverbandje en daar speelt iets vergelijkbaars. Ik ben een paar jaar geleden op mijn 47ste begonnen met bassen en speel dus niet al te ingewikkeld spel, veel op basisnoten met wat tertsen en kwinten er bij. Ik vind de plaatsing van de noten veel belangrijker dan het aantal. Bloedsnel wordt ik toch niet meer :?
Ook mijn band vindt soms dat het wat ingewikkelder mag, meer noten.
Als ik echter naar opnames luister uit de oefenruimte die ik wel eens maak dan valt mij op dat het geheel van de band niet goed samen valt. Alsof er een stel muzikanten elk voor zich zelf staat te spelen en niet in het geheel. Het lijkt wel of de drummer altijd te laat is en de 2 gitaristen ook elkaar niet lijken te horen. Ondanks mijn eigen beperkte kunsten op mijn bas lijk ik de enige te zijn die dat hoort. ik heb het al verschillende malen aangekaart maar dan is het net of ze water zien branden "Het is toch goed zo, we zijn maar een amateurbandje"... In elk geval lijkt het mij te vroeg om meer noten in mijn spel te proppen. Gaat me nog niet lukken op een overtuigende manier.
Vervelende is dat de meeste bandleden wel wat muziek-theoretische bagage hebben, ik niet. uitleggen wat je hoort is dan wel wat lastiger.
Plaats reactie