Interessante pickups....

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Sabbracadabra
Berichten: 606
Lid geworden op: 30 jan 2009, 16:41

Bericht door Sabbracadabra »

Hannesstinkt schreef:Maar verwacht niet de zelfde prestaties als die van Fred of Curtis.
Vertel meer? Wat is het grootste verschil?
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Deze zijn nogal tamelijk tam in vergelijking met de Darkstars van Fred.
Eerlij gezegd zijn Darkstars of de Bi-Sonics van Curtis een enorme upgrade voor de huidige Starfire basjes.
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Enfield guitars heeft erg interessante pickups, check de super 8 en de super quad maar eens.
https://www.enfieldguitars.com/index.html
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

ik heb eindelijk na lang zoeken niet een maar 2 guild humbucking pickups van begin 70-ties. yes!

Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

En waar gaat je die inzetten?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Nu ik een Dan Armstrong plexi bass heb ben ik me wat meer in de (verwisselbare) pickups aan het verdiepen. Hier staat een goeie uitleg van hoe de pickups in elkaar steken. Feitelijk zijn het twee stacked single coils die je d.m.v. de tone pot kunt blenden. Hierdoor krijg je in een aantal standen de bekende Jazz-bass verschijnselen, waarbij sommige standen meer/minder volume lijken op te leveren. Erg grappig.
By turning the tone knob down the signal runs through a capacitor, and as a result, only the larger (bass) coil underneath is activated. This gives the instrument a thick, solid lower bass tone. By turning the knob up, the upper (treble) coil gradually gets blended in to the already low end bass sound. As the tone knob gets turned up more, the treble coil gets more prominent, while the lower bass coil begins to dissipate. With the tone knob full up, the larger bass coil underneath, along with the capacitor, gets faded out altogether, resulting in a very trebly-midrange sound. So by simply adjusting the tone control, the two coils can blend together, or apart, for a wide variety of sounds.
https://www.danarmstrong.org/acrylicbasspickups.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het effect hiervan is dat je vaak niet compleet met de tone pot open wilt spelen omdat je dan de bass coil bijna volledig uitschakelt en dus weinig bas overhoudt. Een klein tikje terug en je hebt een mooie gebalanceerde sound.
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Is er iemand die pickups heeft van Nordstrand ? Daar ik andere elementen zou willen in mijn Fender precision PJ had ik hieromtrend wat info over willen vergaren. Ze hebben verschillende types voor de P bas wat het dus weer wat moeilijker maakt om te beslissen welke. Nu was ik ook aan het denken om dan ook maar ineens de potmeters te vervangen, der zitten nu de 250K pots in en zou er de 500K willen inzetten, de vraag is of dat een verschil zal uitmaken en indien ja wat dan ?

https://www.bestbassgear.com/nordstrand- ... rdstranddc" onclick="window.open(this.href);return false;
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Check even bij Henk (hajvb, a.k.a. Blitz). Die werkt er regelmatig mee volgens mij.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Interessante pickups....

Bericht door Peachabell »

Een Chinees bied op E-bay een New Toaster Humbucker Pickup Screw Ring for Hofner Guitar Bass aan voor £15.68.

Afbeelding

Ter vergelijking, bij Thomann kost een Höfner H518B Toaster Bass Pickup € 89,-.
Afbeelding

Vermoedelijk een vergelijkbaar verhaal als bij de Rickenbacker toaster kopiën uit China, ziet er ongeveer zo uit, maar klinkt niet zo.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Interessante pickups....

Bericht door Joey »

"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Interessante pickups....

Bericht door koen van soelen »

Vet zeg! Is die voor de neck of de brug?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Interessante pickups....

Bericht door BassAgent »

Ik zeg: allebei.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: Interessante pickups....

Bericht door koen van soelen »

Schermafbeelding 2020-04-20 om 14.47.20.jpg
Schermafbeelding 2020-04-20 om 14.47.20.jpg (55.47 KiB) 326 keer bekeken
Hah! Ff een oud topic tot leven schoppen. Ik heb bovenstaand baasje gekocht, komt op de P positie in een zelfbouw projectje van me.
Een Lace Aluma Bass Bar 3.5. Ben zeer benieuwd! Iemand ervaringen er mee?
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Interessante pickups....

Bericht door Angelo »

Aluma? Bedoel je niet AlumiTone? Of is dit weer een andere? De Alumitones zaten in de Lace Helix een jaar of 10 geleden. Helaas had ik toen even geen tijd en geld om er een aan te schaffen, was wel leuk spul.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie