Uit mijn band gewipt. Hoe zit dat met auteursrechten?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

heb je toevallig timestamped project files van de delen die je hebt geschreven? Dan kan je iig aantonen dat het jou werk is en voor de auteurswet is dat voldoende. In dat geval iig naamsvermelding eisen en een evt. percentage van de oplage en anders gewoon de boel tegenhouden, maar dat zou wel een erg rancuneuze actie zijn ;)
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

[quote="Haico"]Het gaat mij niet zo zeer om de centen, maar de erkenning voor de gedane moeite.


Heel lief van jullie dat je hem willen adviseren hoe hij zijn aandeel op kan eisen.
:evil: >> Deze jongen is iets afgepakt, uit zijn ziel en in zijn ballen getrapt << :evil:
DUS:
Leef met hem mee want net voor de prijsuitreiking is hij buitenspel gezet. Wat er dan ook de oorzaak van is, dat voelt klootte. Heb t daar even over, OK?

Gaat er sowieso nog iemand rijk worden van rechten uit CD verkoop?

Laat je naam vermelden voor je bijdragen. Wees trots op wat jouw aandeel was. Laat de rest maar verschrompelen, nu je weg bent.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Haico heeft echt geen medelijden nodig hoor.

Ja, het is super kut, zeker, maar het is geen zelfhulpforum. :mrgreen:
Zijn vraag beantwoorden is de meeste hulp nu.
Haico

Bericht door Haico »

Inderdaad. Ik red mij wel!

:D :D :D

Ik heb reactie. Wat betreft creditvermelding en rechten komen ze mij tegemoet. Ere wie/waar ere toekomt. Dat is al fijn. Alleen, wat betreft verdeling van de bandpot willen ze mij niet tegemoet komen. Dat kan ik op mijn bolle buikje schrijven.

Mijn troef is dat er nog een optreden op de planning staan. Aanstaande zaterdag al! Het lukt ze nooit om iemand in te werken voor die tijd. De drummer vroeg mij of ik deze wilde spelen bij wijze van "afsluiting". Amehoela! Ze willen het graag zakelijk spelen, dan kunnen ze mij krijgen ook! Ik heb nu het idee om mijzelf aan te bieden als invalmuzikant. En dat ik 75 Euro + reiskosten (19 ct/km) vraag. Take it or leave it.

Is dit een goed plan?
Laatst gewijzigd door Haico op 26 mei 2015, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Haico schreef:En dat ik 75 Euro + reiskosten (19 ct/km) vraag. Take it or leave it.

Is dit een goed plan?
Dat bedrag maal tien, vooraf te betalen.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

75? Of een bepaald bedrag X, dat bedrag is, toevallig, 20% van de bandpot ;)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Hey Haico! Wat een verhaal weer man. Aan de ene kant klote, maar aan de andere kant natuurlijk een geweldige les. Hoe je het ook wendt of keert: met een negatieve houding ga je jezelf alleen maar ellende op de hals halen. Mijn aanpak zou zijn: de band bedanken voor de 3 jaar toffe tijd samen, dat laatste optreden met opgeheven hoofd en maximale lol gewoon doen, de bandleden een knuffel geven en als Lucky Luke het strijdtoneel verlaten. Op die manier blijft de herinnering mooi en kun je zonder afkeer of spijt uitkijken naar een mooi nieuw avontuur. Centen zijn er niet in het spel en ook al waren die er...lekker belangrijk. En de eer van de naamsvermelding? Tsja, wat is eer? Als de band verzuimt om jouw naam te noemen, dan zijn zij het die daarmee moeten leven. Als je het echter als een man met karakter afsluit, heb je nog een kans dat zij jouw naam gewoon op die CD gaan zetten. Maar mocht dat niet gebeuren, dan moet het ook goed zijn.

Net doen alsof dit een test van het universum is. Een test hoe sterk jouw karakter is. En jouw kennende is dat karakter dik in orde.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Hmmm... Even los van dat de term 'tegemoet komen' een beetje misplaatst is: heb je op schrift (mail telt denk ik ook) hoe ze je exact gaan crediten (welke nummers als bassist en welke nummers als medeschrijver)? Ik zou eerst zorgen dat je die dingen op papier hebt, voor je (op hun niveau) doorgaat voor de koelkast... :mrgreen:
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Haico schreef:En dat ik 75 Euro + reiskosten (19 ct/km) vraag. Take it or leave it.

Is dit een goed plan?
Ja.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Bericht door Nieltse »

Zo, das vertieft zeg!

Denk zelf een beetje in de richting van nog één laatste gig spelen, uit eer voor jezelf!

Óf, weet natuurlijk niet precies hoe, maar als ze je echt zodanig schofterig hebben behandeld ....naamsvermelding en kunnen ze het lazarus krijgen met dat optreden! :finger:
:facepalm:
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik zou zelf dat laatste optreden niet meespelen.
Ik eruit? Dan ben ik er ook uit! En dus zoeken jullie het maar uit.
face down in the dirt
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Al hoe wel ik a.s. zaterdag mooi verstek zou laten gaan (wel van te voren netjes melden), kan ik me voorstellen dat je het toch wel wilt aannemen.
Ik zou dan toch wel een ander bedrag als € 75,00 voorstellen. Per uur is dat namelijk niet zoveel.

En nee, dat is niet rot voor hun, zij wilden het zakelijk spelen, dan kunnen ze het ook zakelijk krijgen.
Maar goed, dit zou mijn insteek zijn. En daar hoef je je niet in te kunnen vinden.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Klote voor je Haico! Wel een interessant onderwerp voor de Rijdende Rechter.
Muziekschuur schreef:Op het moment dat je een aangetekende brief stuurt met daarin een beschrijving van je aandeel zou dat in dit geval voldoende zijn. Slim is wel dat je vooraf de band op de hoogte brengt van je voornemen. Zodat ze bij ontvangst ze de brief netjes bewaren. Dit is normaal voldoende.

Ik begrijp het niet helemaal. Een aangetekende brief waarnaar toe? Hoe ga je bewijzen welk aandeel je precies had in het schrijfproces? dat lijkt me vrijwel onmogelijk.

Zoals Stinky al terecht aangaf ontstaan hierover vaak discussies. Drummers die bijvoorbeeld hun eigen drumpartijen hebben gemaakt denken al snel dat ze medecomponist zijn, maar dat hoort bij het arrangement en niet bij de compositie. Sting zal Vinnie Calliuota ook niet zijn drumpartijen voordoen of verzinnen en Sting krijgt dan zelf ook (terecht) alle rechten als componist en Vinnie Calliuota geen (dit als voorbeeld). Het gaat erom wie het originele idee had voor het nummer en niet hoe het gearrangeerd is. Als je nummers in de repetitieruimte schrijft kom je in een vaag gebied. Meestal komt het persoonlijke aandeel van een compositie pas ter sprake als je een cd gaat opnemen en vaak komt het er dan op neer de band als geheel als componist gezien wordt en een nummer door 5en gedeeld wordt (als je band met 5 man is). Dit is niet altijd terecht en kan voor discussies frustraties binnen de band zorgen. Een open gesprek hierover voor de cd klaar is op opgenomen gaat worden kan geen kwaad.

En inderdaad; als ze de bandpot niet netjes verdelen en niets voor de auteursrechten wil regelen zou ik het optreden ook niet doen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Tis gangbaar dat de pot verdeeld wordt als er iemand uit de band stapt.
Daarna kan de band ook met een schone lei en kas verder.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Als bij ons iemand uit de band gezet werd, kreeg hij sowieso 1/5de van de inhoud van de kas mee. Spreekt voor zich want zijn effort heeft er mee voor gezorgd dat het geld er kwam. Ik ben zelf ook uit een band gezet waarin ik voor 8/10 optredens gezorgd had, een groot deel van de mix mee gedaan had van de CD, en voor de reproductie van de CD had gezorgd. Zij hebben me vanzelfsprekend onmiddellijk 1/5de van de toenmalige kas uitbetaald en ik ben met geheven hoofd weggegaan.

Ik vind dit:

Doe het optreden in ruil voor wat u toekomt: 1/5de van de bandkas NA dat optreden. 8)
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Plaats reactie