Uit mijn band gewipt. Hoe zit dat met auteursrechten?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Haico

Uit mijn band gewipt. Hoe zit dat met auteursrechten?

Bericht door Haico »

Ik ben afgelopen weekend op laffe wijze uit mijn band gewipt. Het stomme is: de band is een album aan het opnemen. Op het moment dat het album zal uitkomen, zal ik geen onderdeel zijn van de band. Feit is:
* Ik heb al 6 van de 9 nummers al ingespeeld in de studio.
* Ik heb meegeschreven aan 7 van de 9 nummers.

Er is (nog) geen voorstel gekomen vanuit de band over hoe ze nu verder willen.

Ik ben trots op wat ik heb ik gespeeld in de studio. Derhalve wil ik voorstellen dat ze mijn ingespeelde partijen mogen gebruiken, mits ze naamsvermelding toevoegen. Dat lijkt mij zeer redelijk!

Wat lastiger is, is de auteursrechten van de 7 nummers. Ze hebben hier vast nog niet over nagedacht. Ik zou ze willen voorstellen dat ik gedeelde auteursrechten krijg over de nummers die ontstaat zijn tijdens de periode dat ik bij de band gezeten heb. Is dit een redelijk voorstel? Mochten ze hiermee niet akkoord gaan, heb ik dan een middel om dit aan te vechten?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7896
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

:evil: Dat is behoorlijk kut Haico. Wat betreft de auteursrechten: is er al iets vastgelegd bij buma/stemra of iets dergelijks? Alle componisten en tekstschrijvers zullen dan met naam en toenaam genoemd moeten worden. Als er nog niets vastligt wordt het moeilijk om aan te tonen dat jij een creatieve bijdrage hebt geleverd. Studiotijd is gemakkelijker aan te tonen, maar dat telt niet mee in deze. Je kunt alleen maar hopen op het fatsoen van je ex-bandleden.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Gaat het hier om auteursrecht an sich (het principe), of zijn/waren jullie in die band allemaal bij rechtenorganisaties (Buma, Stemra, Sena) aangesloten en wil je het daarom formeel geregeld hebben?

Vooropgesteld: ontzettend kut sowieso!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Damn, dat zuigt Haico. sterkte man!

Zolang je op goeie voet bent met de rest kom je er toch wel uit? In ieder geval Succes!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Haico

Bericht door Haico »

We zijn niet aangesloten bij rechtenorganisaties.

Euh... het is meer een principedingetje. Ik heb mij 3 jaar kneiterhard ingezet voor de band, en nu: op 90% van het maken van het album, flikkeren ze mij eruit. Ik krijg dus uiteindelijk NIETS in handen van waarvoor ik zo hard voor gewerkt heb. Dat hebben ze mij ontnomen door mij er op 2 voor 12 eruit te gooien. :|

Maar, ik zou het waarderen als ze mijn aandeel in alles wat erkenning zouden geven in de vorm van gedeelde auteursrecht van de composties. Van wat ik van Basskees begrijp, moet ik hierbij hopen op het fatsoen van de ex-bandleden.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik denk het wel. Je zult met hen aan tafel moeten om daar een afspraak over te maken en dat zal altijd op basis van goodwill moeten komen. In dat geval is niet aangesloten zitten bij die organisaties eigenlijk "makkelijker", want dan speelt er geen direct financieel aspect mee (tenzij jij ook geld wil ontvangen voor elke verkochte CD). Een credit op de hoes is makkelijker overeenstemming over te bereiken dan dat er geld verdeeld moet worden.
Haico

Bericht door Haico »

Thanks Tieleman! Ik zal het zo insteken. :)

SpcMnk schreef:Zolang je op goeie voet bent met de rest kom je er toch wel uit? In ieder geval Succes!
Ik wil niet publiekelijk gal spuwen over deze band, maar het is niet op een nette manier gegaan.

Laat ik het zo zeggen: ik zal niet zo snel meer in een band stappen waarin er 2 bandleden een relatie hebben. Een dergelijk hecht machtsblok laat geen ruimte over voor gemotiveerde "doeners" met ideeën en meningen. Een dergelijk band is beter geholpen met een aantal "volgers" als overige bandleden. :| Bek houwe en speule!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Op het moment dat je een aangetekende brief stuurt met daarin een beschrijving van je aandeel zou dat in dit geval voldoende zijn. Slim is wel dat je vooraf de band op de hoogte brengt van je voornemen. Zodat ze bij ontvangst ze de brief netjes bewaren. Dit is normaal voldoende.

Naamsvermelding op de cd is denk ik netjes. Mochten er na 2 jaar duidelijke revenue zijn van de opnames dan zal het zaak zijn om een schikking overeen te komen. Maar normaal gezien is het een long shot. En in 9 van de 10 gevallen blijft de cd iets wat meer kost dan opbrengt. De verdeelsleutel is meegeschreven aan 9 van de 13 nummers x 1/5e bij een band van 5. En dan revenue - kosten. Dus na 2 jaar is er veel geinvesteerd door de overige bandleden. Als ze dan 15000 aan kosten hebben gemaakt en 15000 omgezet hebben is het netto resultaat 0. Dan is 15000/5 - kosten maken cd = jouw deel niet redelijk...

Zodra de revenue de 40.000 overstijgen na 2 jaar aan pure sales op de plaat dan zou je kunnen kijken naar een claim. Maar 40.000 /5 - kosten opnamen - reclame inspanningen van een band over 2 jaar dan is die 40.000 onder de streep al weer honderdjeswerk. En dan kun je je de moeite wel besparen.

Als het over meer gaat dan wordt de plaat "gedeponeerd" bij Buma Stemra en dan zal er op basis van auteursrecht een uitkering plaats gaan vinden. En afgezien van een enkele dreiging met een advokaat krijgt het recht dan normaal gesproken zijn loop.

Ik zou in de brief dan ook slechts de naamsvermelding op de cd benadrukken. Het wordt moeilijker als ze vervolgens alle partijen opnieuw opnemen met een andere bassist terwijl ze erkennen dat een ander in de band de schrijver van alle werken is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

da's klote broertje maar het gebeurt.
het leven van een muzikant en zo....

als jullie serieuze plannen hadden met die cd, moet je hem sowieso aanmelden bij Buma maar ik lees net dat jullie ook de klassieke fout hebben gemaakt om het niet direct te hebben over wie nou wat geschreven heeft.
normaal gesproken is het vooral belangrijk wie met het originele idee kwam, de melodie en de akkoorden, en wie de tekst geschreven heeft.
dat zijn de componist en de tekstschrijver en alleen zij zullen royalties ontvangen van Buma.

meestal is er door een band in de repetitieruimte met zn allen aan het arrangement gewerkt maar dat telt niet zo zwaar in de berekening als het originele idee hebben.

als echter nummers van het begin af door twee of meer mensen bedacht zijn, dan zijn er meerdere componisten, die ook een vermelding krijgen én recht hebben op een deel vd componisten vergoeding/royalties.

tenzij het echt über duidelijk is, ontstaan hier nou net vaak de meningsverschillen over....



het zal je duidelijk zijn dat er links- of rechtsom weinig te verdienen valt met een eerste cd, afgezien vd winst van echte verkochte exemplaren, dus ik ga er van uit dat het je vooral om de erkenning te doen is.
positief en opbouwend opstellen in de komende discussie met je ouwe bandleden is meestal de beste manier om iets gedaan te krijgen dus ik wens je veel wijsheid, geduld en succes!
Haico

Bericht door Haico »

Het gaat mij niet zo zeer om de centen, maar de erkenning voor de gedane moeite.

En... ik wil gewoon niet met mij laten sollen. :evil:

Ik heb de bandleden net een zakelijke email gestuurd met mijn voorstel wat betreft rechten, creditvermelding en financien (redelijkheidshalve heb ik recht op 1/5e van de bandkas minus het bedrag wat erin zat voordat ik bij de band kwam). ...dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Sterkte Haico.., Harteloos en asociaal gedrag van je ex-bandleden.., Mentaal moet dit toch ook wel een klap zijn, tenminste zo zou ik het ervaren....

Ik ga dit topic op de voet volgen..., aangezien dit iedereen kan overkomen.

Cheers!!
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Haico

Bericht door Haico »

Het was wel even schrikken. Tóch 3 jaar samen wat proberen op te bouwen, hè.

Het is rot. Maar ik blijf er niet te lang in hangen. Ik zal terzijnertijd op zoek gaan naar een ander bandje waar mijn basspel en mijn motivatie in allerhande randactiviteiten wél worden gewaardeerd.

En... volgende keer sluit in een onderhands contractje af. Zoiets als deze: https://www.fnv-kiem.nl/files/contents/0 ... dleden.pdf

Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Jazzshua
Berichten: 373
Lid geworden op: 23 jul 2009, 11:25

Bericht door Jazzshua »

Dit soort vraagstukken denk ik vaak ontzettend veel over na...,

Zeker als ik kijk naar bepaalde zangers die sterallures hebben..., Kijk maar naar Anouk.., zij wisselde na haar eerste succes haar volledige bandbezetting in..., Ik zie het soms ook in mijn eigen situatie.., wat if.., als dat beetje daadwerkelijke succes om de hoek komt kijken wisselen ze mij dan ook in voor een Pro?? Ben ik alleen maar om de boel op weg te helpen...,

Precies zo'n situatie waar Haico nu in zit zou iedereen kunnen overkomen..., En natuurlijk stap je erover heen..., maar het gaat niet in je koude kleren zitten.., en zal je toch bij de eerst volgende audities wat meer op je hoede zijn. Dat basvuur wat in onze harten brandt zal langzamerhand steeds meer afnemen door toedoen van dergelijke situaties!! Erg Jammer...!!!
Fender
Spector
Genz Benz
Eden
Fulltube
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22568
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Vervelende situatie...is me ooit ook overkomen.
Ik had kritiek geuit op de eindmix en opeens werd ik opzij gezet...twee nummers had ik volledig geschreven en van de rest had ik bijna allemaal de teksten geschreven.
Ik kreeg later telefoon van uitgever Hans Kusters die me vroeg hoe ik dat wou regelen maar ik was zo gedegouteerd door de hele zaak dat ik alles overgelaten heb zonder mijn rechten op te eisen (een wereldsucces ging die obscure cd toch niet worden).
Ik snap best dat je er een principiele zaak van wil maken, dat kan vaak hard aankomen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Klote voor je Haico. Hopelijk kun je het nog in redelijkheid met elkaar afhandelen.
Plaats reactie