Uit mijn band gewipt. Hoe zit dat met auteursrechten?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Gewoon ff bellen met SENA. Ze leggen echt je echt wel uit.

Wat ook wel een aanrader is, is het boek van Jan van der Plas; De Muzikanten Gids.
Gewoon te krijgen bij bijvoorbeeld Bol.com. Daar staat bijna alles in wat je moet weten als muzikant.
Haico

Bericht door Haico »

Sinds de gebeurtenissen van 3 maanden geleden heb ik niet stilgezeten. Ik ben gaan spelen met 2 bandjes.

Met 1 van de 2 bandjes ga ik waarschijnlijk niet door. De andere zeer zeker wél! Ik ben de nieuwe bassist van de Iron Maiden tribute band: De IJzeren Maagden! 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Íets zegt me dat je daar wel op je plek zit :wink:
Gebruikersavatar
bardo
Berichten: 354
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:21

Bericht door bardo »

Cool! :jam:
Het aanbod dat je m'n zwart-wit gestreepte spandex mag lenen staat nog hoor..... :D
Roadkill --Heavy Metal--
Bass: Fender, Gibson, Rickenbacker, MusicMan, Squier, Westone, Epiphone, etc...
Amps: EBS Fafner, Randall Cabs
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Nummers waar je een instrument (in jouw geval bass) hebt ingespeeld, kun je naburige rechten op krijgen. Volgens mij is dit 'playright' maar die benaming weet ik niet meer zeker.

Bij nummers waaraan je hebt meegeschreven wordt het verdeeld over de tekstschrijver en schrijver vd muziek. Stel je vocalist heeft in zn eentje de tekst geproduceerd heeft hij al 50% v/h schrijversrecht, als je dan de muziek met bv 4 anderen hebt gemaakt hou je nog maar 50/4=12,5% over.

Btw: wat in het hoesje vh album staat is heilig. Als je daar niet vernoemd wordt krijg je NIKS. Regel dat dus gelijk even!
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Toefes schreef:Nummers waar je een instrument (in jouw geval bass) hebt ingespeeld, kun je naburige rechten op krijgen. Volgens mij is dit 'playright' maar die benaming weet ik niet meer zeker.

Bij nummers waaraan je hebt meegeschreven wordt het verdeeld over de tekstschrijver en schrijver vd muziek. Stel je vocalist heeft in zn eentje de tekst geproduceerd heeft hij al 50% v/h schrijversrecht, als je dan de muziek met bv 4 anderen hebt gemaakt hou je nog maar 50/4=12,5% over.

Btw: wat in het hoesje vh album staat is heilig. Als je daar niet vernoemd wordt krijg je NIKS. Regel dat dus gelijk even!
Edit: Heb hier een stukje van een zelfgemaakte samenvatting van een vak dat ik op school (België) krijg.

Naburige rechten —> Voor de uitvoerders/producenten.
Producent is degene die de financiële investering in de opname van een geluidsdrager heeft gedaan (meestal platenfirma).
Uitvoerders zijn de groepsleden (waaronder ook hoofdartiest/componist), sessiemuzikanten, dirigent, orkestleider en producer.
Naburige rechten hebben alleen betrekking op het TWEEDE GEBRUIK van muziek.

Eerste gebruik = Gage voor live/vergoeding voor opnamesessie
Tweede gebruik = Wanneer cd-opname of live-registratie openbaarlijk gebruikt worden dienen radiostations, horecazaken, fuiforganisatoren, naast auteursrechten, ook de billijke vergoeding te betalen.
Simim —> Rechten van producenten - Playright —> Uitvoerende muzikanten
Sena (Stichting der Exploitatie van Naburige Rechten) & Norma voor uitvoerende muzikanten en producenten in Nederland.
Plaats reactie