Uit mijn band gewipt. Hoe zit dat met auteursrechten?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Haico

Bericht door Haico »

aap schreef:Mooi kut voor je. Wel heel sterk van je dat je nog een keer meespeelt zonder morren en hun duidelijk laat zien wie er volwassen is. Vraag is of de kut kinderen dat ook doorhebben.
Na een telefoongesprek wat ik gisteren met de drummer had, valt mijn vertrek bij sommige bandleden toch zwaarder dan ik in eerste instantie dacht. De drummer en de zangeres (de bandführers) zijn toch wat aangedaan. Ik denk nooit dat ze problemen hebben gehad met mij als persoon. Maar wel met mijn potentiële invloed op de band.

Ze zeggen blij verrast te zijn dat ik zaterdag meedoe.

Ik heb niets meer van de gitaristen gehoord. Niet eens een belletje of zelfs geen SMS-je van "Joh. Wat vervelend hè. Sorry gozer". Gewoon niks. Volgens mij kan het hun allemaal geen klap schelen. Daarmee passen ze ook precies in de band.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Don't let your guard down!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Altijd weer die gitaristen. Egocentrische eigengereide kuttekoppen zijn het. Stuk voor stuk, een heeeeeel enkele uitzondering daargelaten. :kots:
Æ

Bericht door Æ »

Dat je zo netjes blijft als je je zo hard naaien. Ik had direct verboden om mijn basspel te gebruiken op hun cd en had zeker niet ook nog eens een optreden gedaan. Maar ik ben dan ook heel kleingeestig, rancuneus en verbitterd.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Æ schreef:Dat je zo netjes blijft als je je zo hard naaien. Ik had direct verboden om mijn basspel te gebruiken op hun cd en had zeker niet ook nog eens een optreden gedaan. Maar ik ben dan ook heel kleingeestig, rancuneus en verbitterd.
Kleingeestige, rancuneuze en verbitterde mensen aller landen, verenigt u!

Nee, serieus, petje af voor Haico.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Succes met optreden!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14301
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

DiMarco schreef:Altijd weer die gitaristen. Egocentrische eigengereide kuttekoppen zijn het. Stuk voor stuk, een heeeeeel enkele uitzondering daargelaten. :kots:
Ik zal het doorgeven aan Michel :mrgreen: :lol: (of zit je niet meer samen met hem in de band?)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

DiMarco schreef:Altijd weer die gitaristen. Egocentrische eigengereide kuttekoppen zijn het. Stuk voor stuk, een heeeeeel enkele uitzondering daargelaten. :kots:
Gitaristen heb je in alle soorten en maten, net als bassisten. Ik vind het een beetje kortzichtig om alle gitaristen over 1 kam te scheren.

Verder respect aan Haico dat je er zo mee om gaat! Ik zou dat niet kunnen. Jij houdt de eer aan jezelf en dat siert je.
Haico

Bericht door Haico »

Ik ben ook erg blij met de beslissing om het op deze manier af te sluiten.

Sinds dat ik besloten heb om gewoon mee te doen, begin ik er eigenlijk best zin in te krijgen. :)
DiMarco

Bericht door DiMarco »

gilles schreef:
DiMarco schreef:Altijd weer die gitaristen. Egocentrische eigengereide kuttekoppen zijn het. Stuk voor stuk, een heeeeeel enkele uitzondering daargelaten. :kots:
Ik zal het doorgeven aan Michel :mrgreen: :lol: (of zit je niet meer samen met hem in de band?)
Michel is okay. Speelt goed en is een aardige gast. Kon het meer op muzikaal vlak niet meer eens worden en heb er toen zelf voor gekozen de band te verlaten, ik kon in die band mijn muzikale ei gewoon niet meer kwijt. Dat daardoor de hele band explodeerde daar kan ik verder weinig aan doen, kennelijk was er meer aan de hand.

Verders heb ik gitaristen mogen meemaken die:

- Willen bepalen wat de rest van de band speelt en hoe ze het spelen.
- Willen bepalen welke bas de bassist wel of niet mag gebruiken.
- Eisen dat niemand speelt voordat hij ook in de oefenruimte is (ja echt waar).
- Zo hard staan dat je je zang niet meer hoort zonder dat de installatie gaat rondzingen en het dan eigenlijk nog niet goed hoort.
- Zo hard staan dat je van de drumkit alleen nog de cymbals hoort en het onmogelijk is geworden om nog een ritmesectie te vormen met die drummer.
- Op "jam" sessies uitsluitend spelen wat ze thuis al hebben ingestudeerd om zo zelf beter uit de verf te komen op het podium.
- In die jamsessie boos naar je kijken en stoppen met spelen als je echt jamt in plaats van de geijkte en zeer uitgekauwde 12 bar blues volgt waar hij eindeloos op door wil soleren.
- Ja zeggen op nummers die andere bandleden aandragen en vervolgens die nummers nooit willen spelen terwijl de rest van de band het wel ingestudeerd heeft.
- En al laatste: Tellen kunnen ze geen van allen.

Drummers doen nooit zo. Zangers en zangeressen, blazers, toetsenisten ook niet. Als er een ego te groot is in een band dan is dat 9 van de 10 keer toch echt de gitarist. Mooier kan ik het niet maken. Kortzichtig? Dacht het niet! De feiten spreken voor zich. Een band is niet een gitarist met begeleiding maar helaas begrijpen ze dat vaak niet zo goed.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14301
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik zag op Michel zijn fb dat ie weer een nieuwe band - in opstartfase - heeft. Ben jij de bassist? Of speel je helemaal niet meer samen met hem? Hij is een goeie gast inderdaad. Relaxed.

Verders begrijp ik wat je bedoelt met de gitaristen; ik ken ze, maar heb ze gelukkig niet als bassist meegemaakt. Gelukkig maar! De beide gitaristen in mijn huidige band zijn zelfs het tegenovergestelde daarvan. Iedereen speelt "in dienst van de muziek", en we hebben allemaal geen last van "het ego". De gitaarpartijen worden verdeeld zodat het voor iedereen het beste uitkomt, iedereen geeft elkaar de ruimte. Iedereen geeft elkaar de ruimte en gelegenheid om naar voren te stappen, of juist een stap terug te nemen; de ruimte om te groeien waar het verschil in niveau soms wat te groot wordt..... Iedereen neemt de tijd voor elkaar. Gewoon, een heerlijke band!
Heel anders als hoe het er aan toeging in mijn eerste band (toen ik nog zanger/toetsenist was): een gitarist wiens ego de hele oefenruimte vulde (al deed zijn eigen lichamelijke formaat ook goed zijn best om de ruimte in te nemen...); gitaarsolo overal waar het niet nodig was, ingewikkelde Yngwie Malmsteen-intro's, overal zijn stempel op moeten drukken (of nou ja, drukken.... Het was meer met geweld erin stampen...) maar wanneer het erop aankwam (tijdens optredens) het niet durven spelen omdattie bang was een nootje verkeerd te pielen. Flapdrol...
de grote storthoop heeft gesproken
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Tsja. Maargoed laten we Haico zijn draadje verder niet kapen.
Ik hoop dat de sfeer bij je optreden iedereen goed zal doen Haico!

Zelf zou ik wss er de energie niet voor kunnen opbrengen dus ik heb bewondering voor je positieve en productieve manier van doen. Pluim!
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Netjes van je Haico, respect. Ik zou echt flink pissig zijn als zoiets mij was overkomen.

Misschien sowieso handig om nog wel om de tafel te gaan zitten en kort uitleggen wat je dwarszit. Al is het een lange monoloog, ik zou dat zelf wel fijn vinden, dan is in ieder geval voor jou duidelijk waarom ze je eruit zetten en kun jij aangeven dat het moment en de reden nogal opvallend zijn.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Pellek schreef: Misschien sowieso handig om nog wel om de tafel te gaan zitten en kort uitleggen wat je dwarszit. Al is het een lange monoloog, ik zou dat zelf wel fijn vinden, dan is in ieder geval voor jou duidelijk waarom ze je eruit zetten en kun jij aangeven dat het moment en de reden nogal opvallend zijn.
Duidelijk uitspreken is vaak een stuk helderder, en regelmatig verassender, dan aannames doen over hoe anderen (de gitaristen) denken, en hoe jij denkt dat anderen denken dat jij erover denkt.
Haico

Bericht door Haico »

Ik heb inmiddels tegen de zangeres en drummer gezegd wat ik wilde zeggen. Verder heb ik niets van dien aard te melden aan de gitaristen. Zelf wel contact opgenomen met die 2 en laten weten dat ik zin heb in aanstaande zaterdag.
Plaats reactie