Uit mijn band gewipt. Hoe zit dat met auteursrechten?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Onlangs heeft het bandje waarin ik speel(de) een CD uitgebracht waarvan ik het leeuwendeel in de studio heb ingespeeld. De zangeres, toetsenist en gitarist hebben alle nummers gecomponeerd en gearrangeerd en hebben dat vooraf keurig laten vastleggen bij buma-stemra. Mocht die CD een wereldsucces worden dan zal ik daar geen stuiver wijzer van worden maargoed, ik heb ook niets aan de nummers geschreven. Ik heb gewoon de baspartij gespeeld zoals de componisten het graag wilden hebben...prima voor mij. Leuk bandje overigens en op de CD sta ik met naam en toenaam vermeld inclusief foto. Dat is voor mijzelf genoeg eer.

Over financiële perikelen bij bandjes kan ik inmiddels een boek schrijven maar dat zal ik niet gaan doen. Zorg gewoon dat je gaandeweg niet teveel tegoeden opbouwt waardoor op het moment van afscheid de financiële malaise niet te groot kan worden.

Ik denk dat Haico het goed heeft gedaan en de bandpot, uiteraard afhankelijk van hoeveel maar als die band daar verder moeilijk over doet laten ze het maar daarin steken waar het daglicht niet komt.

Nu is deze geschiedenis voor hobby-muzikanten (zoals ik) een ander verhaal als dat muzikanten hun brood ermee moeten verdienen. In dat geval is het raadzaam om vooraf zaken formeel vast te leggen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Ik heb daarnet het hele topic hier doorgelezen. Wat een vervelende situatie was dat voor je, Haico! Maar mooi op een volwassen manier een punt erachter gezet, proficiat! Het enige dat nog ontbreekt hier, zijn een paar foto's van jou in actie op dat laatste optreden. :)
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

+1 !
Æ

Bericht door Æ »

Plus de backstagefoto's natuurlijk, met de grote, spetterende afscheidsorgie. :D
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

AmericanIdiot schreef:Ik heb gewoon de baspartij gespeeld zoals de componisten het graag wilden hebben...prima voor mij. Leuk bandje overigens en op de CD sta ik met naam en toenaam vermeld inclusief foto. Dat is voor mijzelf genoeg eer.
Als je op de CD/opname staat heb je wel degelijk recht op vergoeding. STENA regelt dat, niet Buma/Stemra.
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Ik lees het hele verhaal ook nu pas.
Al met al ontzettend ruk natuurlijk hoe zoiets loopt, en we kunnen ons er allemaal in vinden en bovenal er ook iets van leren.
Ik zeg, Haico veel succes met opladen en toekomstige projecten!
Erelid schreef:
AmericanIdiot schreef:Ik heb gewoon de baspartij gespeeld zoals de componisten het graag wilden hebben...prima voor mij. Leuk bandje overigens en op de CD sta ik met naam en toenaam vermeld inclusief foto. Dat is voor mijzelf genoeg eer.
Als je op de CD/opname staat heb je wel degelijk recht op vergoeding. STENA regelt dat, niet Buma/Stemra.

Is dat niet afhankelijk van wat er geregeld is? als je ingehuurd bent als studiomuzikant voor een afgesproken bedrag kan ik me zomaar voorstellen dat je na uitbetaling van dat bedrag helemaal nergens meer aanspraak op maakt.
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Sena (niet STENA) int vergoedingen voor de uitvoerende muzikanten (o.a. dus sessiemuzikanten). Dus zodra jij op een opname speelt, lid bent van Sena, het werk is aangemeld en het daadwerkelijk ergens te beluisteren valt (radio, TV, etc.) heb je recht op vergoeding. Zie: https://www.sena.nl/Makers" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar hebben onderlinge afspraken verder niks mee te maken, dit staat daar los van. Met name interessant dus voor muzikanten die zelf geen componisten zijn, want dan krijg je sowieso niks van Buma/Stemra. Dus ook als ingehuurde kracht puur voor CD-opnames kun je via Sena alsnog een vergoeding krijgen (voor een periode van 3 jaar).
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Dat bedoel ik! hier valt voor iedereen uit te leren :wink:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

STENA :facepalm: Al blij dat ik geen TENA heb neer gekalkt :facepalm:

Maar het is zo als Tieleman zegt dus.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Stena is daarentegen wel weer handig als je een tripje naar het Verenigd Koninkrijk aan het plannen bent. ;)
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Vooral makkelijk op festivals, een stoma.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ja, totdat 'ie vol is. Loopt het langs je Benah.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

tieleman schreef:Dus ook als ingehuurde kracht puur voor CD-opnames kun je via Sena alsnog een vergoeding krijgen (voor een periode van 3 jaar).
Interessant...mocht het toch een wereldsucces worden zal ik daar zeker achteraan gaan :)
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Ben je wel lid van SENA?
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Erelid schreef:Ben je wel lid van SENA?
Nog niet, ik zie dat je jezelf eerst moet aanmelden. Het wordt me echter niet duidelijk of daar nog kosten aan verbonden zijn, iemand enig idee hoe dit allemaal werkt?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie