Trillende snaar

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Dennis666
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2015, 19:39

Trillende snaar

Bericht door Dennis666 »

Hey

Ik heb me onlangs een Fender Standard AM Jazz Bass gekocht. Het is een geweldige bass, maar er is iets gek mee. Als ik de 2de fret op de G snaar speel, trilt mij A snaar mee, en zorg voor een irritante bijklank. Enkel bij de 2de fret en de 9de doet hij dat anders niet

Weet iemand hier raad mee ?

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Als je een snaar aanslaat, trillen ALLE snaren mee :) Daarom moet je ze ook goed afdempen. Wat hoor je precies en hoe weet je dat het de andere snaar is die je hoort trillen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Dennis666
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2015, 19:39

Bericht door Dennis666 »

Rieno schreef:Als je een snaar aanslaat, trillen ALLE snaren mee :) Daarom moet je ze ook goed afdempen. Wat hoor je precies en hoe weet je dat het de andere snaar is die je hoort trillen?
maar het is vreemd dat dit enkel op de 2de fret is. toen ik deze noot aansloeg hoorde ik een blijvende bijklank. dus ben ik beginnen voelen en het is enkel de A snaar die mee tril, de rest niet. Ik dacht eerst dat het door de bas was die uit mij amp kwam, maar blijkbaar doe hij dat ook als alle klank afstaat. als ik hetzelfde op mij Ibanez doe, gebeurt dit niet.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Dus als je een A op de g-snaar speelt, trilt de A-snaar mee ?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Dennis666
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2015, 19:39

Bericht door Dennis666 »

Green Goblin schreef:Dus als je een A op de g-snaar speelt, trilt de A-snaar mee ?
Ja inderdaad. Zeer bizar... zeker omdat ik er op mijn ibanez geen last van heb.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Misschien trilt deze een beetje makkelijker mee omdat het de juiste noot is. Maar demping van alle snaren die niet aangeslagen worden is eigenlijk altijd nodig. Anders gaan ze meetrillen en dat is ongewenst.
Fender
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Het is normaal dat de A-snaar meetrilt als je een A speelt. Dat heet harmonische resonantie, waarbij de (hoge) A de lage A aandrijft, omdat de harmonische van de lage A gelijk is aan de grondtoon van de hoge A.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Wat Sanders zegt klopt, in een bassnaar zitten talloze boventonen. Daarom gaat je E-snaar ook meetrillen als je een B speelt (4e fret G-snaar bv). De B is de 2e boventoon van de E-snaar, en daar reageert die snaar dus op.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Die kutsnaren ook altijd!
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

koen van soelen schreef:Die kutsnaren ook altijd!
Wát een prachtige bijdrage... :worship:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Wat evt zou kunnen helpen is een fret wrap (gruv gear), sommigen gebruiken ook wel een haarband.....

....of.... Je zou ook eens kunnen kijken of je A op de headstock niet wat extra druk nodig heeft van een snaargeleider...... op mijn fretloze Panucci jb heb ik de traditionale snaargeleider - die knoop waar je de d en g onder schuift....vervangen voor een drievoudige snaargeleider (van sandberg, die van yamaha past waarschijnlijk ook) voor de a, d en g.

Zie onderstaande afbeeldingen:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg (20.83 KiB) 1696 keer bekeken
image.jpg
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ik snap niet goed waarom nu snaargeleiders genoemd worden. Het meetrillen komt toch voort uit de snaar tussen brug en kam ?
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Dat is waar, maar ik snap de uitleg van Raysting ook. Vaak word er gevraagd over een trilling in de A snaar bij Fender achtige headstocks, waarbij de trilling achter de topkam zit. De oplossingen die RS noemt daarvoor zijn inderdaad the way to go dan.
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Bericht door RaySting »

Ik heb vrijwel dezelfde klacht opgelost door de druk op de a snaar dmv een snaargeleider op te hogen....schijnt vaker voor te komen bij 4 tuners boven en een wat langere hals.... Bij 5 snarige bassen wordt oa om die reden de a vaak meegenomen onder de snaargeleider.....

Is een oplossing van een paar tientjes en even door de zure appel om in je head te boren.... Mi proberen waard..... Maar eerst even druk opvoeren achter de kam (tieripje?) om te proberen of het scheelt :jaaaaa:
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Eigenlijk denk ik nog steeds dat het gewoon een 'probleem' met de techniek is; verkeerd of niet dempen dus :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie