Waar zou je zijn als we vroeger al YouTube hadden?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Er hangt ook een hele andere kant aan Youtube. Het staat namelijk vol met matige tot zelfs slechte muzikanten, lessen, meningen en docenten en bovendien krijg je nergens feedback op, ook niet op dingen als 'foute' techniek. Ik begon zonder Youtube maar met een hele goede docent. Hij en de dingen die hij me meegaf waren mijn referentiekader en ik weet heel zeker dat ik daar veel meer mee klaar heb gespeeld dan dat ik zelf was gaan klooien met online video's.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

deevit schreef:Er hangt ook een hele andere kant aan Youtube. Het staat namelijk vol met matige tot zelfs slechte muzikanten, lessen, meningen en docenten en bovendien krijg je nergens feedback op, ook niet op dingen als 'foute' techniek. Ik begon zonder Youtube maar met een hele goede docent. Hij en de dingen die hij me meegaf waren mijn referentiekader en ik weet heel zeker dat ik daar veel meer mee klaar heb gespeeld dan dat ik zelf was gaan klooien met online video's.
Ik heb ook lessen gevolgd bij een basleraar. Het gaat mij niet om technieken te leren maar om een nummer uit te zoeken, of de kunst af te kijken bij iemand die dat al voor je gedaan heeft.
Ja, Daar zitten goede en minder goede bij. Dat zal voor de meesten snel worden ingeschat.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Deevit heeft ook een punt. Ik heb in de jaren '70 ook wat "basles" gehad van een theoretisch goed onderlegde docent (een ouwe Indo waar ik veel van heb opgestoken kwa theorie en "lopende" baspartijen). Al stond datgene wat ik als basles kreeg natuurlijk nog heel erg in de kinderschoenen. Maar ik heb er wel veel nuttige dingen van geleerd waar ik tot de dag van vandaag profijt van heb.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Voor mij de grootste winst van YT is hoe down-to-earth pro's kunnen spreken over muziek. Het wordt niet over het paard getild. Het lijkt als je in de spreekwoordelijke kinderschoenen staat soms een utopie. Hoe doe ik dat nou? Dan blijkt ... deels is veel weten, deels is aanvoelen waar je naartoe gaat. De toonladders haalde ik wel uit een boekje, zocht altijd alles op gehoor uit met mijn beperkingen. Toevallig ben ik onlangs intensief bezig geweest met kerktoonladders en verbanden daartussen en het enige wat me daarbij op YT geholpen heeft zijn de instructievids van John Scofield. In 1992 speelde ik nog geen bas, maar ik ben blij dat ik gitaarles heb gehad: ik kom steeds minder jongeren tegen die les krijgen en alles uitvogelen. Waar ze dan mee op de proppen komen is regelmatig impressive. De 'discipline' van oefenen en luisteren die ik tijdens de lessen heb geleerd zijn me nog het meest waard. Noot voor noot als het uitkomt. :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

deevit schreef:Er hangt ook een hele andere kant aan Youtube. Het staat namelijk vol met matige tot zelfs slechte muzikanten, lessen, meningen en docenten...
Mee eens, er staan ook vaak filmpjes op met figuren die een nummer 'uitgezocht' hebben en het dan totaal verkeerd spelen. Als je daar blindelings op vertrouwd kun je aardig op het verkeerde been gezet worden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

En juist dat blindelings vertrouwen gedeelte zie ik vaak terug bij mensen die les gehad hebben en het gevoel hebben dat dat alles is wat er is ........ Er moet toch meer zijn dan het braaf kunnen spelen van je partijtje ? Wat doe je anders met zo'n instrument in je handen, tenzij het je om de lekker wijven gaat natuurluk ! :roll:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik volg je niet helemaal?
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Droombolus schreef:En juist dat blindelings vertrouwen gedeelte zie ik vaak terug bij mensen die les gehad hebben en het gevoel hebben dat dat alles is wat er is ........ Er moet toch meer zijn dan het braaf kunnen spelen van je partijtje ? Wat doe je anders met zo'n instrument in je handen, tenzij het je om de lekker wijven gaat natuurluk ! :roll:
Precies wat mij dwarszit aan de Foo Fighters: Nate Mendel die alles netjes speelt.
Die hele band is rock 'n roll, en dan staat hij ertussen met zijn nette up en downstrokes, zonder muten, en hij haalt alle grit uit zijn effecten. Verpest de muziek voor mij. :(
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

deevit schreef:Ik volg je niet helemaal?

Volgens mij bedoelt hij dat er meer is dan naspelen maar voor sommigen eindigt het daarbij omdat ze zelf geen enkel idee hebben hoe ze zelf iets moeten maken of toevoegen. Ik ken bassisten die alles kunnen naspelen en lezen maar vraag aan hen : "speel eens een loopje van jezelf" en er komt niks. Fantasie is voor mij nog altijd een hoger goed dan kunnen naspelen of lezen maar gelukkig zijn er mensen die dat kunnen combineren
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Helemaal eens! Het moet allemaal mooi in balans zijn. Weten wat je doet op je fretboard, fantasie, gehoor..
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Wombatboter schreef: Ik ken bassisten die alles kunnen naspelen en lezen maar vraag aan hen : "speel eens een loopje van jezelf" en er komt niks.
Dat is bij andersom, ik kan geen cover naspelen, wat nog het dichtst in de buurt komt is delen van partijen van mijn voorgangers. Ook niet altijd even goed, je blijft makkelijk in je eigen beperkingen hangen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Maar daar kan je aan werken toch ?!!
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

In theorie wel.....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Æ

Bericht door Æ »

deevit schreef:Er hangt ook een hele andere kant aan Youtube. Het staat namelijk vol met matige tot zelfs slechte muzikanten, lessen, meningen en docenten en bovendien krijg je nergens feedback op, ook niet op dingen als 'foute' techniek. Ik begon zonder Youtube maar met een hele goede docent. Hij en de dingen die hij me meegaf waren mijn referentiekader en ik weet heel zeker dat ik daar veel meer mee klaar heb gespeeld dan dat ik zelf was gaan klooien met online video's.
Er bestaan ook slechte leraren en als je geen referentiekader hebt, en een totale beginneling bent, heb je geen idee dat jouw leraar wel eens niet zo goed zou kunnen zijn. Toen ik bij een tweede leraar kwam omdat de eerste (en tot dan de enige) die ik had verhuisde, schrok de man zich rot vanwege mijn techniek die ik beroerd had aangeleerd van die eerste leraar. Echter, ik had geen idee dat het fout was vanwege het gebrek aan kennis.
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

VanderVeen schreef: Precies wat mij dwarszit aan de Foo Fighters: Nate Mendel die alles netjes speelt.
Die hele band is rock 'n roll, en dan staat hij ertussen met zijn nette up en downstrokes, zonder muten, en hij haalt alle grit uit zijn effecten. Verpest de muziek voor mij. :(
Dus hij moet ondanks dat er 3 gitaren en ook nog toetsen zijn live rommelig gaan spelen met veel gain? Ik denk niet dat er veel overblijft van de band sound op die manier :roll:
Plaats reactie