Clip-on tuner, goed idee ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Clip-on tuner, goed idee ?

Bericht door padawatje »

Ik overweeg een clip-on tuner te kopen (stemapparaat om op de headstock van je bas te klemmen). Lijkt me handig om in de gigbag mee te nemen: compact en geen kabel nodig.

Maar werken die dingen wel precies genoeg ? Wat zijn jullie ervaringen er mee ? Bepaalde modellen die jullie kunnen aanraden (of afraden)

Afbeelding

(FYI, ik gebruikte tot nu toe een Korg TM-50, maar die heb ik ergens laten liggen :facepalm: . Ik heb ook een tuner-pedaal, maar dat is niet altijd en overal even handig)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26359
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik heb er wel eens eentje van een bevriende gitarist gebruikt. Was ook een Korg meen ik. Werkte prima voor bas en gitaar.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Werkt prima, ik ken veel bassisten die ze standaard op hun bas hebben zitten!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Heb er ook één, prima !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Prima inderdaad, lage snaren willen nog wel eens tricky zijn maar daar biedt een flageolet boven de 12e fret uitkomst. Let wel, even bijstemmen in een hoop lawaai werkt minder goed.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6219
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Ik heb m'n eerste alweer gesloopt, maar ben wel van plan een nieuwe te kopen, vind ze prima werken. Alleen geen gezicht om te laten zitten...

En TC heeft nu een nog geylere die ik wel heel erg zie zitten: https://www.tcelectronic.com/polytune-clip/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik heb er 1 van fender. Werkt prima.
Enige nadeel: mijn bas zonder volumeknop kan ik niet stil stemmen. :D
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

Geen goede ervaringen mee. Moest een keer terug stemmen naar D voor een nummer. De band was al vertrokken, de hals pikte de trillingen op van de 3 gitaristen om me heen. De rest mag je raden :roll:
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

deevit schreef:Prima inderdaad, lage snaren willen nog wel eens tricky zijn maar daar biedt een flageolet boven de 12e fret uitkomst. Let wel, even bijstemmen in een hoop lawaai werkt minder goed.
Mits je bas goed geïntoneerd is :lol:

Goede tip van dat lawaai; dat heb je in een hectische podium-situatie vrij snel. Ik vertrouw liever op mijn Korg racktuner, dat ding heeft mij altijd nog gered (van gitaristen / zangers die je tuners een beuk verkopen midden in een nummer).
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

AmericanIdiot schreef:
deevit schreef:Prima inderdaad, lage snaren willen nog wel eens tricky zijn maar daar biedt een flageolet boven de 12e fret uitkomst. Let wel, even bijstemmen in een hoop lawaai werkt minder goed.
Mits je bas goed geïntoneerd is :lol:
Dat probleem ontwijk je door een flageolet te spelen toch?
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Thuis gebruik ik ook een clip on. Bij de band werkt mijn kastje veel makkelijker en nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Ik heb eens zo'n Korg gekocht om mijn ukelele te kunnen stemmen. Daarna ook wel voor bas gebruikt en wat dat betreft heel praktisch en eenvoudig maar ik heb ook wel het gevoel dat mijn Polytune nauwkeuriger is.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

VanderVeen schreef:
AmericanIdiot schreef:
Mits je bas goed geïntoneerd is :lol:
Dat probleem ontwijk je door een flageolet te spelen toch?
Jup, flageolet boven de 12e fret is altijd even (on)zuiver als je open snaar. Pas als je hem indrukt op de 12e fret kan intonatie onzuiverheden geven.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Tsjiep-es Snark clip-on gekocht voor de akoestiese gitaar. Getsjekt met de Pitch Black op mun plankie bij het stemmen van bassen, niks mis mee !
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Klopt, die Snark heb ik ook en voldoet prima. Lage B met flageolet zoals Rieno al zei. En wat ook al eerder genoemd is: Als er veel herrie om je heen is dan pikt ie hiervan nogal wat signaal op en is het lastig zo niet onmogelijk te stemmen. Hiervoor is een pedaal dan toch wel weer een goede aanvulling. Of weer lekker ouderwets op gehoor.

Edit: Zojuist de Snark clip-on vergeleken met de tuner-functie op m'n Eventide Pitch Factor en dan merk je wel verschil: Terwijl de Snark de lage B enkel oppikt vanaf de flageolet doet de Pitch Factor dit sneller en nauwkeuriger met de losse snaar. Maar dit is ook te verwachten met zo'n verschil in tracking-techniek en aanhangend prijskaartje nietwaar?
Plaats reactie