Geen batterijen meer? Ideeën gevraagd!

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Geen batterijen meer? Ideeën gevraagd!

Bericht door BassKees »

Ik zoek een manier om op actieve bassen te kunnen spelen zonder daarvoor batterijen nodig te hebben. Voor mijn effecten gebruik ik ze al heel lang niet meer, en volgens mij is zowel het milieu als mijn portemonnaie erbij gebaat dat ik ze voor mijn bassen ook niet meer nodig heb.
Mijn vraag: is hiervoor iets op de markt. EBS kent ook een vorm van fantoomvoeding, hiervoor moet je een stereokabel gebruiken. Een simpel kastje waarop ik mijn daisychain kan aansluiten en waar ik mijn bassen met een stereokabel kan inpluggen zou ideaal zijn. Misschien ook eenvoudig zelf te maken?
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

John East heeft in de P-retro een manier gevonden om hem te laden via een jack aan een adapter... Zoiets misschien?

Ikzelf zou het lekker met (oplaadbare) batterijen blijven doen, op deze manier zit je altijd vast aan je pedalboard. Maar als je dat al gewend bent is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Alembic werkt al sinds mensenheugnis met een externe adapter. Voornamelijk omdat in die tijd actieve electronica veel stroom vrat en de batterijen slechts beperkte capaciteit leverden. Dit is met de tijd enorm verbeterd met inmiddels meer dan honderd speeluren op één batterij. Hierdoor is het voordeel van een externe voeding dubieus geworden.

In 1983 kocht ik een nieuwe Ibanez Musician 924. Dit model was toen net op de markt. Zo fantastisch als ik de plank vond, zo teleurgesteld was ik in de electronica en pu's. Deze heb ik vervangen door EMG's. Zo kon deze bas zich meten met de grootsten ter aarde. Maarrrr het vrat stroom. Bijna elke repetitie had ik nieuwe batterijen nodig. Dus een voeding in elkaar geknutseld: Jack vervangen door XLR zodat ik nooit verlegen zou zitten om een vervangende kabel. Een standaard microfoonsnoer voldoet. 'k Weet niet meer op welke pool ik wat aangesloten heb. Maar het principe is signaal - voeding - gezamenlijke nul. Heel simpel.
Dit kun je natuurlijk ook met stereo-jack doen. Nadeel is dat je dan nooit een kabeltje van de PA-jongens kunt lenen als die van jou in gruzelementen ligt omdat een grapjas er zo nodig overheen moest rijden met zijn kist vol licht.

Kees, je bent welkom om m'n Ibanez eens aan de tand te voelen en de ingewanden te aanschouwen. Je mag 'm ook een tijdje lenen. Hij staat hier toch maar op zolder. De koffie staat al te dampen hiero. 8)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ik was op zoek naar een plaatje waarmee ik een zelfbouwoplossing ging verduidelijken.

Maar, niet nodig. De oplossing is gewoon te koop.

https://www.ebay.de/itm/Netzteil-Adapter ... 0482411929" onclick="window.open(this.href);return false;

of hier https://shop.delwi-itr.de/shop/Sonstiges ... 2205_0.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Voor die prijs vraag ik me trouwens af of de adapter er wel bij zit, of dat het misschien alleen de steker is. Maar goed, anders even solderen.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Kleine waarschuwing lijkt me hier op z'n plaats.
Volgens mijn elektroboer zijn vandaagdedag enkel nog geschakelde voedingen te koop. Schijnt wettelijk voorgeschreven te zijn omdat deze energiezuinig werken. Deze voedingen voegen echter een dot ruis toe aan het signaal. Moraal: Als je nog een oude voeding hebt liggen: Wees er zuinig op!
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Geen batterijen meer? Ideeën gevraagd!

Bericht door Deewee »

Met een schakelaartje op je bas tussen de batterij + of - verleng je de levensduur enorm. Of je moet een oude Musicman eens kunnen ontleden. Die batterij daarvan gaat weet niet hoe lang mee en zonder schakelaar. Zou ik niet eens overwegen om aparte snoertjes er aan te hangen.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Ha al een boel reacties!
@Vanderveen: de John East oplossing ken ik niet, zal er eens naar googlen! Ik wil trouwens echt van de batterijen (al dan niet oplaadbaar) af!
@Wiro: die oplossing doet me denken aan het kastje dat ik indertijd bij mijn Rikkers heb gekocht. Daar zat toen een 4-polige stekker bij kan ik me herinneren. Jouw zelfbouw oplossing ziet er interessant uit, en koffie is zeg maar echt mijn ding dus ik kom binnenkort graag eens bij je buurten!
@Green Goblin: dat zou een extra kabel naar mijn bas betekenen, niet echt wat ik zoek (wel lekker goedkoop idd!)
@Deewee: ik heb de gewoonte de plug uit mijn bas te halen als ik er niet op speel, dus zo'n schakelaar biedt voor mij iig niet een oplossing. Het gaat me ook niet echt om de levensduur maar ik wil gewoon graag van de batterijen af (dat is ook de belangrijkste reden voor mij om mijn effecten met een adapter te gebruiken ipv met een batterij)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

dan ga je toch gewoon op een passieve bas spelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Nieteens zo'n raar idee; Actieve electronica uit je bassen, en een preamp op je pedalboard. :dance:
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Doeniezoraarjongons. Ik ben net bekeerd van de passieve bassen, I just joined the dark side...
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

VanderVeen schreef:Nieteens zo'n raar idee; Actieve electronica uit je bassen, en een preamp op je pedalboard. :dance:
Eigenlijk wel, een preamp in je bas buffert nou juist het hoog-ohmige signaal uit je pickups waardoor je minder storing en verliezen in je kabel krijgt...

Tegenwoordig koop je voor niet al te veel geld hele goede Lithium Ion oplaadbare batterijen met veel capaciteit, daarmee is het milieu en geldprobleem ook voor een groot deel opgelost.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie