akoestische eigenschappen van ruimte verbeteren

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

akoestische eigenschappen van ruimte verbeteren

Bericht door padawatje »

Ik heb in huis een "repetitieruimte" : een kamertje op het gelijkvloers van ongeveer 3 bij 4 meter, met 4 kale muren en een tegelvloer. Mijn zoon gebruikt het vooral om er op zijn drumstel te oefenen.
Nu heb ik gemerkt dat de klank in die ruimte verschrikkelijk is, zeker als ik met mijn zoon wil jammen, moet ik mijn versterker keihard zetten om mijzelf een beetje hoorbaar te maken en het drumstel te overstemmen.
Dat zou dus beter moeten kunnen. Zoals gezegd is de ruimte vrij kaal : er hangen gordijnen aan het raam, er ligt een tapijt onder het drumstel en verder staan er enkel een buffetpiano en een klein kastje.
weten jullie een eenvoudige oplossing om de klank binnen wat te verbeteren ? Ik veronderstel dat ik best de reflecties tegen kan gaan ? Maar hoe ?

Eierkartons aan de muur of plafond ?
Zware doeken ophangen ?
Een zwevende houten vloer leggen ?
Isolatieschuim of minerale wol ?

Alle tips zijn welkom :)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Je gaat hier vast een boel tegenstrijdige reacties krijgen varierend van gordijntjes ophangen tot aan complete doos-in-doos constructies. ;) Je kunt er een heleboel aan doorrekenen en wat niet meer, maar dat ligt er maar net aan wat je uiteindelijke doel met de ruimte is.

Mijn 2 centen: als het alleen maar gaat om geluid voor jezelf (en dus geen enorme isolatie hoeft te doen voor de buren ofzo) zou ik beginnen met het reflectieprobleem wat je krijgt als je 4 muren tegenover elkaar hebt (en dan ook nog een kaal plafond en een tegelvloer). Paar absorbers maken (vurenhout frame + steenwol met wat katoen eroverheen) en een vloerkleed in je ruimte leggen helpt al een stuk. Staande reflecties en slap echo's zijn verschrikkelijk voor de akoestiek. Als je in de ruimte staat en in je handen klapt, krijg je dan een soort slap echo? Zo ja, dan moet je de muren die parallel lopen voorzien van wat absorptie/demping ten opzichte van elkaar.

Ik zou ook eens rondkijken op homerecording.be. Daar staat ook veel over DIY studiobouw/oefenruimtes.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Doos in doos is het beste, maar daarvoor heb je ruimte nodig (je verliest gemakkelijk 30cm aan iedere zijde), en vooral: geld, heel veel geld!

Waar je al mee kunt beginnen is met bass-traps te plaatsen (valt relatief gemakkelijk zelf te maken van speakerdoek, rotswol & een grenenhouten frame) voor in de hoeken, en op strategische plekken akoestisch schuim voor de reflecties tegen te gaan.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Sanders schreef:Doos in doos is het beste, maar daarvoor heb je ruimte nodig (je verliest gemakkelijk 30cm aan iedere zijde), en vooral: geld, heel veel geld!
Weet ik, maar dat is vooral om het geluid naar buiten toe te dempen en dat is voorlopig niet nodig. (de buren klagen niet :wink: )
Sanders schreef: en op strategische plekken akoestisch schuim voor de reflecties tegen te gaan.
Ok, en hoe bepaal ik die "strategische plekken" ?
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

B.v. weerszijden van de drummer (om de reflecties van bekkens tegen te gaan). En verder zorgen dat je zo min mogelijk parallelle oppervlakken overhoudt. Het hoeft trouwens niet allemaal symmetrisch te zijn, het is goed om wat onregelmatigheden te hebben. Ook het drumstel niet perfect in het midden zetten is een goed idee.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Het heeft mij altijd verbaast hoeveel verschil het maakte om boven het drumstel een hoop eierkartonnen te hangen.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

If memmerie smurfs, heeft iemand van het forum hier eens een zwevende vloer op tennisballen gemaakt. Dat scheen heel goed te dempen. De wanden/plafond zou je kunnen bekleden met doeken of gordijnen om de boel te dempen.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Zoals hierboven terecht gezegd: Geluidsisolatie en akoestiek verbeteren zijn twee verschillende dingen.
Ik hoor je niet klagen over de herrie die door de muren gaat. Dus doos-in-doos constructie of andere vormen van isolatie zijn hier niet van toepassing.
Dus over op akoestiek:
Het grootste probleem is het formaat van de ruimte. Een dergelijk kleine ruimte kan slechts een beperkt volume en een beperkt frequentiebereik verwerken.
Ik weet het, 't is een aderlating voor een drummer maar laat je zoon drummen met dunne stokken. Worden ook wel jazz-stokken genoemd. Dit scheelt een fikse partij aan volume.
En voor jou als bassist: In een ruimte met 4 meter als langste zijde wordt niets meer weergegeven onder de 85 Hz. Draai alles hieronder er dus uit, liefst met een steil low-cut filter.
Ga daarna met de ruimte in deze volgorde te werk:
Ik raad af de vloer te dempen. Dit gaat ten koste van de hoge frequenties en deze zijn juist zo hard nodig om de muziek sprankelend en goed hoorbaar te houden.
Wel werkt het erg goed het drumstel op dempend materiaal te plaatsen om contactgeluid met de vloer zoveel mogelijk te beperken.
Voorzie het plafond van demping. Als je voldoende hoogte hebt kun je het beste absorbers verticaal ophangen. Zie foto hieronder. Dit veroorzaakt zowel demping en ook spreiding van het geluid.
Lage tonen zijn het grootste probleem. Voorzie alle hoeken van een bass-trap. Met name bij de vloer en het plafond. Acht stuks dus of vier als ze helemaal van vloer tot plafond reiken.
Evenwijdige wanden en vloer-plafond veroorzaken staande golven. Dit wil zeggen dat de frequentie van de golflengte tussen deze parallele vlakken wordt versterkt. Je kunt de frequenties zelfs berekenen.
https://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html
In deze tabel zie je dat twee parallele vlakken op een afstand van 4 meter een staande golf creëren iets onder de F.
3 meter iets onder de Bes.
Dit zijn probleemfrequenties in jouw ruimte.
Deze kun je aanpakken met absorbers en diffusers.
Absorbers zijn oa. zware gordijnen en tuinstoelkussens. Je kunt zelf absorbers maken van hardboard met gaten en hierachter flink wat schuim. Het gaat erom dat het geluid er wel in kan maar er niet meer uitkomt.
Als diffuser kun je bijvoorbeeld eierdozen gebruiken. Of een grillig paneel maken van afvalstukjes hout. Je kunt een lokale schuimrubberboer of een meubelmaker/stoffeerder vragen of je zijn reststukjes uit de afvalbak mag meenemen. Hiervan maak je panelen door de verschillende stukjes schuim aan elkaar te plakken. Dit zijn dan zowel absorbers alsook diffusers. Teveel hiervan is net zo slecht als te weinig. Ga experimenteren. Begin met de wanden het dichtst bij het drumstel en laat de tegenovergestelde wanden zoals ze zijn. Hiermee ga je pas experimenteren als je met het behandelen van twee wanden een goed resultaat behaald.
https://www.wikihow.com/Acoustically-Tune-a-Room
https://www.soundonsound.com/sos/dec09/a ... ustics.htm
https://www.goodwinshighend.com/room_des ... atment.htm
Zo doe je het plafond:
Afbeelding
Bass-traps:
Afbeelding
Schuim diffuser:
Afbeelding
Hout diffuser:
Afbeelding
Haico

Bericht door Haico »

Wiro schreef:Zoals hierboven terecht gezegd: Geluidsisolatie en akoestiek verbeteren zijn twee verschillende dingen.
Ik hoor je niet klagen over de herrie die door de muren gaat. Dus doos-in-doos constructie of andere vormen van isolatie zijn hier niet van toepassing.
Dus over op akoestiek:
etc...
Kee-rect! :dance:

Tips: https://www.cassetteculture.com/studio/?p=619" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

'k Zie nu dat Bag End ook aktieve bass traps maakt. De E-trap:
https://www.bagend.com/products-category ... bass-trap/

En een review:
https://www.bagend.com/wp-content/upload ... ionMag.pdf

Afbeelding
Plaats reactie