Podium posities

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Voor mij persoonlijk werkt het het best om links van de drummer te staan (hi-hatt kant).
Links en rechtsvoor een gitarist en de toetseninst voor het optisch evenwicht aan de andere kant van de drummer.
Zangeres dan midvoor.
Maar op kleine pdia moet je soms gewoon wat schikken...Soms zetten we drums niet eens in het midden achter, maar schuin in een hoek ofzo. Bij kleine podia hou je dan soms net wat meer ruite over voor de rest van het volk.
wezel
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:19

Bericht door wezel »

We gaan nu het volgende proberen mits het podium het toe laat..
Achterst linie vanaf zaal gezien ,
Toets links, drum midden... Rechts afwisselend naar voren of als er plaats is allebei voor zang/gitarist of bassist.

Voorste linie,
Links gitarist , midden zanger en dan rechts afwisselend zang/gitarist of bassist of beide voor als er plaats is.

We zijn nu ook bezig met een stageplan te maken met monitormix enzo erop, hadden we met de andere bandjes ook nog nooit gedaan.
Komt denk ik wel iets meer proffesioneler en voorbereid over..

Bandje met 3 man is dan toch wel makkelijker ha ha,, ( heb ook met 12/14 man op podiums gestaan,dat is helemaal behelpen...)
duff mckagan signature
Bach black miller
yamaha rbx
TC electronic bh 550
Marshall mb4210
Marshall mbc 410

www.frendzferdinand.nl


pedaltrain2 inc sansamp dunlop wah exar distortion chorus/flanger ,korg tuner en footswitch marshall
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Priklijst, monitors en stageplan is altijd een goed idee. In de gevallen dat er wel naar gekeken wordt helpt het...helaas is mijn ervaring dat het zelden in acht genomen wordt :lol: .

Mij tip: maak het niet te uitgebreid en ingewikkeld. Een simpele opzet vergroot de kans dat er daadwerkelijk wat mee gedaan wordt. Geldt trouwens ook voor absurde tour-riders waarin 6 soorten single malt en 2 paarse velours bankstellen geëist worden 8) .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
wezel
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:19

Bericht door wezel »

Het is ook een simpel opzetje met alle nodige dingen erop.
Geen poespas oid.

We hebben onlangs beeld en geluid opgenomen is onze repetitieruimte.
Zal het als het klaar eens wel proberen te posten,
Nu nog de gigs binnen zien te halen :lol:
duff mckagan signature
Bach black miller
yamaha rbx
TC electronic bh 550
Marshall mb4210
Marshall mbc 410

www.frendzferdinand.nl


pedaltrain2 inc sansamp dunlop wah exar distortion chorus/flanger ,korg tuner en footswitch marshall
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Een stageplan voor een podium van 6 bij 4 is natuurlijk prachtig, maar als je altijd in kroegen speelt, waar je doorgaans 2 vierkante meter te beschikking hebt, ook volkomen onbruikbaar.
Of je moet er al twee maken, eentje voor een klein podium en eentje voor een groter podium.
Voor monitors geldt hetzelzfde. Bij de iets kleiner gigs mag je blij zijn als de zanger/zangeres goede monitoring heeft...en met wat geluk de drummer een fill.
Al bassist kom je er meestal nogal bekaaid af is mijn ervaring....
Zelfde met uitversterking van je bas. leuk om te vragen om een DI én een mic, of zelfs alleen een mic...maar kleinere venues hebben er vaak niet eens ruimte voor op het mengpaneel, laat staan dat een extra micstand op een podium past.
Wel handig om aan te geven wie waar staat, wie er een zang mic nodig heeft en wie waar met een DI toe kan, of een mic voor zijn amp nodig heeft.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

dr.nonzero schreef: Al bassist kom je er meestal nogal bekaaid af is mijn ervaring....
Dat.
Hoe vaak me al niet gevraagd is, toen ik nog met 2 Ashdown-kasten speelde, of ik dat allebei nodig had. En dan speelden we op een fors podium.
Evenzo met monitoring: bij de Floydband is het bij een aantal nummers essentieel dat ik de samples kan horen die de toetsenist start, omdat ik daar op moet invallen en op de juiste "pulse" moet zitten (Time, Money, Welcome ToThe Machine). In een rumoerige zaal gaat dat verloren. Dat was regelmatig een gevecht om een monitor te kunnen regelen (ondanks dat we het van te voren hadden gemeld)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
wezel
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:19

Bericht door wezel »

Met die grote band had ik daar wel last van.
stond naast de drummer in een kleine hoek met voor me 4 blazers en dan zonder monitor,zangers en zangeressen met in ear dus voor op podium ook weinig monitors.

met de andere band hebben we meestal wel ieder een monitor gelukkig.
Op een klein podium is het wel altijd behelpen ja, maar we hebben gelukkig wel twee meedenkende gitaristen :wink:
duff mckagan signature
Bach black miller
yamaha rbx
TC electronic bh 550
Marshall mb4210
Marshall mbc 410

www.frendzferdinand.nl


pedaltrain2 inc sansamp dunlop wah exar distortion chorus/flanger ,korg tuner en footswitch marshall
Plaats reactie