Straplocks soorten?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Straplocks soorten?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Mijn gitaarband schiet steeds los... Ik heb gezien dat er straplocks bestaan. Ook zie ik dat er verschillende soorten zijn. Alleen is het via plaatjes lastig om te zien hoe de verschillende soorten straplocks werken. Kan iemand mij misschien grofweg vertellen welke soorten er zijn?

Mijn bas heeft de neiging om met de hals naar beneden te willen. Misschien dat ik er een kan kiezen die ik moet schroeven zodat ik de balans kan veranderen? De body is van massief mahonie...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Straplocks soorten?

Bericht door LeftyJ »

De bekendste en meest populaire merken zijn Schaller en Dunlop. De Schallers vallen helemaal om je draagbandknop heen, en een pinnetje in het schroefgat van de knop vergrendelt je band. De Dunlops werken met een holle draagbandknop waar je een pin in steekt die met kleine kogeltjes en een drukknop vergrendelt. Verder zijn er een hoop merken te koop die één van beiden kopiëren, zoals Boston en Warwick, maar er zijn weinig echt andere systemen op de markt.
Alle vier de merken die ik noemde zijn prima en hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Ik gebruik ze eigenlijk allemaal door elkaar :P
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Straplocks soorten?

Bericht door BassKees »

Dit kan natuurlijk ook:
Afbeelding
Gebruikersavatar
VdP
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 20:56

Straplocks soorten?

Bericht door VdP »

BassKees schreef:Dit kan natuurlijk ook:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Straplocks soorten?

Bericht door dr. Bassvibes »

De Grolsch-lock, heeft mij nog nooit in de steek gelaten. 8)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Straplocks soorten?

Bericht door Rieno »

:stupid: Grolschlocks zijn super! Nadeel van die 'echte' straplocks vind ik ook dat ze zo piepen en knarsen..dat hoor je vooral als je zelf thuis aan het spelen bent en soms ook als rammeltjes op een opname.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Straplocks soorten?

Bericht door Hagen »

Grolschlocks rules!

Alleen bij mijn honeyburst ATK vloeken ze. :oops:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Straplocks soorten?

Bericht door deevit »

Rieno schreef::stupid: Grolschlocks zijn super! Nadeel van die 'echte' straplocks vind ik ook dat ze zo piepen en knarsen..dat hoor je vooral als je zelf thuis aan het spelen bent en soms ook als rammeltjes op een opname.
Vooral de Schallers hebben dat probleem... Die heb ik jarenlang gebruikt. Op zich tevreden mee geweest, maar inderdaad is het piepen vervelend. Ook moet je ze héél goed vastdraaien aan je strap en zijn de meegeleverde schroeven te klein. Mijn Yamaha zitten Dunlops op en sinds ik die gebruik overweeg ik om helemaal over te gaan, lijken me veel meer foolproof dan de Schallers.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Straplocks soorten?

Bericht door rich13 »

Ik gebruik Schallers en heb geen last van gepiep. Wat wel apart is, de lock op m'n band aan de voorkant draait altijd, hoe strak ik m ook zet.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Straplocks soorten?

Bericht door SpcMnk »

:stupid:
Op drie bassen heb ik schaller en bij eentje daarvan maakt het niet uit wat ik doe, hij blijft draaien aan de strap (lang leve dat pinnetje! )
Op mijn andere bassen grolschlocks en dat zit prima. Wel meer gekloot met de riem los en vast maken...
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Straplocks soorten?

Bericht door rich13 »

Ik gebruik juist geen Grolsch locks omdat ik mijn strap wil wisselen.....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Straplocks soorten?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Wow, wat een reacties...., cool

Dus de bekendste merken straplocks zijn Schaller, Dunlop en Grolsch?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Straplocks soorten?

Bericht door Rieno »

En van alle drie zijn tegenwoordig genoeg andere opties. Vooral de Schallers zijn veelvuldig (goedkoop) nagemaakt; het lullige is dat de Grolschlocks alleen maar duurdere namaak heeft geïnspireerd :mrgreen:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Straplocks soorten?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Rieno schreef:En van alle drie zijn tegenwoordig genoeg andere opties. Vooral de Schallers zijn veelvuldig (goedkoop) nagemaakt; het lullige is dat de Grolschlocks alleen maar duurdere namaak heeft geïnspireerd :mrgreen:
best "erg" ja
Plaats reactie