Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door DaanZtm »

Beste forummers,

Naast m'n speurtocht naar een eerste basgitaar (zie m'n eerste post op dit forum) ben ik ook vrij actief in het zoeken naar filmpjes met basgeluid op YouTube. De zoekfunctie op dit forum leverde me niet op wat ik wil proberen, namelijk: hoe isoleer ik dat basgeluid eigenlijk? Of hoe maak ik dat de bas beter te beluisteren is?

Als voorbeeld, het basgitaarspel van Carlo Santone in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Oca6gy-j8cw en dan voornamelijk de eerste 5m25sec want daarna wordt het wel erg veel 'meer van hetzelfde'.

Hoewel het misschien wat eentonig klinkt komen daar toch wat dingen in voor die ik wat beter zou willen beluisteren om te zien of ik die t.z.t. ook zou kunnen leren (al vermoed ik dat er wat effecten toegepast worden hier en daar) en daarom zou ik willen dat vooral de zangeressen er even uitgefilterd zouden kunnen worden want die overheersen mij teveel.

Ik heb inmiddels wel een manier gevonden om van een YouTube filmpje een MP3 te kunnen maken, nu dat wegfilteren van bepaalde geluiden nog... iemand enig idee?
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door Asat77 »

Ik open songs in Wavelab Elements en activeer dan de Multiband Compressor om de bas beter hoorbaar te maken. Als ik e.e.a. wil wegfilteren, doe ik dat met de EQ. En als ik het moeilijk kan volgen, vertraag ik via 'time stretching' de song. Dit kan vast ook met andere programma's, voor mij werkt dit prima.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door Hagen »

Deze eenvoudige jongen met last van digibetes gebruikt de huis-tuin- enkeukenmethode:

Pak de titel van het nummer en voeg in You Tube 'bass cover' toe. je krijgt dan bij bekende songs meerdere homemade filmpjes van baslijnen op dat nummer. ( ja er zit ook veel prut tussen) Naast het voordeel dat je ziet wat de bassist pakt, ligt ook het basgeluid over de song heen.

Als er geen 'hits' zijn na deze zoekactie gebruik ik de nog simpeler truc om meer laag in te draaien op de gekoppelde audio met subwoofer.
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door DaanZtm »

De goedkope oplossingen probeer ik wel vaker maar ik heb kennelijk een aparte smaak ofzo want van bepaalde nummers kan ik geen basscover vinden. Ik weet dat je via het kanaal Cover Solutions zelf covers kan bestellen al is het dan altijd de vraag of jouw bestelling dan ook aan bod komt.

Opvoeren van basgeluid via m'n speakers werkt helaas niet echt, ik heb maar redelijk goedkope hardware. Ik zal dan denk ik zo'n software EQ waar Asat77 over spreekt moeten hebben, maar dan een budget versie.
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door Asat77 »

Mogelijk kun je dat hier ook mee: https://www.reaper.fm/
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22945
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door Angelo »

Dan is deze meer geschikt denk ik. In Reaper heb ik dit nooit geprobeerd, in Audacity heb je een simpele bass/treble en EQ die je kunt gebruiken - en 't kost niks. Reaper ook niet, als je met een start up banner kunt leven die 60 seconden blijft staan, maar is meer gericht op opnemen dan op wat hier gevraagd wordt.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door Asat77 »

Sorry, ik haal ze door elkaar. Ik bedoel ook audacity,
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door DaanZtm »

Bedankt voor de Audacity tips. Ik krijg het helaas nog niet voor elkaar.

In MP3 vorm van een willekeurig nummer kan ik de vocals wel weghalen maar daarbij is dan ook gelijk het basgeluid verdwenen danwel afgevlakt. OF het tegenovergestelde gebeurt: zowel bas als vocals zijn nog prima te horen maar de rest van de muziek vlakt af (waardoor de bas nog steeds niet geisoleerd klinkt).
Hierop heb ik van de MP3 een WAV gemaakt en daarmee opnieuw geprobeerd met exact hetzelfde resultaat.

Iemand nog suggesties hoe ik de boel misschien anders in moet stellen??
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door dombolo »

Ik gebruik al jaren een heel simpel trukje. Gewoon een octaaf hoger afspelen. Heel makkelijk tegenwoordig met Cubase of Logic of zoiets. Voor het computertijdperk deed ik het met een Revox bandopnemer op hoger snelheid af te spelen. Dat was wat moeilijker omdat alles sneller word. Als ja dat doet springt de bas er helemaal uit. De rest word een beetje donald duck achtig maar de bas word heel duidelijk.In al die jaren is het maar een keer voorgekomen dat ik niet kon horen wat de bas speelde
found cheap strings
DaanZtm
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mar 2016, 10:51

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door DaanZtm »

Cubase of Logic kan ik alleen vinden als zijnde peperdure software pakketten :(
Eeeh, en als ik nou het nummer zelf intact wil houden, alleen de bas er juist uitdraaien zodat ik dat zelf mee kan spelen...? Is dit soort software daar ook geschikt voor? Bij gebruik van MP3 bestanden is het mij nog niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen met gratis programmaatjes namelijk
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Basgeluid isoleren vanaf YouTube filmpjes?

Bericht door Green Goblin »

Octaaf hoger kan ook met Audacity. Gratis.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie