Wat voor bas ben je waard ?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!

Wat voor bas ben ik waard

Ik ben mijn huidige bas meer dan waard
27
21%
Ik verdien beter dan het instrument waar ik het nu mee moet doen
2
2%
Ik bas met een te grote broek aan
11
9%
Het kan me niet schelen of ik mijn instrument waard ben
88
69%
 
Totaal aantal stemmen: 128

Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door didi »

Bassisten gaan vaak door voor bescheiden muzikanten. Ze zijn immers geen leadgitarist geworden, staan vaak achteraan op de bandfoto en bieden ondersteuning aan de solisten die kunnen schitteren dankzij de ondersteuning die de bassist hen biedt.
Soms zie je beginnende of weinig begenadigde bassisten met peperdure instrumenten. Dat wordt soms als ietwat sneu gezien. Een goed instrument moet je kennelijk verdienen. Als je gaat voor de merknaam maar nog nauwelijks het onderscheid kunt maken tussen een topbas of een budgetbas komt het wat snobistisch over. Althans, dat hoor ik vaak zeggen. Of de mensen die dat vinden werkelijk bescheidenheid prediken of afgunstig zijn laat ik in het midden. Zelf voelde ik me altijd wat ongemakkelijk met een instrument wat ik niet kon dragen.

Vandaar dat ik eens wil polsen of de forumleden er net zo over denken. Welke bas verdienen jullie zelf ? Hoe bescheiden is de forumbassist eigenlijk ?
Laatst gewijzigd door didi op 12 mei 2016, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Buster »

Ik heb de eerste optie aangevinkt, waar ik de woorden 'meer dan' zou willen weghalen.
Persoonlijk zou ik het raar vinden als ik met een Alembic ging rondlopen; topbas, maar verre van topbassist. Ik heb nu degelijke spullen die me bevallen, passen en blijven.
Laatst gewijzigd door Buster op 20 mar 2016, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
yawl6
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:22

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door yawl6 »

Ik ben beslist geen topbassist, maar ben vooral heel blij met mijn bas, ik vind het nog steeds een prachtig instrument, wat nog lekker speelt bovendien.
En dat is voor het belangrijkste, het gevoel wat ik krijg als 'r in mijn handen heb en erop speel.
Chowny SWB Pro Walnut; PJB Double 4; Beat Buddy; Korg Pitchblack

Oost west, bas best.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door SpcMnk »

Vind het nogal een vreemde manier om er naar te kijken.. als bassist ben je de middenvelder en daar past bescheidenheid in mijn optiek niet bij. Heb ook vaak het idee dat al dat bescheiden gedoe van veel bassisten niet oprecht is. Maar goed, dat is mijn mening.

Om de prijs van een instrument en de kwaliteit van een muziekant aan elkaar te koppelen is nog zoiets vreemds.. je zoekt een sound en een feel. De ene vind dat in een instrument van een paar tientjes, de ander in een peper duur ding. Boeie!! En wat mij betreft is de enige motivatie om daar een oordeel over te hebben afgunst.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door didi »

SpcMnk schreef:Vind het nogal een vreemde manier om er naar te kijken.. als bassist ben je de middenvelder en daar past bescheidenheid in mijn optiek niet bij. Heb ook vaak het idee dat al dat bescheiden gedoe van veel bassisten niet oprecht is. Maar goed, dat is mijn mening.

Om de prijs van een instrument en de kwaliteit van een muziekant aan elkaar te koppelen is nog zoiets vreemds.. je zoekt een sound en een feel. De ene vind dat in een instrument van een paar tientjes, de ander in een peper duur ding. Boeie!! En wat mij betreft is de enige motivatie om daar een oordeel over te hebben afgunst.
Ik deel jouw mening grotendeels. Al raad ik beginnende bassisten altijd aan niet gelijk een duur instrument te kopen omdat sound en feel iets is wat je moet leren onderscheiden en daar heb je nu eenmaal enige ervaring voor nodig.
Ook vind ik het stiekem erg leuk als mijn zoon die ik als een begenadigd bassist beschouw zijn Fender thuislaat en zijn VP basgitaar, die ik destijds van een forumlid wiens naam me is ontschoten heb overgenomen voor vijf tientjes, meeneemt naar gigs zonder dat het hem een reet kan schelen dat er geen merknaam opstaat. En dan vervolgens allerlei complimenten krijgt over zijn sound.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Lacertus »

Ik ben ongelofelijk blij met mijn Walletjes. Ik ben geen slechte bassist, maar ik speel ook niet op 'Wal niveau' (als zoiets al zou bestaan). Maar ik merk wel dat het kwaliteitsinstrumenten zijn, en daar ben ik nu eenmaal aan gewend en door verwend geraakt.

Een kennis van mij is twee jaar geleden bas gaan spelen en kocht meteen een nieuwe Warwick van €3000... Die heb ik toen wel voor gek verklaard, maar hij speelt er nog steeds met veel plezier op, dus wie is er nu gek!?
Ter zijner verdediging: hij is ook begenadigd violist, en vond €3000 voor een goed gebouwd instrument een koopje, zeker vergeleken met een goed gebouwde viool.

Een andere kennis van mij speelt al tientallen jaren bas, en krijgt er tegenwoordig met veel moeite een redelijk blues loopje uit, maar ook hij heeft er lol in. Hij is wel een kanjer in het (ver)bouwen van gitaren en bassen! Hij weet wat kwaliteitswerk is, en speelt daar het liefst op. Voor hem voegt het veel toe aan zijn spelplezier.

Het komt er m.i. dus op neer dat je zelf het beste kunt bepalen waar je op speelt, wat daar ook de reden voor is, en wat anderen dan ook van mogen denken.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door McDreads »

Ik speel op bassen waar ik m'n ei op kwijt kan, dat zijn bassen met een (belachelijk) hoge nieuwprijs (die ik er overigens niet voor betaald heb) of meer budget vriendelijke instrumenten. Een goede bespeelbaarheid en klank staan wat mij betreft centraal. Nu is het wel zo dat instrumenten in het laagste prijssegment doorgaans minder goed af te stellen zijn en minder goede electronica aan boord hebben dan hun duurdere broeders.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Peachabell »

Het kan me niet schelen of ik m'n bas(en) waard ben. Daar valt aan toe te voegen dat ik geen "top of the line" spullen bespeel.
Ten eerste omdat ik vind dat m'n baskwaliteiten niet van dien aard zijn dat een instrument van + € 2000 gerechtvaardigd is,
ten tweede sluit dat spul ook niet aan bij de muziek die ik graag speel.

Mijn eerste bassen werden me gewoon toegeschoven, ik koos ze niet uit budgetaire of kwaliteitsoverwegingen.
Ik was ook niet van plan bassist te worden, dat hebben anderen me toebedeeld.

Verder vind ik dat je zelf moet weten wat je om je nek hangt en anderen lekker moet laten zeuren,
als ze vinden dat die keuze als een vlag op een modderschuit is.
Maar net als bij fietsen, is degene met de duurste fiets niet direct de coureur met de beste benen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Rieno »

Ik hou van mooie en goede spullen en dat komt natuurlijk ook terug in dingen die ik koop; als ik dan een hobby heb ik die ik al jaren met veel plezier beoefen, dan ben ik zonder meer bereid een groter deel van m'n budget uit te geven aan topspullen. Of ik dan enorm goed kan spelen of niet doet er niet toe..als ik iets mooi en goed vind en het me ook maar enigszins kan veroorloven, dan heb ik het er voor over.

De rechtvaardiging zit bij mij dus meer in of het iets is dat ik vaak gebruik en veel plezier aan ga beleven. Daarbij komt ook nog het argument dat als ik de goede spullen heb, deze niet meer de schuld kunnen krijgen als het niet lukt/klinkt :mrgreen: Of ik de bas waard ben, komt bij mij dus niet uit een vergelijking met mijn capaciteiten om het ding te bespelen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Hagen »

Ik ben een minder getalenteerde bassist, maar altijd aangetrokken door pakkende baslijntjes. ik zeg altijd: ik speel bassist. Met veel oefenen kan ik op een eenvoudige manier lekker spelen in de band. Ik ben bescheiden over mijn talent, zeker tov de bandleden, maar de rest heeft mij gevraagd als leider te fungeren en de groep scherp te houden. Ik kan zelfs dominant zijn als mensen zich niet aan de afspraken houden.

Ik speel nu een jaar of 6 en heb nu wel gelijk kriebels als mijn geluid of de afstelling van de bas niet klopt. Dat is voor mij het comfort van goed spul. Ik heb 5 2dehands bassen waarvan de duurste een ATK van plm 350,-. Dat vind ik een prima bedrag voor een main axe op mijn niveau en de tijd die ik in bassen steek. ( 6 a 7 uur per week) Als mijn volgende project klaar is, mag de ATK vertrekken. Het is nu al niet meer mijn meest bespeelde.
Dat ik er nog 4 bassen bij heb, is eigenlijk teveel van het goede. ( totale waarde en ruimte) Toch doe ik ze niet weg want ze hebben allemaal hun eigen specifieke eigenschappen, geluid en uitstraling.( ik heb ook teveel schoenen en fietsen om dat soort redenen) er komt zelfs nog een zelbouw cigarboxbas bij.

Mijn 2dehands amp met de kabinetten zijn 700,- waard. Ook dat is voor mij goed genoeg.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door Herman »

Ik vind dat ik een héél goede bas heb (waar overigens geen merkje op staat). Of ik hem waard ben, geen idee. Ik ben d'r blij mee. Ik heb overigens maar 1 bas waar ik alle mee doe. Vaak een tweede (of derde) er bij gehad, maar nooit konden deze wedijveren met de Telejazz, dus bleven ze maar aan de muur hangen.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Ach ja...

Bericht door BassKees »

Er is een verband tussen de prijs en de kwaliteit van een instrument. Ik ben blij dat ik me basgitaren kan veroorloven die degelijk aanvoelen, en waar ik mijn ei op kwijt kan. Ook als beginner is het belangrijk dat je instrument een bepaalde basiskwaliteit heeft; dat hij goed kan worden afgesteld waardoor de bespeelbaarheid optimaal is, dat hij lekker klinkt want ook dat voedt de inspiratie. Zo geredeneerd kan een bas nooit te goed zijn voor zijn bespeler, en kan een bespeler nooit te slecht zijn voor een bas.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door SpcMnk »

Amen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Ach ja...

Bericht door nangyala »

BassKees schreef:Er is een verband tussen de prijs en de kwaliteit van een instrument. Ik ben blij dat ik me basgitaren kan veroorloven die degelijk aanvoelen, en waar ik mijn ei op kwijt kan. Ook als beginner is het belangrijk dat je instrument een bepaalde basiskwaliteit heeft; dat hij goed kan worden afgesteld waardoor de bespeelbaarheid optimaal is, dat hij lekker klinkt want ook dat voedt de inspiratie. Zo geredeneerd kan een bas nooit te goed zijn voor zijn bespeler, en kan een bespeler nooit te slecht zijn voor een bas.
YES Brother!!
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Wat voor bas ben je waard ?

Bericht door didi »

Mooi gezegd Kees :thumbsup:
Er zouden überhaupt geen slechte bassen moeten bestaan.
Desalniettemin merk ik zelf dat ik de tijd nodig had om de bas te herkennen waarin ik mijn ei het beste kwijt kon en ik ben al de mindere voorgangers op de een of andere manier nog steeds dankbaar dat ze in al hun beperkingen dat pad voor me hebben geplaveid.
Plaats reactie