The bass have to move the people

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

The bass have to move the people

Bericht door vetdieplaagwarm »

Er is een stuk dat ik las over reggae muziek. Het is geschreven door een (jawel) professor. Hij schrijft daarin o.a.het volgende:

"...Reggae is a style of music that needs a strong backbone and a strong driving force. That is, the drums are the backbone and the bass guitar is the driving force. For a reggae song to be successful, it needs both a skillful drummer and bass player. The drums have to be in perfect time, and the bass has to move the people. The bass works off the drums, which in turn, makes the people dance...."

Het klinkt misschien gek maar ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe sommigen van ons "...the bass has to move the people..." zouden interpreteren? "Move" in de zin van bewegen neem ik aan? Niet speciaal in de zin van: "emotioneel in beweging brengen" [ook natuurlijk]? Ik vraag het omdat hij ook zegt: "The bass works off the drums, which in turn, makes the people dance"; dus eigenlijk: "de drums laat de mensen dansen".

Bij mijzelf is de bas erg belangrijk voor hoe ik dans...

Ik ben errrug benieuwd hoe jullie dit ervaren/uit zouden leggen! Misschien nogmaals een gekke vraag, maar ik ben tóch benieuwd.

bron: https://debate.uvm.edu/dreadlibrary/Havel.htm
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

The bass have to move the people

Bericht door Rieno »

Ik ga voor het in beweging brengen van de mensen. Op de drums kun je je hoofd wat bewegen, op de bas gaan je heupen bewegen (als het goed is) :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

The bass have to move the people

Bericht door Green Goblin »

Dat is niet alleen in reggae zo. Speel maar eens in een rockbandje een ZZ-top-nummer met een shufflebaslijntje. Dan zie je opeens mensen gaan dansen..
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

The bass have to move the people

Bericht door nangyala »

Zo was er ooit een magische uitspraak op het alt.guitar.bass usenet: The drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind.
Zal vast een schot zijn geweest :D
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

The bass have to move the people

Bericht door vetdieplaagwarm »

nangyala schreef:Zo was er ooit een magische uitspraak op het alt.guitar.bass usenet: The drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind.
Zal vast een schot zijn geweest :D
Haha, ja, de bas kan echt op een niveau binnenkomen diep in je lichaam. Wat dat betreft is de drum compleet anders.

Van bas ga je volgens mij ook met je hoofd op en neer: "... The deep and loud sound of the bass makes people bob their heads. It is said that the bass hits the body in the gut region, which in turn, makes people dance...". Het bekende "gut" gevoel. Al is volume daarin ook belangrijk.

De "driving force" van de bas vind ik trouwens ook een ontzettend goeie term om de rol van bas in muziek aan te geven. Zonder de bas (met alleen drums) vind ik muziek vaak wat klinken alsof het "stationair" draait. Op het moment dat de bas erin komt gaat het echt voorwaarts.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

The bass have to move the people

Bericht door eppie »

De bass plakt het ritme aan elkaar na de drop of op de drop, een ritmisch spel om de basis beat van de drums heen! Vergeet niet de kunst van het weg laten want als het goed is heb je ook met gitaar chopss en slides te maken wat het geheel ook weer maakt. Een mooi voorbeeld is Afrikaanse muziek, alles draait om ritme en timing om het compleet te laten klinken... :D

https://youtu.be/r-MPxvqGfTU
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

The bass have to move the people

Bericht door didi »

Dansen doe je vanuit de onderste regionen van je lichaam en je centrale punt ( dan tien). De bas spreekt die regionen aan. In die onderste regionen huist ook de seksuele energie.
Laatst was ik bij een optreden van een bandje waarbij een onervaren geluidsman achter de knoppen zat. Tijdens de eerste set was er weinig bas te horen en je zag onmiddelijk hoe weinig het publiek in beweging kwam. Toen de geluidsman werd vervangen door iemand die het wel begreep en de bas omhoog werd gedraaid ging de zaal helemaal los. Er blijven tot mijn verbazing nog altijd mensen die geen flauw benul hebben van het belang van tha bass. Een tijdje geleden hoorde ik zelf s die Erik van de Jakhalzen beweren op de verrekijk dat de bas eigenlijk een overbodig instrument was. Hoe luistert zou iemand naar muziek? denk ik dan.
BasSas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 mar 2012, 16:54

The bass have to move the people

Bericht door BasSas »

Dat klopt. :D In goede dansbare popmuziek is de bassist de hoofdverantwoordelijke om de luisteraars in beweging te krijgen. Het is voor mij dan ook een groot compliment als een aantal leuke grietjes beginnen te swingen/dansen op de muziek, doet me meer vreugd dan bijvoorbeeld applaus. Het wordt eigenlijk ook een soort wisselwerking: ik, als bassist zijnde, maak hen aan het swingen/dansen waardoor zij mij weer wat interessanter dingetjes laten spelen, etc. 8)
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

The bass have to move the people

Bericht door VanderVeen »

En als ik de zanger zijn vriendinneke kan laten bewegen ben ik geslaagd. Of is dat moeilijker? :mrgreen:
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

The bass have to move the people

Bericht door Erelid »

Ach. De zangert en de gitaristen staan zich altijd uit te sloven maar iedereen danst op de bas. Punt.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18703
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

The bass have to move the people

Bericht door Pedullist »

VanderVeen schreef:En als ik de zanger zijn vriendinneke kan laten bewegen ben ik geslaagd. Of is dat moeilijker? :mrgreen:
Als ze wegrent voor je, niet zo...
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

The bass have to move the people

Bericht door Peachabell »

Een vriendin van onze drummer luisterde een keer naar een liveopname van ons, over zijn installatie.
Hij vertelde me later dat ze op een gegeven moment aangaf dat haar onderbuik ging tintelen van mijn basspel.

Ik denk dat dat in de buurt van "move people" komt.
Missie geslaagd wat dat betreft dus.

(Met het aanspreken van "seksuele energie" zat het vermoedelijk ook wel goed,
die liet ze in ieder geval 's nachts aan het strand een keer op me los.)
Plaats reactie